Szolgáltatók MAJOSZ: a magyar kreativitásnak helye van a nemzetközi piacon

MAJOSZ: a magyar kreativitásnak helye van a nemzetközi piacon

Pardavi Mariann | 2014.06.05 10:03

MAJOSZ: a magyar kreativitásnak helye van a nemzetközi piacon

Összeállításunkban megszólal Németh István főtitkár és Klujber Dénes elnök mellett több elnökségi tag is.

Hirdetés

- Hogyan profitál a magyar járműipar a szervezet tevékenységéből?
- Németh István: Tevékenységünknek tulajdonképpen minden eleme tagvállalataink és rajtuk keresztül a magyar járműipar érdekeit szolgálja. Ha nagyon leegyszerűsítve kellene fogalmaznom, akkor azt mondanám, hogy az érdekelt felek egymásra találását segítjük elő. Kapcsolatrendszerünkön keresztül megteremtjük a hatékony párbeszéd lehetőségét a kereslet-kínálat, beszállító-vevő, ügyfél-hivatal, munkaadó-munkavállaló között, csak hogy néhány példát említsek.

Németh István

- Tud példával élni közelmúlban született partnerségi megállapodásokra, együttműködésekre, melyek a szervezet tagjai között születtek?
- Németh István: Tagságunkat jelenleg mintegy 310 vállalat alkotja, közöttük a legváltozatosabb üzleti kapcsolatok alakulhatnak ki. Az adatbázisunkban megadott vevői referenciákból kirajzolódik, hogy számos cég szállít be termékeket másoknak, pártoló tagságunk értékes szolgáltatásait pedig jónéhány tagunk igénybe veszi. Akadt példa arra is, hogy tagjaink közül két konkurens cég egymást megismerve együttműködésbe kezd, és a kapacitások, technológiai sajátosságok és piaci információk megosztásával mindketten eredményesebbek tudnak lenni.

- Mit hoz magával az ACMA-val kötött megállapodás, hogyan profitálhatnak ebből a szervezet tagjai? Van-e születőben más, térségi megállapodás?
- Klujber Dénes: Az aláírás folyományaként arról tárgyaltunk februárban egy személyes találkozó során Uday Guptával, a Mahindra Sanyo ügyvezető igazgatójával Budapesten, hogy magyar együttműködő partnereket közvetítsünk feléjük. A Mahindra csoport 4,5 milliárd dolláros alaptőkéjű társaság, s elsősorban többfunkciós haszongépjárműveiről és mezőgazdasági gépeiről ismert, de rendelkezik érdekeltségekkel az infrastruktúra-fejlesztések és a számítástechnikai ipar területén is. A csoport több mint 140 ezer munkatársat foglalkoztat, nyolc gyárat üzemeltet Indiában, valamint Kínában, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is vannak gyárai. Néhány hete elkezdtük a tárgyalásokat egy másik indiai óriáscég, az ISGEC magyarországi képviselőjével is a magyar autóiparral való együttműködési lehetőségekről.

Klujber Dénes

- Indiát leszámítva, milyen irányba tesz lépéseket a MAJOSZ?
- Klujber Dénes: Kiemelném még, hogy a Magyar-Szlovák Beszállítói Konzultációs Fórumon egyeztettünk társszövetségünk, a Szlovák Köztársaság Autóipari Szövetség főtitkárával, Ján Pribulával egy közös beszállítói napról, melyet a két szövetség együtt szervezne meg.

- Hogyan reagál a szövetség az autóipart érintő, oktatással kapcsolatos kérdésekre? Tud választ adni a szervezet a szakember-utánpótlásra?
- Németh István: A megfelelő ismeretekkel rendelkező szakember utánpótlás terén még van hová fejlődnünk. Örvendetesnek tartjuk a duális képzés előtérbe kerülését mind középfokon, mind felsőfokon, hiszen csak így biztosítható, hogy az oktatásból kikerülők a termelő vállalatok elvárásainak megfelelő gyakorlati ismeretekkel rendelkezzenek. A MAJOSZ elkötelezett támogatója a duális képzésnek, korábbi elnökünk, jelenlegi tiszteletbeli elnökünk, Herbert Rupp jó ismerője a Németországban évtizedek óta működő rendszernek. Tagjaink között tudhatjuk a győri Széchenyi István Egyetemet, és a Kecskeméti Főiskolával is szorosan együttműködünk, így egyfajta mediátori szerepet töltünk be az ipari szereplők és az oktatási intézmények között.

