Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Meddig tartható az informatikusok bérigénye?
Az informatikus még midig slágerszakma, a mesterséges intelligencia csak részben veszélyezteti ezt a foglalkozást, az IT szakterületén ugyanakkor egyre nehezebben tudják tartani a lépést a cégek a bérigényekkel. Kérdéses, hogy lesz-e kellő utánpótlás. Interjú Nógrádi Józseffel, a Trenkwalder Magyarország kereskedelmi igazgatójával az IT-s szakma jelenlegi magyarországi helyzetéről.
- Az utóbbi évek, sőt, évtized slágerszakmája volt az informatikus. Mennyire igaz ez az állítás ma? Továbbra is könnyedén, magas fizetésért tud elhelyezkedni egy informatikus? Nagy a kereslet az ilyen irányú végzettséggel rendelkezőkre?
- Igen, slágerszakma volt, sőt, a mai napig is az, bár nem itt a legnagyobb a munkaerőigény a munkaerőpiacon. Szinte mindegy, hogy valaki fejlesztő és programozó vagy helpdeskes rendszermérnök, mert mindkét területre van igény.
A nagy kereslet nem csupán itthon, hanem globálisan is jellemző, ami alaposan megnöveli a béreket ezen a területen. Ráadásul ez a szegmens tipikusan olyan, ahol fizikailag nem feltétlen kell ott lenni az adott cégnél, egy távoli online kapcsolat sok esetben elég a munkavégzéshez.
Az utánpótlást azok a fiatalok jelenthetik, akik sokat streamelnek és napjaik nagy részét otthon, a gép előtt töltik, így könnyen kialakul az affinitásuk az IT egy-egy területéhez. Gyakorlatilag autodidakta módon is már egy átlagos usernél magasabb szintre fejlesztik magukat.
- Az informatikus, mint szakma rengeteg területet fedhet le, és egyre bővül a kör, ahol szükség van ilyen ismeretekre. Milyen területeken a legkeresettebbek az informatikusok?
- Programozókat és fejlesztőket keresnek leginkább a szoftveres oldalon, de egyre nagyobb értéke van az adatbázisoknak, CRM rendszereknek, riport rendszereknek, amelyek bevezetéséhez, fejlesztéséhez szintén scrum masterekre, projekt managerekre, adatbázis szakértőkre van szükség. Hardware-es oldalon a cégek elsősorban rendszergazdákat keresnek, illetve nagyszámú helpdeskes keresések futnak.
- Az alapvető vélekedés szerint az informatikusokat jól megfizetik még Magyarországon is. Ez megállja a helyét? Mennyire találkozik az IT-s szakemberek bérigénye a cégek bérpolitikájával?
- Egyre kevésbé képesek a magyar vállalkozások ezt a bérezési politikát tartani. Az infláció ráadásul itt is komolyan érződik, és mivel az IT-s szakembereknek eleve magasabb az alapbérük, ezért itt a bérszínvonal fenntartása sokkal többe kerül. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy nemzetközi szinten a bérek a magyarországi bérek többszörösét is jelenthetik. Ráadásul a távoli munkavégzés teljesen elfogadott, magyarul nem kell az adott országban élni, hogy valaki Amerikában, Ázsiában vagy a gazdag olajállamok bármelyikében dolgozzon.
- Hogyan lehet megtartani ma egy informatikus szakembert a pozíciójában? Elegendő a bér, vagy ha nem, melyek a legnépszerűbb, szükséges extrák?
- Ez a terület olyan embereket kíván, akik inkább zárkózottabbak és nem extrovertált típusú személyiségek. Ez két okból is fontos szempont: egyrészt önmaguk értékesítése nem feltétlen a legerősebb készségeik közé tartozik, vagyis megfelelően magas bérezés mellett (ami e területnek egyébként is a sajátja) nem feltétlenül fognak váltáson gondolkodni. Másrészt ők általában jellemzően feladatorientált emberek, akiknek fontosak a szakmai kihívások, a fejlődési lehetőségek és keresik azokat a technológiákat, amelyek számukra izgalmasak, amelyekkel szinten tudják tartani vagy éppen fejleszteni tudják magukat, mindezt úgy, hogy nincsenek anyagi problémáik.
A megtartás oldalán ennek ellenére nagyon fontos a visszajelzés rendszere, amely hiányzik a cégekből. Sokan úgy gondolják, hogy az informatikai területen mindez kevésbé releváns. Ám itt is emberek dolgoznak és rendkívül fontos számunkra is a visszajelzés. Nem véletlen, hogy az IT és telco világában terjedtek el legnagyobb mértékben a quality rendszerek, amelyek folyamatosan mérik a szolgáltatások színvonalát. Azt hiszik, hogy sokan nem igénylik, hogy kommunikáljanak miközben a kommunikáció az alapja annak, hogy az IT-sok a problémát megoldják és fejlesztést megfelelő módon végrehajtsák.
- Már említés szintjén szóba került, hogy az informatikában jellemző a külföldi munkavégzés otthonról. Hogyan lehet egy ilyen lehetőséggel versenyezni egy magyar vállalkozás számára?
