Logisztika Szenzorokkal válnak biztonságosabbá a targoncák

Szenzorokkal válnak biztonságosabbá a targoncák

autopro.hu/V.M. | 2022.08.27 08:18

Szenzorokkal válnak biztonságosabbá a targoncák

Fotó: Bosch Pressroom

A raktárak forgalmas területek, ahol emberek, targoncák, autonóm mobil robotok és más mobil eszközök vannak állandó mozgásban. Ha ez nem lenne elég, az e-kereskedelem fellendülése, és a munkaerőhiány képes még hektikusabbá tenni a raktári folyamatokat, ezáltal még több figyelmet követleve meg a targoncák vezetőitől. Szerencséjükre, második szempárként funkcionálva őket ma már szenzoralapú rendszerek is segíthetik a balesetek elkerülésében.

Hirdetés

A targoncák működésének biztonságosabbá tételére egy sor technológia áll rendelkezésre, kezdve a telematikától, a virtuális valóságon alapuló képzésen át egészen a friss szenzoralapú megoldásokig.

„Ezeknek (a szenzoralapú) technológiáknak a célja, hogy a vezető jobban tisztában legyen környezetével, ami kulcsfontosságú ma, figyelembe véve a munkaerőhiányt, amivel az iparág szembesül” – Vélekedik Mick McCormick, a targoncákat fejlesztő Kion Észak-Amerika raktár- és fejlett technológiai igazgatója. Hozzátette, hogy csúcsszezonban sok új ember érkezhet a raktárakba, a nagy nyüzsgés miatt pedig jól jön egy kis segítség a sokszor csakugyan újoncnak számító targoncavezetőknek.

Eltérő felépítés, azonos cél

Az operátor-asszisztens néven futó szenzoralapú megoldások a targoncavezetők második szempárjaként funkcionálnak. Ezek a rendszerek képesek lehetnek megváltoztatni a targonca sebességét, ha a figyelmeztetéseket az operátor figyelmen kívül hagyja, ha azonnali beavatkozásra van szükség a baleset elkerüléséhez, vagy ha egy korlátozott sebességű zónába lép a jármű.

Az asszisztens rendszerek eltérőek, de közös bennük, hogy érzékelőkre alapozva a veszélyek észlelése, az operátor figyelmeztetése, némely esetben pedig a targonca lelassítása vagy megállítása a céljuk. Némelyik lidar érzékelőket, vagy gépi látást, míg mások infrastruktúrára telepített jeladókat használnak.

Mindegyik rendszernek magas fokú megbízhatóságot kell tanúsítania például a környezeti objektumok helyének és mozgásirányának pontos meghatározása által. „El akarjuk kerülni, hogy sok legyen a téves vészjelzés, mert akkor az operátor nem foglalkozhat többé a figyelmeztetésekkel” – mutatott rá McCormick.

Mindennek megvan a helye

Minden előnyük ellenére az operátor-asszisztensek egyáltalán nem teszik feleslegessé a többi biztonsági technológiát, mint a hozzáférés-szabályozást, a telematikát vagy a VR-alapú képzést.

A telematikán alapuló hozzáférés-szabályozással megakadályozható, hogy olyanok vezessenek egy járművet, akik nem jogosultak rá, ezenfelül a konnektivitást felhasználva gyűjtött adatokból trendek és értékes következtetések olvashatóak ki. Ugyancsak a telematika által kínált lehetőségek közé tartozik a targonca sebességének korlátozása az azt használó személy függvényében, ami az operátorok eltérő tapasztalati szintje miatt lehet hasznos.

A VR csakugyan megőrzi szerepét. Ki ugyan nem váltja sem az elméleti, sem a gyakorlati képzést, azonban értékes kiegészítője azoknak, lehetővé téve a targonca irányítását a digitális térben, a valós veszélyek nélkül.

Az alapokkal kell kezdeni

A szenzoralapú rendszerek számos raktárban tehetnek valóban jó szolgálatot, köztük a még viszonylag kis alapterületű, de zsúfolt létesítményekben is. Mindazonáltal az alapokat nem helyettesítik. Tehát továbbra is hangsúlyt kell helyezni a dolgozók felkészítésére, a raktár megfelelő elrendezésére, illetve az egyéb biztonsági programokra – áll a Logistics Management cikkében.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink