Szolgáltatók Hatalmas tévhit, hogy nem éri meg használt céges autót vásárolni

Hatalmas tévhit, hogy nem éri meg használt céges autót vásárolni

Pörge Béla | 2021.02.12 07:23

Hatalmas tévhit, hogy nem éri meg használt céges autót vásárolni

Fotó: Shutterstock

A flottakezelés előnyeiről és menetéről beszélgettünk az Arval és az Autószalon Duna Kft. szakértőivel. Az interjú során előkerült a szervizelés kérdése, a céges autók állapota, valamint szóba került az is, hogy az elektromos autók terjedése hogyan hat erre a piacra.

Hirdetés

Miczák Balázs, az Arval Supplier Network Managere; Jávor György, az Autószalon Duna műszaki igazgatója és Lakatos Zoltán, az Autószalon Duna flottaértékesítője válaszolt a flottakezeléssel kapcsolatos kérdéseinkre.

A flottakezelők általában azzal az üzenettel hirdetik magukat, hogy kényelmesebb és hatékonyabb rajtuk keresztül céges autókat beszerezni. Mennyi ennek az igazságtartalma operatív szempontból? Miért érdemes valójában flottakezelőhöz fordulnia a hazai cégeknek?

Miczák Balázs:

A flottakezelés legnagyobb előnye, hogy nem kell tőkét invesztálnia a cégnek az autókba, csak havi díjat kell fizetni,

ez vitathatatlan alapeleme a terméknek, ami jól számszerűsíthető előny. A másik előny a kockázat minimalizálása, hiszen az autó használatához kapcsolódó valamennyi kockázatot a flottakezelő vállalja:az összes felmerülő költséget fedeznie kell, függetlenül attól, hogy ezek magasabbak lesznek-e, mint a fix havidíj vagy sem. Ennek a szolgáltatásnak az értéke már nehezebben becsülhető, hiszen itt valószínűségekről, jövőbeli várható kiadásokról van szó, amik olyan elvont fogalmak, amikkel nem szívesen foglalkozik az ember, pedig valójában nagyon fontosak.

Lakatos Zoltán Huszonkét évet töltött el az autóipar értékesítési területén. 2007 óta az Autószalon Duna Kft. flottaértékesítési igazgatója. Kiemelt partnerkapcsolatokért felelős személy a flottakezelői piacon és a nagyvállalati szektorban.

Lakatos Zoltán Huszonkét évet töltött el az autóipar értékesítési területén. 2007 óta az Autószalon Duna Kft. flottaértékesítési igazgatója. Kiemelt partnerkapcsolatokért felelős személy a flottakezelői piacon és a nagyvállalati szektorban. | Fotó: Autószalon Duna

Lakatos Zoltán: Nagyon nagy érv a flottakezelők mellett az a teljes körű szolgáltatás is, amit a szolgáltatók kínálnak. Ha valaki több autót tart fenn – akár tíznél többet -, akkor már csak a biztosítások nyilvántartása és követése is komoly adminisztrációt jelent, a többiről pedig még nem is beszéltünk. A másik érv az apparátus fenntartásának költsége: ha valamit meg kell csinálni egy autón egy cég életében, akkor azt saját munkatársak alkalmazása helyett egy külső partner, jelen esetben a flottakezelő intézi.

Változnak ezek az előnyök például az elektromos hajtás megjelenésével? Milyen változásokat hoznak a flottakezelőknél az új technológiák?

LZ: A bevált koncepciók némileg valóban átalakulhatnak a technológia fejlődése miatt, de ettől függetlenül flottakezelésről fogunk beszélni a jövőben is. Például a belső égésű motoroknál jellemző 3-5 éves futamidő kitágulhat akár 7-8 évre is, mert valószínűleg más lesz a kopása az autóknak, hosszabb lesz az elavulási idejük. Lényegében lelassulhat a flottapiac, az autócserék forgásidejében várunk változásokat.

Emiatt ki kell alakítani egy újfajta sávosságot, mert az autó hosszabb ideig lesz a cégeknél, ezért jobb kilépési lehetőségeket kell biztosítani a számukra.

Ezekre az újfajta elektromos vagy hibrid autókra is van kereslet? Mennyire jellemző, hogy elektromos autókból álló flottát szeretnének a cégek?

Jávor György:

Ez egyelőre a szárnybontogatás szintjén van, de úttörőként már egyre több flottában előfordulnak konnektoros és hibrid járművek.

