Szolgáltatók Dinamikus ember, egy dinamikus régió vezetőjeként (x)

Dinamikus ember, egy dinamikus régió vezetőjeként (x)

autopro.hu | 2015.04.09 09:44

Dinamikus ember, egy dinamikus régió vezetőjeként (x)

Tolga Orant 2013-ban nevezték ki a GEFCO CEBAME régiójának értékesítési és marketing igazgatói posztjára. Arról kérdeztük, hogy milyen feladatok és specialitások jellemzik a régiót, amely a cégcsoport egyik legdinamikusabban fejlődő területe.

Hirdetés

– Már nagy szakmai tapasztalattal rendelkezik a logisztika területén, hiszen a GEFCO-t megelőzően is logisztikai vállalatnál dolgozott.
– Igen, 2002 óta dolgozom a logisztikai szektorban, de az ezt megelőző munkáim is segítenek jelenlegi feladataimban, az ügyfelek igényeinek megértésében, hiszen több iparág tevékenységébe nyertem bepillantást, többek között az autógyártásba, a gyógyszeriparba és a gépiparba.

– Jelenlegi pozíciójában számos ország értékesítési és marketing feladatait koordinálja. Mit is takar pontosan a CEBAME elnevezés?
– A GEFCO jelenleg a világ 150 országában van jelen, a CEBAME ebből 13 országot fog át Közép-Kelet-Európától a balkáni térségen át egészen a Közel-Keletig, beleértve például Németországot és az Egyesült Arab Emírséget is. A régió dinamikus, gazdaságilag átalakulóban lévő, komoly fejlődési perspektívával rendelkező országokból áll. Mindennapi munkám során ennek a földrajzilag, geopolitikailag és kulturálisan is sokszínű régiónak a feladatait kell összehangolnom. Munkám rengeteg utazással jár, találkozom a kulcsfontosságú ügyfelekkel és partnerekkel, a helyi GEFCO leányvállalatok munkatársaival, részt veszek minőségbiztosítási projektekben, de fontos feladatom az is, hogy a CEBAME régió tevékenységét összehangoljam a GEFCO más régióinak szállítási feladataival.

CEBAME régió

– Miért jött létre a GEFCO-n belül a CEBAME régió? Miért volt szükség ezen terület kiemelt kezelésére?
– A 13 ország egységes kezelése a vállalatvezetés döntése volt, amelyet az indokolt, hogy a manapság jellemzően Közép-Európából, Európából a keleti térségbe irányuló áruforgalmat, ügyfeleink földrajzi terjeszkedését minél inkább támogatni tudjuk logisztikai szolgáltatásainkkal, amelyek az érintett országok átfogó irányításával biztosan képesek megőrizni egységes és magas színvonalukat. A CEBAME régió központja Bécsben működik, a régió vezetője mellett itt dolgoznak az egyes logisztikai tevékenységeket koordináló kollégák is, s ez a közelség nagy rugalmasságot jelent a döntéshozatalnál. Nagyon fontos, hogy rendszeresen át tudjuk beszélni az aktuális projekteket, és azt, hogy miként fejleszthetjük még tovább az együttműködésünket. Nemrégiben éppen Budapesten jártam e célból, ahol a 13 ország értékesítési vezetőivel találkoztam. Ez a központi koordinálás támogatja a régió egyes országaiban a leányvállalatokat logisztikai feladataik lebonyolításában, de helyismeretünknek köszönhetően azon ügyfeleinket is tudjuk tanácsokkal segíteni, akiknek célja egy újabb piac meghódítása.

– Miként működnek együtt a leányvállalatok a gyakorlatban?
– A CEBAME régió gyorsan fejlődik, a GEFCO csoport éves forgalmához jelentős mértékben járul hozzá. A régió azért tud ilyen fontos lenni, mert tulajdonképpen egy híd, amely nyugat-európai gyártóktól a távol-keleti térségig vezet. Ha egy nyugati-európai gyártó új piacot keres a távol-keleti térségben, akkor a logisztikai feladattal az országában működő GEFCO leányvállalatot bízza meg, de a tranzitországok és a célország GEFCO leányvállalatai is maximálisan támogatják helyismerettel, a geopolitikai viszonyok és az üzleti szokások ismeretével. A leányvállalatok közötti szinergia kihasználásával optimalizálni tudjuk a költségeket, az árat, a szállítás gazdaságosságát, a tranzitidőt, hatékonyabb szállítási láncot és módot vagyunk képesek összeállítani.

– Van tipikus szállítási útvonal?
– Nem igazán. A szállítási útvonalat sok tényező befolyásolja, például a geopolitikai helyzet, az ügyfél igényei, a várható tranzitidő, az áru típusa, hogy milyen szállítási költséget bír el az ára – tehát az útvonalat egy nagyon komplex algoritmus határozza meg. De egyetlen szállítási megbízásba több GEFCO leányvállalat is bekapcsolódhat, s maga a szállítási is többféle mód kombinációja lehet, ezt hívják multimodális szállításnak. Például Ausztriából elindítunk egy konténeres szállítást közúton, az Északi-tengernél hajóra rakjuk, majd valamelyik balti-államban vasútra kerül, hogy végül megérkezzen Üzbegisztánba.