- Emberfüggő, hogy valakik csak home office-ból akar-e dolgozni és az, hogy csapatban akarnak-e dolgozni. Érdemes megfordítani ezt a kérdést: ma sok magyar vállalkozás dolgozik külföldre, ezzel itthon tudják tartani a munkavállalóikat, hiszen így nem a magasabb megélhetési költségekkel bíró külföldi országokban kell nekik elkölteniük a megkeresett pénzt.
- Mennyire jellemző a külföldi munkavállalók alkalmazása ezen a területen és milyen országokból érkeznek a munkavállalók?
- Az elmúlt években erősödtek fel az igények a külföldi munkavállalók iránt, annak ellenére, hogy tőlünk nyugatabbra már bevett gyakorlat volt, hogy jellemzően indiaiak, ázsiaiak dolgoznak a cégeknél IT-s pozíciókban. Egyelőre a nemzetközi, globális cégek azok, amelyek kiszervezik külföldi szabadúszóknak és cégeknek a kritikus területeket, és így itthon nem látható módon dolgoznak külföldiek.
- Az informatika területe rendkívül gyorsan fejlődik, ezt az oktatás nehezen tudja lekövetni. Hogyan lehet elegendő megfelelő képzettségű szakember ezen a területen? Mennyire járható út a más szakmákból érkezők átképzése?
- Egyrészt a meglévő iskolarendszeren felül az IT-s képzésre szakosodott cégek sorra képezik a belépő szintekre az embereket, de ez is kevés. Másrészt a cégek az általuk használt rendszerek üzemeltetéséhez szükséges képesítéséket, licenszeket maguk is megadják a munkavállalóiknak. Talán az egyik leggyorsabban fejlődő területről beszélünk, ahol egy szülési szabadság után szinte az alapokról kell kezdje a fejlesztő a munkáját, de ugyanez a jelenség áll fenn a rendszermérnökök esetében is.
- A mesterséges intelligencia fejlődése ma már ott tart, hogy egyszerűbb programozási feladatokra is betanítható, ami elképesztő távlatokat nyithat meg. Kell-e attól tartania a programozóknak, informatikusoknak, hogy rövidesen gépek veszik át a munkájukat?
- Kell, de nem abban az értelemben, ahogy azt sokan hiszik. A programozók helyett az AI képes lesz alapprogramok megírására, de nem lesz képes komplexebb megoldásokra még egy jó darabig. A kérdés sokkal inkább az, hogy az AI-t képesek leszünk-e magunk mellé állítani, így növelve a produktivitásunkat, egy magasabb szintű tudást és képesítést használva.
- Szintén nem fizikai munkakörökben – például adminisztratív állásokban – is várható a mesterséges intelligencia terjedése. Elsősorban a sales és marketing területére, valamint kifejezetten az adminisztrációra gondolok. Itt mennyire erős az AI általi fenyegetettség?
- A repetitív feladatokat nagy valószínűség szerint kiváltja az AI, de ezen munkakörökben hatalmas munkaerő és kompetencia szabadul fel, amit lehet jól is használni majd a jövőben, és sokkal inkább a tanácsadói, üzletfejlesztői munkakörökre lesz szükség, mint a klasszikus értelembe vett ajánlatkészítésre, folyamatmenedzsmentre.
- Visszautalva egy korábbi kérdésre: az adminisztratív, irodai munkakörökből esetleg kikerülő dolgozók jelenthetnek utánpótlást – természetesen átképzéssel – az informatikai területen?
- Igen. Amit látunk, hogy olyan gyorsan fejlődik az IT világa - köszönhetően többek közt az AI megjelenésének, a hálózatfejlesztésnek, az 5G-nek vagy a szoftveres fejlődésnek, az egyre nagyobb kapacitású hardware-es egységeknek -, hogy a cégeknél egyre nagyobb hányadban jelenik meg az igény a sokrétű tudásra és a specializált szakértőkre egyaránt. A cégek ma már nem csak laptopot vagy deskeket használnak, hanem a munkavállalók részére komplett rendszereket biztosítanak, akik eleve globális hálózatokra vannak felcsatlakoztatva, webes felületeket, telefonos applikációkat, platformokat üzemeltetnek, működtetnek, amelyekhez szakembergárdára van szükségük. Folyamatosak a fejlesztések, mert az egyre növekvő adatbázisok megfelelő használata miatt szükség van adatbázis szakértőkre, vagy a hálózatba kötött rendszerek üzemeltetésére kellenek cloud architect-ek, vagy az adat- illetve riport vizualizáció miatt játékfejlesztőkre, programozó grafikusokra is igény van.
Mindezek az igények a meglévő helpdeskes és rendszermérnöki igényeken felül jelentkeznek. Ma már a versenypiacon tevékenykedő cégek költségvetésének egy komoly részét teszik ki az IT-fejlesztésekre szánt összegek, és ezáltal az ezen fejlesztésekben, illetve üzemeltetésekben foglalkoztatott szakemberek száma is exponenciálisan növekszik.
A Trenkwalder Csoport Közép- és Kelet-Európa egyik vezető személyzeti szolgáltatója, 14 európai országban képviselteti magát, közel 30 éves tapasztalattal. Megbízható stratégiai partnerként az összes gazdasági ágazat ügyfelei számára a Trenkwalder Csoport megoldásokat kínál a személyi ellátás, a HR szolgáltatások és az üzleti folyamatok kiszervezése területén.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!