Egy cég életében egyre fontosabb az ökológiai lábnyom csökkentése, ebben óriási szerepe lehet az elektromos autókból álló flottáknak. Egyébként a statisztikákban ez a szegmens sokkal gyorsabban nő, mint a belső égésű járművek kategóriája, de persze ez annak is betudható, hogy ebben a felívelő szakaszban még kisebb mennyiségek is nagyobb százalékos növekedést eredményeznek. Az elektromos autózás a cégekhez valószínűleg fentről lefelé haladva fog beépülni, azaz először a felső vezetők járművei, a reprezentatív autók, a demonstrációs és kulcsos járművek állhatnak át, és innen terjed majd tovább a technológia a teljes flottákra.

Ezt nem gátolja például a töltési lehetőségek helyzete Magyarországon? Ebben is segítenek a flottakezelők?

MB: Igen, az ügyfeleknél van már erre is igény, viszont a cégek jellemzően még nem jártasak abban, hogy milyen különböző lehetőségek közül választhatnak, mi lenne számukra az ideális töltési konstrukció, stb. Sokféle megoldás létezik, és a megvalósítás jelenleg egy komplex műszaki feladat, ami sokakat elijeszt. A trendek arra mutatnak, hogy a flottakezelők folyamatosan kiépítik a szakértelmet és megszerzik a tapasztalatot ezen a téren is, és integrátorként fognak töltési lehetőséget biztosítani az ügyfeleknek elektromos flották bérlésekor, legyen szó publikus töltőhálózatokhoz való hozzáférésről, irodai infrastruktúráról vagy akár a dolgozók otthonába telepített megoldásokról. Az Arvalnál is futnak már ilyen projektek, több partner bevonásával készítjük ezeket a megoldásainkat, illetve ezen a téren is segítünk szaktanácsadással.

Hogyan hatott a koronavírus-járvány a flottakezelői piacra?

MB: Hatással van a járvány ránk is, de szerencsére megmaradt az érdeklődés az autóbérlés iránt. Nagy visszaesésről tehát nem beszélhetünk, amit tapasztalunk, hogy a nagyvállalatok beszerzési tenderei elhúzódnak, illetve az autók futása jóval alacsonyabb, mint amit a járvány előtt becsültünk.

Ellentétes hatások mutatkoznak a piacon: egyrészt a home office és az egyéb intézkedések miatt az emberek kevesebbet közlekednek és többet vannak otthon. Emiatt átmenetileg kevesebb autó kellhet. Másrészt a cégeknek működni kell, hosszú távon szükségük van a flottákra, amiket fent kell tartani, adott esetben cserélni, megújítani kell.

Készen kell állni arra, amikor újra felpörög a gazdaság.

Válság idején ráadásul nehezebb beruházni, kevesebb pénz jut saját flottákra, ez pedig a flottakezelés felé fordítja a cégeket.

JGY: Szerviz oldalról is érezhető a visszaesés, sőt, itt erősebb visszaesésről beszélhetünk a kisebb autóhasználat miatt, az autókba kevesebb kilométer kerül, illetve a műszaki vizsgák moratóriuma miatt is kevesebben fordulnak hozzánk.

Viszont nagy biztonságot adnak az ügyfeleknek az olyan megoldások, amikben nincs fizikai kontaktus, a flottakezelők ilyen szolgáltatásai ezért népszerűbbé teszik a bérletet. Adott esetben akár az is lehetséges, hogy az ügyfélnek senkivel nem kell találkoznia egy szervizelés során, telefonon és hozom-vizem szolgáltatással megoldható a javítás, ami ebben az esetben nem egy feláras extra, hanem az alapszolgáltatás része.

Tehát megoldható az autók javítása, karbantartása úgy, hogy az autót használó ügyfélnek semmi dolga?

JGY:

Azt mondják, hogy az a jól beállított operatív lízing, ahol a tankoláson kívül semmi más dolga nincs egy végfelhasználónak.

Annyira sok szolgáltatással kínálják a flottakezelők a gépjárműveket, hogy akár a gumicsere is megoldható fizikai jelenlét nélkül, műszaki meghibásodás és karambol esetén pedig tudnak küldeni szervizautót, vagy akár rögtön csereautót a helyzettől függően.

Azt gondolom, hogy a flottakezelést igénybe vevő ügyfelek hatalmas előnyt élveznek javítás, karbantartás terén a magán-üzemeltetésben lévő járművekkel szemben, és mindezt nem váratlan költségekkel és saját ügyintézéssel, hanem fix havidíjért, pénzügyileg kiszámítható módon élvezhetik.

Még arra sem kell figyelnie a sofőrnek, ha hibajelet ír ki az autó vagy esedékessé válik a szerviz? Mi számít normális használatnak egy céges autó esetében és mennyire kell figyelni a szervizelésre?

