Logisztika Jobb együttműködés kell OEM-ek és beszállítóik között

Jobb együttműködés kell OEM-ek és beszállítóik között

autopro.hu/Sz.K. | 2023.04.02 12:23

Jobb együttműködés kell OEM-ek és beszállítóik között

Fotó: JLR

Ha a félvezetőhiány valamire megtanította az autóipari ágazatot, akkor az az, hogy az autógyártók és beszállítóik közötti szorosabb együttműködés - nem csak a Tier 1-es beszállítók szintjén – kulcsfontosságú.

Hirdetés

Az idei Automotive and Logistics Supply Chain Europe konferencián mindkét fél képviselői egyetértettek abban, hogy a viszony rossz állapotban van, és mindkét fél szenved az alkatrészellátás rövid távú megszakításaitól. A megbeszélések során azonban az is kiderült, hogy melyik fél mit tesz a helyzet orvoslása érdekében.

Levent Yuksel, a Jaguar Land Rover szállítmányozási igazgatója elismerte, hogy az elmúlt üzleti év első két negyedévében a vállalatot keményen sújtotta az összehangolatlanság. Az alkatrészellátásban bekövetkezett váratlan hiányok a tervezett termelés hirtelen módosításához vagy teljes leálláshoz vezettek.

„Ez keserű tapasztalat volt, és romboló hatással volt a gyártási ütemtervünkre” - mondta Yuksel. „Ebben az évben a tervezett termelésünk 30 százalékát elvesztettük.”

Elismerte azonban, hogy a keserű helyzet nem csak a JLR-re vonatkozik, hanem a beszállítókra és az alkatrészeket szállító logisztikai cégekre is negatívan hat.

Őrületes feltételek

Etienne Jacob, a Plastic Omnium első szintű alkatrész-beszállító vállalat világszintű igazgatója egyetértett azzal, hogy a központi ellátási lánc bizonyos területein rossz volt a kapcsolat az autógyártók és az beszállítók között. A rövid időn belül bekövetkező keresletváltozások itt is zavaróak voltak, így a beszállítónak nem volt ideje megfelelően felkészülni az ellátás ingadozására.

„Ha tisztában vagyunk a kockázattal, akkor fel tudunk készülni rá, és gyorsabban és hatékonyabban tudunk reagálni” - mondta Jacob.

Rámutatott arra a problémára is, amely az alkatrészek bejövő szállításával kapcsolatos, az alkatrészek azon beszállítóinak esetében, akik az autógyártó által igényelt alkatrészeket szállítják a Plastic Omiumhoz. Ez az intelligens külső rendszerekben lévő alkatrészek 60-70 százalékát teheti ki.

„Az alkatrészgyártó szerződést kötött velük, de nekünk szállítanak, és olyan beszállítói feltételeket kapunk, amelyek néha őrületesek” - mondta Jacob. „Azt kérik tőlünk, hogy napról napra készletezzünk, majd háromhetes fix határidővel és minimális rendelési mennyiséggel, ami egy teherautónyi, kapjuk az alkatrészeket a beszállítóiktól.”

Jacob szerint ez megzavarta a gyárak készletkezelését, és közvetlenebb kapcsolatot sürgetett az ellátási láncban.

Központosítás kell

A fennakadás minden érintett számára bebizonyította, hogy a félvezetők elérhetősége mennyire kritikus jelentőségű bizonyos beszállítói szintek számára az alkatrészgyártás folyamatosságának fenntartása szempontjából. Bebizonyosodott az is, hogy az ellátási hálózat átláthatósága mennyire lényeges annak rugalmasságának és képességének felmérése szempontjából. Ez a közös átláthatóság nemcsak az alkatrészeket átvevő autógyártók, hanem az érintett beszállítók és logisztikai szolgáltatók számára is fontos.

Jacob szerint az ellátási lánc szervezésének központosítottabb megközelítése javulást fog eredményezni. Ez az autógyártó és az első szint közötti akadályok lebontásán, valamint egy nyitottabb kommunikációs csatornán múlik, hogy jobban előre lehessen jelezni a hiányt és a leállásokat.

A jó kommunikáció hat pontja

A Kuehne + Nagel logisztikai szolgáltató hatpontos ügyfél-elégedettségi eszközén keresztül igyekszik elősegíteni a nyitottabb kommunikációt. Achim Glass, az Automotive + New Mobility részleg vezető alelnöke és globális üzletfejlesztési vezetője kifejtette, hogy a Covid során az eszköz megkönnyítette az OEM-ek, a beszállítók és a szállítmányozók közötti napi kapacitástervezéssel kapcsolatos hívásokat. Ez magában foglalta az információcserét arról, hogy mennyi készlet áll rendelkezésre, és milyen anyagokra van szükség a termelés fenntartásához. A hat pont a következő:

  1. Rendszeres kommunikációs csatorna létrehozása, beleértve a szintek számlavezetőivel folytatott rutinszerű beszélgetéseket, az olyan információk megosztását, mint a mennyiségi felülvizsgálatok és az üzleti felülvizsgálatok.
  2. Információs rendszerek megosztása és adatcsere a termeléstervezési előrejelzések és árutovábbítási aktualizálások megszerzése érdekében, amelyeket megosztanak a résztvevők között.
  3. Hozzon létre egyértelmű szolgáltatási szintű megállapodásokat - mik az elvárások az ügyfél részéről, és mindenki érti-e azokat?
  4. Közös tervezés a jobb összehangolás érdekében. Napi hívások az autógyártó és a beszállító, valamint a szállítmányozó között a napi kapacitástervezés összehangolása érdekében. Információcsere arról, hogy mennyi készlet áll rendelkezésre.
  5. Folyamatos fejlesztéstervezés a múltbeli adatok felhasználásával a rendellenességek vizsgálata és az anyagáramlás javítása érdekében.
  6. Ösztönző program, amely a helyszínen dolgozó emberek számára motivációt biztosít.

Proaktív együttműködés

Yuksel elmondta, hogy a JLR most proaktívabb együttműködést folytat a beszállítókkal, hogy megértsék az első szintű ellátási láncokat. Olyannyira, hogy magukhoz a félvezetőgyártókhoz is elmennek, hogy biztosítsák az ellátást egészen a Tier 1-es beszállítói szintig. Ez javítani látszik a JLR idei eredményeit.

„Idén a pénzügyekben javulást tapasztaltunk” - mondta Yuksel. „Az első két negyedév rosszul alakult, aztán a harmadik negyedévben visszatértünk a célhoz, a negyedik negyedévben pedig túlteljesítettük a termelési volumenünket. Ez a jobb összehangolásra, a beszállítók közös bevonására és a szolgáltatóink figyelembevételére irányuló kollektív erőfeszítéseknek köszönhető.”

A Jaguar Land Rover még nem közölt adatokat a negyedik negyedévre vonatkozóan, de a harmadik negyedévben a bevétel valamivel több mint 6 millió font (2 milliárd forint) volt, a kiskereskedelmi eladások száma pedig megközelítette a 85 ezret.

Ezek a javulások a JLR által a félvezetőellátás biztosítására fordított idő, energia és pénz eredményei, továbbá Yuksel szerint annak is köszönhetőek, hogy az autógyártó szorosabban működik együtt a problémamegoldásban beszállítóival és logisztikai szolgáltatóival.

„Minél inkább megszabadulunk a váratlan dolgoktól, annál jobban tudunk a jó dolgokra összpontosítani, például a fenntarthatóságra, a hatékonyságra és a működési kiválóságra, és ezek együttesen, jobb eredményeket hoznak” - mondta az Automotive Logistics beszámolója szerint.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink