Szolgáltatók Napi négyszáz halálos baleset ösztönzi India autóiparát a biztonság fejlesztésére

Napi négyszáz halálos baleset ösztönzi India autóiparát a biztonság fejlesztésére

autopro.hu/Sz.K. | 2018.01.20 06:00

Napi négyszáz halálos baleset ösztönzi India autóiparát a biztonság fejlesztésére

Indiában évente több mint 150 ezer ember veszíti életét közlekedési balesetekben, ez naponta átlagosan 400 halálos balesetet jelent. Ez sokkal több, mint a fejlettebb autóipari fogyasztói szokásokkal bíró országokban, azonban a negatívum nagy motivációt jelenthet a fejlődésben.

Hirdetés

Narendra Modi miniszterelnök és kormánya megpróbálja csökkenteni a tragédiák számát az indiai utakon, melyeket többek között a biztonsági kiegészítők nélkül használt motorkerékpárok és a légzsák nélküli autók okoznak. Egy 2016 augusztusában benyújtott törvényjavaslat alapján keményebb büntetést szabhatnak ki a közlekedési balesetet okozóknak, és arra kötelezhetik az autógyártókat, hogy biztonsági tartozékokat szereljenek járműveikre. A javaslat a parlament alsóházán már túljutott, 2018-ban várhatóan a felsőház is elfogadja majd.

A széleskörű változások valószínűleg megnövelik a gyártási költségeket a hazai és a külföldi autógyártók számára az országban. A tét nem kicsi, hiszen várhatóan India lesz a világ harmadik legnagyobb autópiaca 2020-ra Kína és az Egyesült Államok után.

A változások szükségét mutatja a Global NCAP nonprofit szervezet a járművek minőségéhez kapcsolódó tanulmánya. Az évek alatt rengetegszer kaptak nulla csillagos értékelést az Indiában eladott kisméretű járművek, ami azt jelenti, hogy akár már 65 km/h sebességnél történő balesetek is életveszélyes sérülésekhez vezethetnek. Ettől függetlenül az indiai közúti biztonságot javítani célzó rendelkezések már többször kudarcba fulladtak, a jelenlegi sikere attól függ majd, milyen szigorúan hajtják végre.

Csökkenhet a gyártók profitja

A határozottnak szánt kormányzati fellépés az indiai fogyasztók meglehetős autóvásárlási árérzékenységével társulva azt eredményezheti, hogy a gyártók nem, vagy csak kis részben terhelhetik át pluszkiadásaikat a vevőkre. Az olcsó és fapados autókat jelenleg olyan vállalatok kínálják, mint a Tata Motors, a Maruti Suzuki India, a Renault SA és a Hyundai Motor, autóik már 1,6 millió forintért is megkaphatók. Amennyiben az új törvény kötelezni fogja őket, hogy légzsákokkal vagy épp ABS-szel szereljék fel azokat, becslések szerint átlagosan 7-8 százalékkal is nőhetnek az autóárak, de a legolcsóbb kocsik esetében a 25 százalékos drágulás sem kizárt.

A várható nyomás ugyanakkor nem érvényes minden autógyártóra, a Toyota és a Volkswagen például nem tesz különbséget indiai és egyéb exportra gyártott autóik között, így jelenleg is megfelelnek a helyi biztonsági előírásoknak.

A törvényjavaslat szerint július elsejétől kell a biztonsági tartozékokat beszerelni a készülő autókba. A passzív védelmi rendszerek azért különösen fontosak, mivel az országban történő halálesetek nagy része emberi hibából, a kátyús utakból, vagy gyárilag hibás autókból következik.

Kiemelt Partnereink