– Magyarországnak milyen szerepe van a CEBAME régióban?
– Magyarország fontos szerepet játszik a régióban, mert számos iparág gyártóközpontja működik itt, többek között az FMCG, az elektronika és az autóipar területén. A GEFCO Magyarország tehát földrajzilag is közel van ezen vállalatok döntéshozóihoz, s ez a GEFCO Csoport számára is fontos tényező. A GEFCO célja, hogy tovább bővítse az eddigi iparági ügyfelek körét, például a repülőgépipari cégekkel, és további FMCG cégekkel, amely területen ígéretes tárgyalások folynak. Magyarország továbbá nagyszerű kiindulópontja a multimodális szállításnak, amelyre egyre több ügyfelünk tart igényt, többek között azért is, mert ez egy viszonylag környezetbarát szállítási mód. Mivel a szállítmány csak relatíve rövid utat tesz meg közúton, így kisebb a széndioxid-kibocsátás – ráadásul a kibocsátást szigorú normák határozzák meg -, csökken a zajszennyezés és a közúti zsúfoltság. Több ügyfelünk is célul tűzte ki a környezeti hatás csökkentését, s ebben mi partnerek vagyunk. Ezért amennyiben a multimodális megoldás versenyképes a közúti szállítással szemben, mi is azt ajánljuk ügyfeleinknek. További növekedési lehetőség Magyarország számára a tengerentúli szállítás növelése, amely alapvetően tengeri és légi szállításból áll. Magyarországról Koper, Hamburg vagy az Északi-tenger más kikötőjén keresztül jut el az áru pl. Távol-Keletre. Tavaly kezdte meg a frankfurti repülőtéren a GEFCO logisztikai központ a működését, amelynek bevonásával kedvező költséget és tranzitidőt tudunk biztosítani.

– Mi lehet a GEFCO régióbeli szolgáltatásainak versenyelőnye?
– A multimodális szállítás lehet ilyen versenyelőny, mert komoly szakmai tudásbázis és kutatás áll mögötte. Párizsban működik Multimodális Tanulmányi Központunk, ahol 4-5 kollégánk csak azzal foglalkozik, hogy az ügyfél igényeire optimális multimodális megoldási javaslatokat adjon, elemezze a lehetőségeket és tanácsot, megvalósíthatósággal kapcsolatos segítséget nyújtson az adott leányvállalat számára. Előnyünknek gondolom továbbá, hogy mindenféle szolgáltatást kínálunk, amely a logisztikai iparban egyáltalán előfordulhat.

– Általánosságban nézve milyen trendeket jósol a logisztikai szektor számára? Milyen terveik vannak?
– A zöld logisztika szinte már nem is trend, hanem követelmény, mind magunk számára, mind az ügyfelek irányából. Cégünknek számos tanúsítvánnyal kell rendelkeznie például a hulladékkezelésre, a széndioxid kibocsátásra, de akár az irodaépület környezetbarát mivoltára vonatkozóan is ahhoz, hogy tendereken egyáltalán indulhassunk. Ezek ma már nagyon szigorú követelmények. Az elkövetkezendő feladatainkat illetően az egyik legfontosabb az optimalizáció, amelyet az ügyfeleink elvárnak tőlünk: minden évben újabb és újabb eredményeket várnak el, amit tőlük is elvár a piac. Azaz, hogyan tudjuk jobban szervezni az oda-vissza utakat, hogyan tudunk egy még gazdaságosabb szállítási útvonalat kialakítani, miként szervezzük a szállítást, hogy például ne csak egy különálló vagont, hanem egy szerelvényt is meg tudjunk tölteni áruval.

– Milyen kilátások elé néz a CEBAME régió Ön szerint?
– A jelenlegi éves növekedési szint 7-8 százalék, s továbbra is legalább ezt az ütemet szeretnénk tartani. Növekedési lehetőséget látok abban, hogy új gyártók telepednek meg a régióban, mert a régió még mindig vonzó a termelővállalatok számára. Továbbá, a már jelenlévő vállalatok piacbővítési szándékai – például Dél-Afrika, Közel-Kelet vagy Távol-Kelet irányába – is növekedési forrást jelenthetnek. A GEFCO szervezete megfelelően rugalmas ahhoz, hogy követni tudja a növekedés által létrejött igényeket. Mivel üzleti modellünk alacsony eszközigényű, ezért is tudunk rugalmasan reagálni az ügyfél igényére, akár egy gyár áthelyezéséről, a termelés növeléséről, vagy szezonális ingadozásról van szó. Ez kihívás számunkra, de hát ez egy gyorsan változó régió.

Tolga Oran a Galatasaray University üzemszervezés-szakán végzett, majd a Sorbonne Business School, valamint a Paris Dauphine University posztgraduális MBA képzésein szerezte további diplomáit. Tanulmányai során részt vett a Mercedes Benz, a Pfizer, valamint több multinacionális vállalat projektcsoportjaiban. Logisztikai pályafutását 2002-ben, a török Omsan Csoport marketig osztályán kezdte, majd különböző pozíciókat töltött be a vállalatnál. Később Romániába helyezték át, ahol az Omsan Romania üzletfejlesztési és értékesítési vezetőjeként dolgozott. 2007-ben csatlakozott a GEFCO Csoporthoz a román leányvállalat értékesítési és marketing country managerként. 2013 novemberétől átvette a CEBAME régió kereskedelmi koordinátori feladatát regionális értékesítési és marketing igazgatóként.

Kiemelt Partnereink