Elektromos autót vezetni egyet jelent sorban állni és vitázni?

Szerző: autopro.hu/Sz.K. | 2017.05.24. 09:31

Az elektromos autók eladásainak növekedésével egyre nagyobb számú autóvezető jön rá, hogy a gyorstöltő állomások túl vannak terhelve.

Az Egyesült Államokban már így is hatalmas sorok tömörültek össze a töltőpontoknál, és az autósok civakodva próbáltak minél előrébb jutni. Ezt a jelenséget töltőméregnek nevezték el (charge rage).

A gyorstöltő állomások feltalálója, Dale Vince, az Ecotricity vállalattól azt mondja, a hálózat jelenleg megállja a helyét, de beismerte, a vállalatának van néhány forgalmas időszaka. „Akkor lesz nálunk töltőméreg, ha valaki belső égésű motoros autóval foglalja el az elektromos járművek töltőhelyét, vagy ott marad, miután feltöltött az autója. Nekik azt üzenjük, ha befejezted a töltést, mozdulj!”

Hozzátette még, hogy „az elektromos autót vezetők nagy része elég simulékony”. De hogy mennyire lesznek nyugodtak, amikor már sokkal többen használnák a töltőket, azt még nem látják előre.

Márciusban több mint 17 ezer új elektromos vagy hibrid autót helyeztek forgalomba. Ez tizenkétszer több annál, amit 10 évvel ezelőtt az év ugyanezen időszakában eladtak.

A Zap-Map adatbázisa szerint jelenleg 10.727 nyilvános töltő van az Egyesült Királyságban. 2015 februárja és 2016 januárja között a számukban 48%-os növekedés volt, de ez nem akkora méretű, mint amekkora az elektromos autók eladásáé.

Az eladott elektromos autók száma, és piaci részeedésük az adott országokban/régiókban

Jelenleg több mint 70 ezer tisztán elektromos meghajtású autó közlekedik a brit utakon. Ez hét járművet jelent minden töltőpontra. Ehhez még jönnek hozzá a hibridek, amiket szintén tölteni kell.

Három típusú töltőállomás létezik, a lassú, a gyors, és a villámgyors. Az Egyesült Királyság nyilvános töltőinek nagyjából negyede lassú töltő, a Zap-Map szerint. Ezek olyanok, mintha otthon, a háztartás áramkörébe kapcsolnánk az autót, és 6-8 óra alatt tölti fel teljesen az autókat.

A töltők fele gyorstöltő. A név költői túlzás, ezek 3-4 óra alatt töltik fel az autót. A maradék, a töltők negyede pedig villámgyors töltő, ezek fél óra alatt töltenek fel teljesen egy autót.

A töltőállomások potenciális problémát jelenthetnek azoknak a vállalatoknak, akik elérhetővé teszik a töltést a munkavállalóik számára.

Az Elm EV, egy olyan vállalat, ami szervezeteknek telepít töltőállomásokat. A kereskedelmi igazgató, Dan Martin elmondta, „mindenkinek szabaddá kell tenni a töltést. Nem lehet csak úgy tovább foglalni a töltőket. Etikettje van a töltők használatának, amit az elektromos autók tulajdonosai találtak ki.”

Azért, hogy a dolgok gördülékenyebben menjenek, a vállalat létrehozott egy online naptárat, hogy az emberek előre le tudják foglalni maguknak a töltőket. Természetesen, ha több töltő pontot telepítenek, megoldható a probléma, viszont könnyebb mondani, mint csinálni.

„Nagy kihívással állunk szembe az elektromos autók infrastruktúrájának terén, hiszen elég sokba kerülnek.” – mondta Martin.

Egy szimpla, lassú töltőpont nagyjából 1.400 fontba (kb. 500 ezer forintba) kerül. Egy dupla gyorstöltő 3.500 font (kb. 1,3 millió forint), ha pedig egy villámgyors töltőt akarunk, 22 ezer fontot (közel 8 millió forintot) kell érte fizetnünk. Meglepő módon jó néhány cég gyorstöltőkbe invesztál.

Az Elektromos autót vezetők szövetsége (EVDA) szerint az energia egyre nagyobb ára már gyökereiben megölné a piacot.

Az elektromos autót vezetők számára azonban jó hír, hogy az Ecotricity töltőállomásai ingyen használhatóak, és hogy egyre jobban terjeszkednek. Rossz hír azonban, hogy az elektromos autók eladásának növekedése miatt egyre nehezebb lesz szabad töltőt találni. Londonban ráadásul a töltők sokszor hosszú időn keresztül nem működnek.