Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Megérheti messzebb utazni egy-egy használt autóért
2024.05.15 13:18A JLR a mérnökei képzésén és kutatásokon is dolgozik a Műegyetemmel
2024.05.15 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Minden második autó dízeles
A Magyarországon hagyományosan népszerű dízelmotor értékesítési mutatói Nyugat-Európában a tavalyi évben 2016-hoz képest 5,6%-kal csökkentek – derült ki az Arval flottakezelő felméréséből.
A visszaesés oka egyrészt a környezettudatosabb autóválasztásban keresendő, ami a 2015-ös dízelbotrány óta felerősödött, másrészt a heterogénebb motorválasztéknak is köszönhető. Az Arval szakértői ennek ellenére úgy vélik, hogy a dízel továbbra is előkelő helyen szerepel majd a flottás autó szegmensben Európa-szerte, hiszen elsősorban futásteljesítmény és felhasználási terület függvénye, hogy milyen motorizáltság éri meg környezeti és gazdaságossági szempontokból egy cégnek. A jó választáshoz azonban szakember kell, hiszen a dízelek elsőre kedvezőbbnek tűnő, költségtakarékosabb fogyasztása csak egy tényező a sok közül.
A flottakezelő 2017-es összegzése szerint a lakossági és a céges személygépjármű szegmensben az autók több mint fele dízelmotorral közlekedik Nyugat-Európa útjain. Amennyiben ugyanezt a teljes flottaszegmensre vonatkozóan nézzük, akkor pedig a gépjárművek mintegy kétharmada gázolajos.
A továbbra is jelentős dízel meghajtású autók száma elsősorban az elmúlt évek üzemeanyagár ingadozásának köszönhető, annak ellenére is, hogy az utóbbi két évtizedben számtalan kritika érte ezeket a motorokat. Szén-dioxid és nitrogén-oxid emissziójuk ugyanis magasabb a benzinüzemű autókénál, ráadásul a 2015-ös botrány is jelentősen megtépázta a dízelek hírnevét.
Miután akkor nagy nyilvánosságot kapott, hogy laboratóriumi körülmények között a dízel motorok jobb környezeti és fogyasztási eredményeket produkálnak, mint a valóságban, számos ország kormánya emelte fel a szavát a népszerű motortípus ellen. Emellett Európa több nagyvárosában úgynevezett alacsony emissziójú zónák bevezetését tervezik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a dízelektől végképp elbúcsúznak, de tény, hogy a zónák korlátozzák a régebbi, nagyobb környezeti terhelésű konstrukciók használatát. Emellett tavaly kötelezővé tették az új autók WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures) sztenderd szerinti vizsgálatát a forgalmazás megkezdése előtt, amely pontosabb adatokkal szolgál többek között az üzemanyag-fogyasztásról és az emissziós értékekről.
A 2017-es tapasztalatok alapján az Arval szerint folyamatosan csökken Nyugat-Európában az új dízel üzemű gépjárművek forgalomba helyezése, de ebben jelentős a szerepe az egyre kedvezőbb fogyasztású benzines motorok népszerűségének, illetve az egyre nagyobb hatótávú elektromos, valamint a hibrid hajtási láncok iránti érdeklődésnek.
Kühn Patrik, az Arval Magyarország Kft. operaciós igazgatója azonban óvatosságra inti azokat, akik mindössze a kedvező fenntartási költségek miatt döntenének egy tisztán elektromos hajtású autó mellett.
– Belvárosi vagy jellemzően rövidebb távon használt autók esetében ugyan megérheti az elektromos gépjármű, de figyelembe kell venni a töltőhelyek jelenlegi korlátozott elérhetőségét, illetve az egyelőre viszonylag rövid hatótávot – emelte ki.
Kühn Patrik hozzátette, hogy továbbra is vannak olyan területek, ahol a dízelmotor gazdaságos választás.
– Elsősorban a futásteljesítménytől függ, hogy megéri-e beruházni dízelbe, hiszen kisebb távolságokra, a belvárosi dugóban jobb választás lehet egy benzines, hibrid vagy akár elektromos motorral szerelt autó. Ennek megállapítása azonban összetett folyamat, hiszen egy flotta esetében meg kell állapítanunk a gépjármű tényleges költségét a tulajdonlás teljes időtartamára vonatkozóan, amely mindenképpen szakember bevonását igényli – mondta.