HR Ablak Hays: még mindig nagy tér van a bérnövekedésre

Hays: még mindig nagy tér van a bérnövekedésre

Kuthi Áron | 2019.12.12 13:43

Hays: még mindig nagy tér van a bérnövekedésre

Még kitart az autóipari bővülés lendülete Magyarországon annak ellenére, hogy sokasodnak a baljós jelek a globális horizonton. A lendület a munkaerőpiacon hatványozottan érződik, mert hasonlóan az év kezdetéhez, a cégek most is kapkodnak a megfelelő jelölt után. Az automatizációs és szoftverfejlesztő mérnökök a legkelendőbbek, de a Hays egyelőre nem látja, hogy a K+F-tevékenységet visszafogták volna a nagy autóipari szereplők. Vizkeleti László, a Hays mérnöki, gyártási, logisztikai és ellátási lánc divíziókért felelős menedzsere Debrecenre mint a következő időszak nagy nyertesére tekint, ahol még nagyobb piaci versenyre lehet számítani a toborzás terén.

Hirdetés

– A nagy gyártó vállalatok idei negyedéves jelentései szinte kivétel nélkül vészjóslóak, lehetne sorolni a negatívba forduló globális üzleti környezet okait kereskedelmi háborútól kezdve az autóipari elektromos átállás nehézségeiig. A jelenlegi folyamatokat ki válságként, ki stagnálásként, ki lassulásként látja. De hogy látja a nagy képet a Hays globálisan és a magyar piacra vetítve?
– A lassulást abszolút lehet érezni, a kínai autóipari piac lassulásán, a kereskedelmi feszültségeken át a brexittel bezárólag minden az elbizonytalanodás irányába mutat. De egy toborzócégnek nem feladata az okok kutatása, sokkal inkább az alkalmazkodás és partnereink tanácsokkal való ellátása. Amit látni kell, hogy a hazai autóipar eddigi bővülése nem pusztán a globális konjunktúra miatt történt, hanem óriási részben azért, mert ugyanazt a magas hozzáadott értékű gyártó-, fejlesztő munkát alacsonyabb bérek mellett, hasonló hatékonysággal lehet ellátni az országban. Ez a komparatív előny nem szűnt meg, így továbbra is megtérülhetnek a vállalatok befektetései, sőt! A jelenlegi helyzetben akár még több beruházás mellett dönthetnek. A gazdaságban éppen a termelésáthelyezés, a direkt befektetések miatt van továbbra is lendület.

Nem reális félelem attól tartani, hogy nem jön több befektetés. Magyarország még mindig jelentős előnnyel bír a régióban.

A Bosch Egerbe hozta a brémai gyártását, a Joyson Miskolcon bővít, sorban épülnek a debreceni gyárak. És a BMW felől sem lehetett azt hallani, hogy változtatnának a terveiken. Nagy általánosságban azt tapasztaljuk, hogy a Dunántúlon a partnereink 90 százaléka a meglévő munkaerő mellett, hatékonyságnöveléssel képzeli el rövidtávú jövőjét. Kelet-Magyarországra ugyanakkor továbbra is érkeznek beruházások.

– A gyártók lassulás idején hosszabbítják a meglévő modellek, szériák gyártását, a fejlesztéseket odébb tolják. Ez hatással van a tervezőmérnöki, műszaki fejlesztői karrierekre?
– A K+F tevékenység óriási ráfordítást jelent minden cég esetében, de ez a kulcsa a versenyképességnek. A K+F nagy része idehaza – nem számolva az Audival – a Tier1-es beszállítók körében valósul meg, de a Bosch, a Thyssenkrupp, a Knorr-Bremse fejlesztőközpontjai még jelenleg is képesek a bővülésre, nem érezzük, hogy a sikertelen jelentkezők mennyisége nőtt volna. Ám ez annak is betudható, hogy a lassulás a Tier1-es szinten általában később érezteti hatását.

– A Hays által vizsgált mérnöki pozíciókra vonatkozó hazai bérek emelkedése ebben az évben is ugyanolyan meredeken emelkedett, mint 2018-ban?
– Most készül a 2020-as Hays Salary Guide kiadványunk, és az eddig összegyűjtött tapasztalatok alapján az mondható, hogy az átlagos bérnövekedés továbbra is számottevő, de a szakterületek között nagy az eltérés, és ez így van földrajzi értelemben is. A kelet-magyarországi hubok (Debrecen, Miskolc, Kecskemét) felelősek a jelentős emelkedésért, sőt a debreceni régióban a BMW-beruházás miatt a jövőben további emelkedések várhatók. Mindez szakterületekre bontva úgy néz ki, hogy az automatizációs, a minőségbiztosítási mérnöki bérek stabilan nőttek, illetve meredekebb volt a beágyazott rendszerek fejlesztésén dolgozó villamosmérnöki és szoftverfejlesztői bérek emelkedése. A régiós különbséget továbbra is érezzük.

