Archív Fair fizetés, jó kantin, karrierszünet – ezekre esküszik a Bosch

Fair fizetés, jó kantin, karrierszünet – ezekre esküszik a Bosch

autopro.hu | 2019.06.04 05:03

Fair fizetés, jó kantin, karrierszünet – ezekre esküszik a Bosch

Hiába van Magyarország legvonzóbb munkahelyei között, a Boscht is utolérte a munkaerőhiány. Jó környezet, korrekt fizetés, kiváló kantin? Somogyi András, a cég humánerőforrás-igazgatója mondta el, hogyan próbálják magukhoz csábítani, és persze megtartani a dolgozókat.

Hirdetés

A Bosch Magyarország 14 800 munkavállalójával tavaly is hazánk legnagyobb külföldi ipari munkaadója volt – derült ki a cégcsoport friss éves eredmény-értékelőjéből. Ez több mint 1 200 fős bővülést jelent az előző évhez képest, de még mindig lenne hova növekedni: a cég honlapján jelenleg is több száz nyitott karrierlehetőséget lehet találni.

A hazánkba is begyűrűző munkaerőhiány természetesen a Boscht is érinti. Még úgy is, hogy mint azt Somogyi András, a vállalat humánerőforrás igazgatója a vállalat éves sajtótájékoztatója után tartott kerekasztal-beszélgetésen elmondta, hozzájuk évente több mint 10 ezer álláspályázat érkezik. Van tehát kik közül válogatni, náluk a jelentkezők mégsem a másutt megszokott izzadtságszagú állásinterjúkra számíthatnak. A szakember rámutatott, igyekeznek úgynevezett „pályázati élményt” nyújtani, tehát nem csak követelményeket megfogalmazni, hanem az álláskeresőknek is bemutatni, hogy milyen közegben dolgozhatnak, mire számíthatnak, milyen feladatokat, kihívásokat kellene megoldaniuk.

A távozás nem végleges, vannak visszatérők

– A megfelelő emberek megtalálása mellett legalább ilyen komoly feladat a már meglévőek megtartása. A Boschnál összességében nagyjából 6 százalékos a fluktuáció, ami a piacon az egyik legalacsonyabb arány az országban – húzta alá Somogyi András.

Hozzátette, hogy azoknak sem „engedik el a kezét” végleg, akik mégis a távozás mellett döntenek. A Boschhoz vissza lehet térni, és sokan élnek is ezzel a lehetőséggel. Hogy megértsék a problémákat, a felmondás után exit-interjúkat is készítenek, sőt még három hónappal a kilépés után is kiküldenek egy kérdéssort, hátha az idő elteltével az egykori munkavállaló is tisztább képet tud alkotni a cégről.

Versenyképes bérre esküsznek

Kíváncsiak lettünk volna arra is, hogy az inspiráló közeg és izgalmas kihívások mellé vajon milyen fizetési csomagokkal próbálják magukhoz csalogatni az embereket, Somogyi András azonban konkrét számok helyett inkább úgy fogalmazott: „fair fizetéssel”. A HR-igazgató kiemelte, nem próbálnak meg a piaci fizetések alá menni, céljuk, hogy versenyképes ajánlatot nyújtsanak.

A cafeteria nagy részét az alapbérbe építik

Elmondása szerint ehhez hozzátartozik, hogy mára a cafeteria veszített vonzerejéből, ezért ezeknek az elemeknek a javát inkább beépítették az alapbérbe. Úgy vélte, csábító lehet az is, hogy náluk például van lehetőség a nyugaton már elterjedtebb úgynevezett karrierszünetre (angolul sabbatical): a munkavállaló – különösen a fiatalok, márpedig az átlagéletkor a cégen belül 33-36 év – néhány hónapra szabadságra mehet „kiereszteni a gőzt”. Sőt igyekeznek még a kantint is olyanra alakítani, hogy mindenki megtalálja a számításait, mégis jó áron, jó minőséget egyen.

– A magyar ember szereti a hasát, az ebédnek határozottan hangulatformáló hatása van – tette hozzá mosolyogva.

Nem pótolják szervezetten a magyarokat külföldiekkel

Felvetésünkre a szakember tagadta, hogy más ágazathoz hasonlóan a munkaerőhiányt külföldről, például ukrajnai vagy romániai magyarokkal próbálnák pótolni. Hangsúlyozta, hogy bizonyára vannak ezekből az országokból munkavállalóik, de nincs erre szervezett programjuk, és nem bíztak meg más céget sem a feladattal.

A gyakornokok is valódi munkát végeznek

Somogyi András szerint az egyik legjobban működő módszer az utánpótlásra a gyakornoki programjuk. Elmondása alapján évente nagyjából ezer gyakornok fordul meg náluk, és a végzős hallgatók majd felét fel is veszik. A siker titkát abban látta, hogy a gyakornokoknak nem csupán „kulimunkát” adnak, nem csak fénymásolniuk kell, hanem valódi projektekben próbálhatják ki magukat, igazi felelősséggel, ráadásul még fizetést is kapnak munkájukért.

Minden ötödik vezető legyen nő!

A Boschnál igyekeznek a nemi diverzitásra is figyelni, a cégnél országosan 15 százalék körüli a női vezetők aránya. Mint a HR-igazgató rámutatott, céljuk, hogy minden ötödik vezető nő legyen, de ennek teljesítésében az is közrejátszik, hogy az egyetemek mérnöki kibocsátása alig éri el a tíz százalékot ezen a téren.

Hasonlóan fontos látja, hogy helyi embereket alkalmazzanak a nagy nemzetközi cégben. Az igazgatóságban jelenleg 80 százalék körüli, középvezetői szinten 93 százalékos a magyarok aránya.

Kiemelt Partnereink