Szolgáltatók A jövő gyáraiban robotok látják majd el a logisztikai feladatokat

A jövő gyáraiban robotok látják majd el a logisztikai feladatokat

Beck András | 2019.09.26 11:00

A jövő gyáraiban robotok látják majd el a logisztikai feladatokat

A működőképes jövő címmel rendezett autóipari konferenciát a Supply Chain Monitor szaklap Budaörsön. A rendezvényen több mint százan vettek részt. A digitalizáción, az Ipar 4.0 megoldásokon, illetve az automatizált szállító robotokon volt a hangsúly.

Hirdetés

„Már 2015 óta foglalkozunk azzal, hogy a digitális gyártással növeljük a hatékonyságunkat, de csak az elmúlt időszakban értünk el áttörést és komoly költségmegtakarítást. A rendelkezésre álló nyers adat még nem információ, ezért megfelelő adatbázis-kezeléssel kell kinyerni belőle egy matematikai modellel a cég számára hasznosakat. A részletek kidolgozására pedig időt kell szánni” – mondta előadásában Pudleiner Rezső, a TE Connectivity Esztergom digitális gyártási vezetője, aki a csatlakozógyártással foglalkozó cég digitalizációs tapasztalatiról számolt be.

Önvezetés a bányában

„A teherautók sok mindenben előrébb járnak, mint a személyautók, a bennük lévő technológia a drágább személyautókban lévőknek felel meg. A Volvo bányakörülmények között, zárt területen hat nyerges szerelvényt tud irányítani. Ez a rakodásra vonatkozik, de a hét kilométeres hegyi szerpentinen önállóan közlekednek a járművek. Nem fáradnak el, nincs vezetési idejük, de van még rajtuk fülke. Teljes önvezető, sofőr és fülke nélküli kamionja is már van a Volvónak, Verának hívják. Göteborgban a konténerterminálon önállóan végzi feladatait” – hívta fel a figyelmet Fáczán Gergely, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója A jövő teherautói – lépések az önvezető kamionok felé; Belső anyagmozgatás című előadásában a Supply Chain Monitor konferenciáján.

A Volvo önvezető vontatója, a Vera (Fotó: Kuthi Áron)

Átalakul a munkatársak tudása

Molnár Ádám, az Audi Hungaria motorgyárának logisztikai vezetője elmondta, hogy az összesen 13 ezer munkatársat foglalkoztató győri gyárban 6 ezren dolgoznak a motorgyárban, amely a világ legnagyobb motorgyára az évi csaknem kétmillió darabos gyártásával, 31 európai telephelyre szállítanak motorokat. „Több mint 800 beszállítóval állunk kapcsolatban. Az egyik legnagyobb kihívás számunkra az időbeni eltolódás Mexikóhoz és Kínához képest, hiszen az ottani üzemekkel is össze kell hangolunk a folyamatainkat. A belső logisztikában egyre több gépet és berendezést vezetünk be a digitalizációba. Ezzel nem munkatársakat akarunk kiváltani, rájuk továbbra is szükség van, azonban a tudásuk, amire szükségük van átalakul. A motorgyárban egyébként 100 százalékos pontossággal kell működnie a logisztikának, hiszen a gyártósor nem állhat le. Önvezető rendszereket is alkalmazunk a motorszereldében, ezek műszakonként 100 kilpméter utat tesznek meg, a rendelkezésre állásuk pedig 99,08 százalék” – tette hozá előadásában Molnár Ádám.

Belső anyagáramlás

Pintér Tamás a kábeleket és csatlakozókat gyártó tatabányai Aptiv Connection Systems Hungary Kft. projektmenedzsere AGV-k, azaz automatizált szállító robotok belső anyagmozgatásba történő bevezetéséről tartott előadást. „Nálunk 150 felvételi ponton keletkezik késztermék, amit egy raktárba szállítanak a robotok. A már meglévő anyagáramlást akartuk klónozni a gépekkel, amelyek egy úton 600-800 métert tesznek meg. Komoly megtérülést hoz, ha mind a felvételi, mond a leadási ponton emberi beavatkozás nélküli az anyagáramlás” – fűzte hozzá Pintér Tamás.

Alacsony képzési igény

A zürichi székhelyű Kardex Remstar tárolási rendszerének a Videoton EAS Kft.-nél történt bevezetéséről beszélt Mátéffy Áron, a Kardex Remstar csoport Sales Managere és Tóth Attila, a Videoton EAS általános igazgatóhelyettese. „Egy új üzemépületben a korábbinál kisebb alapterületen 25 százalékkal akartuk növelni a raktár kapacitását. A Kardex rendszerű darabáru-tárolásban a porvédelem és vagyonvédelem megoldódott a korábbi tárolási megoldáshoz képest. 1200 aktív terméket gyártunk, 15 ezer féle alkatrészt tartunk nyilván, amelyeket raktározunk is. Ezek 650 beszállítótól érkeznek. Korábban egy raktáros egy műszakban 150 csomagot tudott kezelni, most 100 csomagot óránként. Munkatársaink szerint lényegi újdonság, hogy az anyag megy az emberhez és nem fordítva, illetve nem kell nehéz csomagokat cipelni. De az is kiemelten fontos, hogy a raktározásban részt vevő munkatársaknak jóval alacsonyabb a képzési igénye a munkafeladat kapcsán” – húzta alá előadásában Tóth Attila a Supply Chain Monitor rendezvényén.

Kiemelt Partnereink