Szolgáltatók Megint elcsalják emissziót az autógyártók, csak most pont fordítva

Megint elcsalják emissziót az autógyártók, csak most pont fordítva

autopro.hu/Sz.K. | 2018.08.15 11:32

Megint elcsalják emissziót az autógyártók, csak most pont fordítva

Évekkel a dízelbotrány után úgy tűnhet, hogy az autóipar tisztára mosta magát, az igazság azonban az, hogy a számokkal való játék tovább folytatódik. Az Európai Bizottság (EB) bejelentette, a csalás olyan, teljesen új formáját fedezték fel, amire nem is gondolnánk.

Hirdetés

A 2015-ös dízelbotrányban kiderült, azért szerelték fel illegális szoftverekkel az autógyártók járműveiket, hogy úgy tűnjön, kevesebb szennyező anyagot bocsátanak ki. Most viszont épp az ellenkezőjét teszik.

Hogy miért akarják, hogy úgy tűnjön, autóik szennyezőbbek, mint valójában? Azért, mert az EU szabályozásai szerint flottájuk átlagos széndioxid-kibocsátásának 15 százalékkal kell csökkennie 2025-re, és 30 százalékkal pedig 2030-ra. Mindehhez pedig a 2021-es szinteket kell alapul venni.

Az EB szerint néhány autógyártó újabban mesterségesen felfújja világszintű könnyű gépjármű tesztfolyamatának (WLTP) eredményeit. A WLTP az az új tesztrendszer, melyet szigorodó emissziós normákhoz alapul vesznek.

Logikus hogy a nagyobbnak feltüntetett emissziós értékekből számított jövőbeli elvárásokat a gyártók aztán könnyebben tudnák teljesíteni, például a megfelelő átlag elérése érdekében kevesebb elektromos autót kellene eladniuk.

– A dízelbotrány után minden autógyártó esküdözött, hogy változtat, és az új teszt a megoldás mondta el William Todts, a brüsszeli T&E csoport vezérigazgatója. – Most viszont tisztává vált, hogy ezeket a teszteket arra használják, hogy aláássák az így is gyenge széndioxid sztenderdeket. Csak kis erőfeszítéseket akarnak tenni, hogy továbbra is árulhassák dízeles autóikat, és így időben elcsúsztathatják termékpalettájuk környezetbarátabbá tételét. Ez egy szomorú emlékeztető, hogy az autóipar a múltban akar maradni, és nem lehet bízni bennük.

A károsanyag-kibocsátást nagyobbnak beállító eszközök között szerepel például, hogy az autógyártók kikapcsolják a start-stop funkciót az autókban a tesztek során, módosítják a sebességváltó vezérlését, vagy épp lemerült akkumulátorokat használnak. Az is megeshet, hogy egyszerűen magasabb értékeket könyvelnek el, mint amit mértek.

Az még nem tisztázott, hogy ezek illegális gyakorlatok-e, mindenesetre tény, hogy etikátlanul keresztülhúzzák az új tesztek céljait. Az EB azonban már fontolgatja, hogy tovább szigorítja a gyakorlati tesztkörülményeket, mielőtt még nagyobb körben terjed el a szabályok megkerülése.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) közleményében elmondta, hogy teljes mértékben egyetért azzal, hogy a széndioxid mértékeket nem szabad mesterségesen megemelni olyan céllal, hogy aláássák a 2020 utáni emissziós célokat.

Az ACEA hozzátette, az autógyártók az üzemanyag-fogyasztási terén is örökös versenyben állnak egymással, mely a széndioxid-kibocsátáshoz szorosan kapcsolódik, így az újfajta manipuláció akár versenyképességüket és piaci részesedésüket is negatívan érintheti.

Kiemelt Partnereink