MB: A modern autók jelzik, hogy mikor kell szervizbe vinni őket, de a szervizkönyvben és a használati utasításban is le van ez írva. A flottakezelőnek van saját szervizhálózata, ide az ügyfél vagy önként bejelentkezik, vagy a flottakezelőn keresztül kap időpontot. A fejlett informatikai rendszerek és a Big Data ma már lehetővé teszik, hogy a karbantartás és javítás akár prediktív módon, a flottakezelő globális üzemeltetési tapasztalati alapján történjen, de ha egy ügyfél például elmulasztja az olajcserét, és emiatt károsodik az autó motorja, az már a felhasználó hibája, így annak már van következménye. A lényeg minden esetben az, hogy a felhasználónak bármilyen helyzetről vagy problémáról csak értesíteni kell a flottakezelőt, és ha ezt a felelősségét teljesítette, akkor a többi feladatról már valóban a szolgáltató gondoskodik.

Miczák Balázs hét éve erősíti az Arval Magyarország csapatát. Több pozíciót is betöltött szervizosztályon és a kárrendezés osztályon, most a Network Manageri posztot tölti be. Munkája során a javítói és új autós hálozatért felel.

Miczák Balázs hét éve erősíti az Arval Magyarország csapatát. Több pozíciót is betöltött szervizosztályon és a kárrendezés osztályon, most a Network Manageri posztot tölti be. Munkája során a javítói és új autós hálozatért felel. | Fotó: Arval

Milyen állapotban kerülnek ki az autók egy-egy flottából?

MB: Az autók nem mindig tökéletes állapotban kerülnek vissza, de mivel átlagosan négyéves bérleti szerződésekről van szó, kevesebb mint 120 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, még komolyabb állagromlás nem következik be. Magyarországon a Lízingszövetség visszaadási kézikönyve ad iránymutatást arra vonatkozóan, hogy mi az, ami normál állapotnak minősül az adott futásteljesítmény tekintetében. Mi ez alapján felmérjük az autókat egy külsős partner segítségével, és minden autóról készül egy riportot, így kapjuk meg az aktuális maradványértéket is. Épp ezért a másodpiacot jó állapotú, pontos és valós adatokkal rendelkező, bevizsgált és az ügyfelek igényiből következően magas felszereltségű autókkal látják el a flottakezelők.

Mi a különbség szervizelés szempontjából egy magán és egy flottakezelt autó között?

MB: A flottakezelésben lévő autóknál az a cél, hogy az ügyfél csak menjen az autóval és néha tankoljon. Éppen ezért, ha bármilyen probléma felmerül és szervizhez fordulnak, akkor az rögtön meg is oldódik, az anyagiak nem szabnak határt: ha meg kell javítani egy autót, akkor meg kell javítani.

Az a cél, hogy az ügyfél csak a kötelező karbantartáskor adja le az autót, illetve gumicserekor, a kettő között ne. Tehát ha más okból bekerül egy ilyen autó a szervizbe, és azt látják, hogy az első fékben már csak 5-10 ezer kilométer tartalék van, akkor ezzel ne kelljen visszamenni két-három hét múlva, hanem cseréljék ki. Egy kötelező karbantartáskor mindent megcsinálnak az autón, nem spórolnak a kevésbé sürgető javításokon.

Amikor továbbadunk egy autót, akkor előny, hogy a flottakezelt autó mindig karbantartott állapotú, mindent az előírások szerint szervizelünk, mindig minőségi alkatrészeket használunk.

Akkor az egy tévhit, hogy nem éri meg céges autót vásárolni használtan?

MB: Igen,

sajnos közhiedelem, hogy a flottás autókkal nem foglalkoznak és szétrúgják őket, de ez az esetek kilencven százalékában nem igaz.

A szervizkönyv le van pecsételve, valós a kilométeróraállás, általában egy használója volt az autónak. Persze léteznek úgynevezett kulcsos-autók is. De az minden esetben igaz, hogy minden javítás transzparens módon történik az autókon.

A szervizek szempontjából miben tér el egy flottakezelt autó kiszolgálása egy saját tulajdonú autóhoz képest?

JGY: Aki beesik az utcáról vagy telefonon keres fel minket, az lassabban jut el a munkafelvételig, míg a flottakezelőnek általában van dedikált kapcsolattartója és munkafelvevője, nincsenek felesleges várakozási idők. A szervizelésig vezető út gördülékenyebb, 24-48 órán belül bejut vagy bejuthat hozzánk az autó.

A volumen miatt minden szerviznél olcsóbb egy-egy javítás egy flottakezelő számára az elért kedvezmények miatt. Egy magánügyfél még akkor sem tud ennyi kedvezményt elérni, ha évek óta ugyanoda viszi az autóját.

