Szolgáltatók Zombor Gábor: jól halad a hibrid buszflottánk tesztüzeme

Zombor Gábor: jól halad a hibrid buszflottánk tesztüzeme

Gégény István | 2014.06.05 07:15

Zombor Gábor: jól halad a hibrid buszflottánk tesztüzeme

25 városi közlekedésben alkalmazott Mercedes Citaro alacsonypadlós csuklós autóbusz állt forgalomba tavasszal Kecskeméten. A polgármesterrel az eddigi tapasztalatokról beszélgettünk.

Hirdetés
Zombor Gábor

– Az autóbuszok átadásával nem ért véget a közlekedésfejlesztési projekt, hiszen ilyen üzemben nem nagyon használnak hasonló hibrid buszokat – nyilatkozta szakportálunknak Zombor Gábor. A városvezető arra utalt, hogy a „0 emissziós zónában”, ami Kecskemét nagykörúton belüli részét jelenti, teljesen elektromos meghajtással közelednek a járművek, egyéb területeken pedig klasszikus hibrid meghajtást használnak. Ez a sajátos üzemeltetés egyedi módon veszi igénybe az akkumulátorokat, így a polgármester elmondása szerint nem csupán a járműveket, hanem az energiatárolók töltési módszerét is tesztelni kell, hogy hosszú távon hatékonyan lehessen használni a buszokat.

– A város lakói elégedettek az új buszokkal, amelyek gyakorlatilag nem kerültek pénzbe Kecskemétnek. A 4,2 milliárd forint értékű buszparkot egy összesen 6 milliárd forintos támogatású projekt keretében szereztük be, azonban komoly vállalásokat kell cserébe teljesítenünk – tette hozzá Zombor Gábor.

Amint korábban megírtuk, az Evobus németországi gyárában, Mannheim-ben készült Citaro G BlueTec Hybrid autóbuszok akár 10 kilométert is képesek megtenni dízelmotor használata nélkül. A járművek mindegyikét négy elektromos kerékagymotorral szerelték fel, amelyek a lithium-ion akkumulátorból nyerik a szükséges elektromos energiát és fékezés esetén képesek energiát visszatáplálni a rendszerbe. A folyamatos energiaellátást a dízelmotor által hajtott generátor garantálja, a motor működése azonban nem folyamatos, az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően be-, illetve kikapcsol. A négy elektromotor a jármű vezethetőségét is meghatározza: a szinte hangtalanul közlekedő, sebességváltó nélküli autóbuszon az utasok nem észlelik a váltás miatt jól ismert rándulásokat. Külső megjelenését tekintve a Citaro G BlueTec Hybrid alig különbözik társaitól: az utasteret nagy és világos ablakai és kényelmes ülései jellemzik, a rongálókat térfigyelő kamera-rendszer segít távol tartani.

Most még szürkén kanyarognak Kecskemét utcáin a Mercedes buszok, de hamarosan színesebb, vidám ruhát kapnak

Ami a külső megjelenést illeti, Kecskemét Önkormányzata a Kecskeméti Városfejlesztő Kft.-vel közösen ötletpályázatot hirdetett a buszok karosszériájának dekorációjára. Áprilisban tartották az első fordulóban beérkezett 164 pályaműből kiválasztott legjobb alkotások kiállításának megnyitóját. A második fordulóban öt képzőművészeti alkotóműhely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Gép- és Terméktervezés Tanszéke, a Kecskemétfilm Kft. és a Katedra Gimnázium, Informatikai és Művészeti Szakközépiskola és Kollégium kapott felkérést a véglegesnek szánt tervek megalkotására. – Az első buszon hamarosan egy rajzfilm szereplői lesznek láthatóak, a képet matricaként helyezzük majd el az egyszínű buszfelületen. Ennek a képnek a fogadtatása alapján döntünk a további járművek arculati kérdésében – avatott be a részletekbe a polgármester.

Bár nem tűnik járműipari szempontból jelentősnek a külcsín ilyen mértékű részletezése, ez a pályázat is rámutat, hogy Kecskemét nem egyszerűen buszokat vett egy járműgyártótól. Ezek a közeledési eszközök ugyanis kifejezetten az alföldi megyeszékhely igényei alapján készültek, már a gyártás során figyelembe véve a helyi sajátosságokat. Ahogy Ingo Fröhlich, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezetője a közelmúltban egy sajtóeseményen rámutatott: Kecskeméten található jelenleg a világ legnagyobb hibrid autóbusz flottája. E tény miatt különösen érdemes figyelemmel kísérni a város és agglomerációja ipari fejlődését, hiszen egy új járműipari központ kialakulásának lehetünk szemtanúi.

Kiemelt Partnereink