- Hogy látja: hová fejlődik a magyar autóipar?
- Klujber Dénes: Ha ezt a kérdést a tagságunk, a beszállítók szempontjából vizsgáljuk, akkor fontos kiemelni, hogy a világ húsz legnagyobb Tier 1 vállalatából tizenöt már Magyarországon van. Továbbá fontos megjegyezni, hogy a Tier 1-es rendszerszállítóknak több mint 90 százaléka multinacionális vállalat. A multinacionalitásuk okán a piachoz közel kerülni legkönnyebben ezen Tier 1-es multikon keresztül lehet. Azaz minél több Tier 1 vállalat jön Magyarországra, annál több lehetőség nyílik a magyar beszállítók számára.

- Milyen fontos eseményeket tartogat az idei év hátralevő része?
- Klujber Dénes: Számos egyéb fontos, ez évre tervezett esemény mellett kiemelném, hogy indiai OEM és Tier 1 vállalatok részvételével Indiai autóipari napot szervezünk Budapesten. Ezen az eseményen a magyar járműipar szereplői ismerkedhetnek majd meg az indiai járműiparral, az ottani vállalatok igényeivel, valamint az együttműködési lehetőségekkel.

Az Inter-Gép Kft. alapító tagja a hazai járműalkatrész gyártásban és az iparág megrendelői igényeinek kiszolgálásában részt vállaló vállalatokat, szervezeteket tömörítő MAJOSZ-nak.

– Tagvállalataink az ellátási lánc minden szegmensében képviseltetik magukat, hozzájárulva és részt vállalva mindezzel hazánk egyik legjelentősebb gazdasági húzó ágazatának növekedéséhez. Az egyesület elnökségi munkájában öt éve részt vállalva egyik fontos célkitűzésünk, hogy példával és jó gyakorlattal szolgáljunk azon hazai kis-és középvállalatok számára is, akik az iparág ellátási láncába becsatlakozni, illetve abban megerősödni kívánnak – fogalmazott Koroncz Adrienn, az Inter-Gép cégvezetője. Hozzátette, a MAJOSZ tevékenységével többek között összekötő kapocsként jelenik meg a gazdasági működés színterét alakító intézmények, a piac, a megrendelők és a kompetenciákat kiegészítő együttműködő partnerek között. Meggyőződése, hogy az információ, a vállalati kapcsolatok, mint üzleti eszköz fontossága felértékelődött. Annak megszerzése, megtartása, több irányú bővítése nélkülözhetetlen eszközzé vált. Ezen sokrétű információ forrás eszközei lehetnek többek között a MAJOSZ által szervezett rendezvények is a tagok számára. A fémmegmunkálás speciális szegmensében tevékenykedő Inter-Gép Kft. is aktív részvevője ezen rendezvényeknek, ahol nem csupán potenciális megrendelői kapcsolatok kiépítésére törekednek, hanem beszállítókat, alvállalkozókat keresnek. Vállalatuk a CNC megmunkálás mellett, a térség egyik legnagyobb dörzshegesztő és indukciós edző kapacitásával, hőkezelő üzemével rendelkezik. A technológiai specializációból adódóan széles beszállítói bázist épít ki a vállalat saját és egyben a zalai régió versenyképességének növelése érdekében is, bízva a járműipar számára előállított hazai termékek értékarányos emelkedésében.

Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese arról osztotta meg gondolotait, miért érdemes egy nagy autógyártónak is csatlakozni a szervezethez.

– Egy olyan szervezet tagjának, amely mintegy 300 szakmabeli vállalkozást tömörít, a tagok – ahogyan a Magyar Suzuki is – a kialakuló kapcsolatrendszer révén saját ismertségüket és elismertségüket is növelhetik. Ebben az iparágban, ahol szinte naponta jelennek meg a különböző márkák újabb és újabb modeljei, rég nem igaz, hogy a jó bornak nem kell cégér. A MAJOSZ-tagság marketing- és PR-értékkel is bír, garancia a minőségre – vallja. A Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettese szerint a tagság gyakorlati haszna, hogy a tagvállalatok egységben képesek az iparágat érintő témákban képviselni álláspontjukat. További előny, például prototípus-fejlesztésnél a potenciális és elérhető új beszállítók jelenléte a szervezet köreiben. Elmondta, hogy a beszállítói hálózatuk kiépítése és ezen belül a hazai beszállítói kapcsolat létrejötte sokkal régebbi történet mint a MAJOSZ-tagságuk.