Konkrétan a szervizben van különbség a javítási folyamatban egy magán ügyfél autója és a flottakezelő autója között?

JGY: Olyan értelemben nincs, hogy dedikált szerelő foglalkozna a flottás autókkal. Minden szerelő másban jó, a legfontosabb szempont, hogy az adott autó a megfelelő emberhez kerüljön. Az viszont egy régi mondás, hogy az első szabaddá váló emelőt valószínűleg egy flottakezelő autója fogja elfoglalni, de ez a gördülékenyebb ügymenetnek köszönhető.

Jávor György harminc éve, fiatalon kezdett el az Opel márkával foglalkozni. 2004 óta felelős az Autószalon Duna Kft- nél a humán, műszaki és kiemelt flottakapcsolatokért, mint műszaki igazgató. Feladatai közé tartozik a műszaki innováció folyamatos nyomon követése és megismertetése a partnerekkel.

Jávor György harminc éve, fiatalon kezdett el az Opel márkával foglalkozni. 2004 óta felelős az Autószalon Duna Kft- nél a humán, műszaki és kiemelt flottakapcsolatokért, mint műszaki igazgató. Feladatai közé tartozik a műszaki innováció folyamatos nyomon követése és megismertetése a partnerekkel. | Fotó: Autószalon Duna

MB: Ami a javítóknak előny lehet egy flottakezelővel kapcsolatban, hogy mi mindig tudunk volument adni, ezért tudunk árazásban jobb feltételekkel dolgozni. Folyamatosan futnak az autóink, így folyamatos munkát tudunk biztosítani a partnerszervizeink számára.

Mennyire alakíthatja át a digitalizáció a flottakezelést? Olyan extrákra gondolok például, mint az autók nyomon követése, vagy a személyre szabható megoldások terjedése.

MB: Az olyan extrákat, amik nem, vagy csak korlátozottan érhetőek el az autók felszereltségeként, a flottakezelők már hosszú ideje megvalósítják saját vagy külsős megoldásokkal. Telematikai megoldásokat például szinte minden flottakezelőnél lehet kérni, ezekben a flottakövetés, az üzemanyagszint ellenőrzése, futásteljesítmény követése, ideális útvonalak megtalálása vagy a vezetési stílus elemzése megoldható. Ezek most kezdenek el megjelenni az autókban, de a flottakezelők saját megoldásként már kínálják őket évek óta.

Az új technológiák miben nehezítik a flottakezelők dolgát?

MB: Minden új technológia egy ismeretlen terület, amivel kapcsolatban még senkinek nincs elegendő tapasztalata. Ezért nehéz megbecsülni a szerződéskötéskor, hogy mekkora lesz a várható karbantartási költsége egy ilyen megoldásnak, vagy mekkora lesz az értéke annak az extrának eladáskor. Jelenleg az önvezető funkciók jelentenek ilyen kockázati kihívást, de ezek megjelenésével még csak középtávon számolunk.

Az Arvalról

Az Arval a teljeskörű tartós bérleti szolgáltatások és új mobilitási megoldások szakértője. A cégcsoport flottájába 2020 június végén közel 1,4 millió bérelt jármű tartozott. Minden nap 30 országban több mint 7200 Arval alkalmazott törekszik arra, hogy teljesítse a vállalat ígéretét: partnereknek – legyen akár multinacionális-, kis- és középvállalkozás vagy lakossági ügyfél – rugalmas, zökkenőmentes és fenntartható megoldásokat biztosítani utazásaihoz. Az Arval az Element-Arval Global Alliance alapító tagja, mely 50 országban 3 millió járművel van jelen, és ezzel a világ vezető flottamenedzsment szövetsége. Az Arval 1989-ben alakult, a BNP Paribas, a világ egyik vezető bankjának leányvállalataként. A cégcsoporton belül az Arval a lakossági banki és szolgáltatási tevékenységi körébe tartozik. Az Arval Magyarország 2003 óta közel 6000, hazai üzleti szereplők használatában lévő gépjárműért felel.

Az Autószalon Dunáról

Az Autószalon Duna Kft. az AVAG Holding - Európa egyik legnagyobb független autókereskedő csoportjának - egyetlen magyarországi képviselője. 1995 óta várja ügyfeleit Budapesten, a Soroksári út 160-ban. Szolgáltatásai között minden autóhoz kapcsolódó tevékenység megtalálható, többek között: Opel és Suzuki új autó és márkafüggetlen használtató értékesítés, Opel, Suzuki, Chevrolet márkaszerviz, márkafüggetlen autójavító, lakatos- és fényező műhely.

Kiemelt Partnereink