Szolgáltatók A szlovák autóipari szövetség elnöke kimondta: külföldi munkaerővel fogják feltölteni az autógyárakat

A szlovák autóipari szövetség elnöke kimondta: külföldi munkaerővel fogják feltölteni az autógyárakat

MTI | 2018.01.16 15:07

A szlovák autóipari szövetség elnöke kimondta: külföldi munkaerővel fogják feltölteni az autógyárakat

Juraj Sinay, a szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) elnöke rámutatott: míg korábban a szakképzett munkaerő hiányából adódó nehézségekre az átképzésben és a képzésben látták a megoldást, addig mára a külföldi munkaerő behozatala az elsődleges út. Elcsábítják a magyar munkásokat?

Hirdetés

Az országban 2017-ben összesen 108 279 új gépkocsit értékesítettek, ebből 96 085 volt személyautó. Az előző évihez képest enyhe mértékben csökkent, de ismét meghaladta 2017-ben a Szlovákiában gyártott gépkocsik száma az egymilliót, ugyanakkor jelentős mértékben emelkedett az új gépkocsik értékesítése – derült ki a szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) által kedden Pozsonyban ismertetett, még nem véglegesített gyártási adatokból.

A gépkocsieladások növekedésének üteme lassult az egy évvel korábbihoz képest, amikor a növekedés éves mértéke meghaladta a 13 százalékot.

A ZAP statisztikái szerint 2017-ben a három szlovákiai autógyár, a pozsonyi Volkswagen, a zsolnai Kia és a nagyszombati Citroën üzemeiben összesen gyártott gépkocsik száma meghaladta az 1 millió 25 ezret, ez valamivel kevesebb volt, mint egy évvel korábban, amikor az országban 1 millió 40 ezer autó készült, ugyanakkor csaknem megegyezett a 2015-ben kimutatott 1 millió 38 ezres gyártási adattal.

Az autóipari szövetség adatai szerint Szlovákia a csökkenés ellenére tavaly is megőrizte világelsőségét az egy főre eső gépkocsigyártásban. Ez a szám 2017-ben 189 darabra csökkent ezer lakosra számítva, míg egy évvel korábban 191, 2015-ben pedig 184 volt.

Juraj Sinay, a ZAP elnöke a gyártási adatokat értékelve elmondta: nagyon jónak és örvendetesnek tartják a számokat, ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a 2018-as év kulcsfontosságú lesz és kritikus lehet az ágazat konkurenciaképessége szempontjából, mivel ha nem sikerül eltávolítani az ágazat fejlődését korlátozó tényezőket, akkor a szektor teljesítménye csökkenni kezdhet.

Juraj Sinay öt korlátozó tényezőt sorolt fel, ezek közül a legfontosabbaknak a szakképzett munkaerő hiányát, illetve ezzel összefüggésben a szakképzés hiányosságait jelölte meg. Rámutatott: ezeknek a kihívásoknak az orvoslásáról tavaly a kormánnyal folytatott egyeztetéseik eredményesek voltak, az idei év pedig ezek megvalósításáról kellene szóljon.

Rámutatott: míg korábban a szakképzett munkaerő hiányából adódó nehézségekre az átképzésben és a képzésben látták a megoldást és csak a harmadik helyen jött szóba a külföldi munkaerő behozatala, mostanra a sorrend megváltozott, s ma már úgy látják, hogy a jelenlegi körülmények mellett a külföldi munkaerő behozatalát lehetővé tévő körülmények megteremtése lehet az elsődleges megoldás.

Szlovákiában tavaly az autóipari ágazat termelése a szlovák ipar teljesítményének 44 százalékát adta. Ez pontosan megegyezett az egy évvel korábbi adattal, akárcsak az autóipar az ipari exportban történő részesülése terén, ahol 35 százalékos volt a részesedés 2017-ben is. Az autóipar az utóbbi években a szlovák GDP megközelítőleg 13 százalékát generálta, az ágazat közvetlenül mintegy 130 ezer embert foglalkoztatott, ez a szám az ágazat által közvetve foglalkoztatottakkal együtt eléri a 250 ezret.

Kiemelt Partnereink