1990-ben indult útnak mai formájában az ABF Bowdentechnika Kft-t, amely a MAJOSZ-nak is alapító tagja.

– A tagságon keresztül folyamatosan információkat kapunk arról, hogy milyen rendezvények vannak az autóipar területén. Az érdekérvényesítésre a szövetség tagjaként jóval több lehetőség adódik mintha ezt autóipari önálló, magányos szereplőként próbálnánk elérni – érvelt Bencze Zsolt, az ABF Bowdentechnika Kft. ügyvezetője, a MAJOSZ elnökségi tagja. – Mivel az OEM-beszállítóknak ez a legjobb lehetősége a vevővel való kapcsolat felvételére, ezért a beszállítói napokat tartom a leghasznosabbnak. Ezekben az esetekben a vevőnek már valamilyen okból van érdeklődése az adott ország beszállítói ipara iránt és ez jóval nagyobb lehetőséget teremt a beszállítóknak, mint amikor külön-külön kell ezt az érdeklődést fölkelteni. Több esetben volt már konkrét árajánlatkérés az eredménye az ilyen beszállítói napnak.

Bogdanovits László korábban főtitkárként erősítette a szervezet munkáját. Ugyan leköszönt a tisztségről, ma is aktívan tevékenykedik. Nemcsak a kezdetekről, hanem az autóipar várható jövőjéről is beszélgettünk.

– Mint alapítónak meg kellett fogalmaznom az alapszabályunkat és működési elveinket. Ezt követően a Magyar Suzuki segítségével megtartottuk alapító közgyűlésünket. Nagy hagyományú és tekintélyű külföldi szövetségek tapasztalatait felhasználva elnökségünk segítségével megfogalmaztuk főbb irányainkat, építkezési ütemünket – emlékezett vissza Bogdanovits László, aki korábban főtitkárként dolgozott, ma pedig elnökségi tagként segíti a szervezet munkáját. – Fontos volt számunkra a nemzeti és nemzetközi ismertség, melyért sokat tettünk. Segítettük az iparág újjáéledését, és a korábbi léptéket meghaladó fejlődését. Tagjaink érdekében, az iparág hasznára érdekképviseleti, versenyképesség fejlesztési és üzleti információs szolgáltatás volt és maradt munkánk gerince. Leköszönését egy évi együttműködés előzte meg Németh Istvánnal, a szervezet jelenlegi főtitkárával. – Az újjáéledt magyar közúti járműgyártás minden korábbi eredményt felülmúl. A feladat, hogy a magyar tulajdonú cégek minél magasabb szinten és minél többen kapcsolódjanak be az iparág munkájába. Várat magára az erőteljes magyar buszgyártás és haszonjármű-gyártás – válaszolta Bogdanovits László arra, hogy vajon milyen irányt vet a járműgyártás hazánkban.

Herbert Rupp több mint másfél évtizeden keresztül töltötte be a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének elnöki posztját.

– A vezetésváltással nem következett be fordulat a MAJOSZ tevékenységében. A feladatok a régiek maradtak, az elnökség tagjai között is több régi, tapasztalt elnökségi tag maradt. A piac is lényegében a régi maradt. Már amennyiben egy állandóan változó piacot réginek lehet nevezni, de a változás ténye a régi. Eddig is a változás állandó jelensége volt a munkánknak. Igen korán rámutattam a szakképzési problémákra: javasoltam a duális képzés bevezetését. Ma már a vízcsapból is ez jön. Sikerült megfúrnom egy olyan törvénytervezetet, amely a vállalkozások részére csapdát jelentett volna. Sikerült méltó utódot találni. A válság feltárta, hogy a magyar autóipar beszállítók gyenge pontja tulajdonképp az erőssége. Nem a tömegjárművek, hanem inkább az autóipari mérték szerinti kisszériás, prémium kategóriában vagyunk jelen. Ezen járművek iránti kereslet pedig alig csökkent. A beszállítóink igen rugalmasan képesek reagálni a piaci igények változására – reagált az autóipar jelenlegi helyzetére. – A magyar kreativitás helye stabilan megvan a autóiparban. Lásd az autós képzéssel foglalkozó egyetemek halogatóinak sikerei a nemzetközi megmérettetéseken.

Kiemelt Partnereink