Míg az észak-dunántúli régióban egy tapasztalt, projekteken edzett PLC-programozó bruttó 750-800 ezer forintot is megkeres, az észak-alföldi régióban mindössze 600-700 ezer forintra számíthat. Minőségbiztosítási területen egy tapasztalt, frissen vezetői pozícióba lépő szakember bére keleten 900 ezer - 1 millió forint környékén mozog, miközben kollégája Észak-Dunántúlon akár 1.150.000 forintot is kereshet.

Ám régiós összevetésben a hazai mérnöki bérek még mindig nagyon alacsony szintről indulnak, és még mindig nagy tere van a bérnövekedésnek anélkül, hogy Magyarország vesztene vonzó befektetési helyszín státusából. A Haysnél továbbra is arra számítunk és készülünk, hogy az előző évekhez hasonlóan, a bérek markáns emelkedése mellett, kifejezetten erős verseny várható majd a jelöltekért.

– Melyek a mérnöki szakmán belül a legkeresettebb pozíciók, hol kérhet szinte bármennyit a pályázó?
– Határozottan nőtt az igény automatizációs területen, a legkeresettebb szakemberek egyike a komoly projekteken edződött, naprakész technológiai tudással rendelkező, vezetői tapasztalattal és készségekkel rendelkező szakember. De majdnem ugyanez igaz a PLC- és robotprogramozás területén 3-5 év projektmenedzsment tapasztalattal bíró, angolul beszélő, projektszemlélettel bíró szakemberekre is. Számukra néhány éves tapasztalattal akár 750 ezer - 1 millió forintos bruttó bér is könnyedén elérhető lehet. Egy másik égető igény a tesztmérnökség területéről érkezik, teljesen mindegy, hogy keleten vagy nyugaton vizsgáljuk a piacot. Az elektronikai gyártás- vagy fejlesztés által kínált tesztmérnöki állások általában alacsonyabb bért kínálnak a villamosmérnökként végzett szakemberek számára, mint a hardverfejlesztés vagy az automatizálás/irányítástechnika. Így az egyébként is szűkösen rendelkezésre álló utánpótlást az utóbbi két terület szólítja meg. A terület tehát kiemelt figyelmet élvez a csapatomban, de még így is komoly kihívást állít elénk a piac.

– A toborzás hosszában van-e valamilyen eltérés az egy évvel ezelőtti állapotokhoz képest?
– Legjobb jelöltjeink három hét alatt simán elkelnek, ez már évek óta így van. A változás annyi, hogy a jelöltek ugyanennyi idő alatt ma több ajánlatot is kapnak. Ezen kívül pedig ez nem csak a kiemelkedő mérnökkel van így, az “átlagos” szakemberekért is kapva kapnak a vállalatok. Egyre több olyan projektet vittünk, aminek az volt a vége, hogy a partnerek eljutottak az ajánlattételhez, de a jelöltnek addigra több ajánlata is volt, vagy már elkelt. A Hays éppen ezért abban támogatja a partnereit, hogy időben és releváns ajánlatot tudjanak tenni a rendkívüli módon felgyorsult toborzási folyamatban is.

Azt javasoljuk elsősorban a szakmai döntéshozóknak, hogy a kiválasztási folyamat hosszán változtassanak, és a folyamat legyen egy, maximum kér kör, ne várjanak short-listet, hiszen nagyon sokszor egy vagy két jelölt interjúztatása már nagy siker!

A Hays-nél mindig arra törekszünk, hogy a partnereket innovatívan támogassuk a változó környezetben. Legújabb kísérletünk pont erre a jelölthiányra kíván választ adni. Megbízásoktól függetlenül, szeretnénk ha a partnereink számára látható lenne, milyen aktív jelöltekkel dolgozunk, hogy amikor látnak egy profilba illő kiváló szakembert, legyen lehetőségük lépni. Ezért július óta honlapunkon elérhetővé tesszük interjúvolt jelöltjeink rövid, anonim profilját, valamint a tanácsadóink LinkedIn-en minden nap megosztják az aktuálisan aktív profilokat! Néhány hónap alatt új, a partnereknél meg sem nyitott pozíciókat töltöttünk be így és új partnerekkel szerződtünk. Azt gondolom, ez a fajta szorosabb, jelöltközpontú proaktív együttműködés enyhítheti a vállalatok nehézségeit.

– Egy év eleji Hays összesítés szerint Debrecen lesz az álláskeresők mekkája. Ez még mindig így van?
– Debrecent illetően keleten a helyzet változatlan, sőt megépült a Bürkle, a Krones, az ITK buszgyártó vállalatok gyártóbázisa, bővített a National Instruments, épül a Continental új gyára. Fejlesztik az ipari parkokat, a repülőteret, épül a 4-es út Nagyvárad felé. És természetesen jön a BMW. Az elkövetkező években több ezer ipari munkahely jön létre, az új debreceni lakosok és a városban dolgozók számára új, házakra és egyéb ingatlanokra lesz szükség új szolgáltatásokra és így tovább, amely újabb munkalehetőséget teremt a régióban. Az infrastruktúra fejlesztése növelni fogja a munkaerő mobilitását, és a gazdasági bővülés az adóbevételeket. Ezek mind egymásra visszaható tényezők, amelyek rövid időn belül óriási változásokat képesek létrehozni. Én azt mondom, aki teheti, most szálljon be.

Kiemelt Partnereink