Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Új megközelítés hoz áttörést a tribológiában
A súrlódás okozta kopás egy becslés szerint évente a globális GDP hat százalékát emészti fel. Ez nyilvánvalóvá teszi a tribológia fontosságát, ennek ellenére a legtöbb mérnök nem rendelkezik eszközökkel ahhoz, hogy elveit hatékonyan beépítse a tervezési folyamatba. Ezen próbál változtatni egy új megközelítés, a tribológia szerinti tervezés.
A tribológia figyelembevételét annak komplexitása teszi olyan nehézzé. A terhelések nagyok, de sokszor nagyon kicsi területen jelentkeznek, számolni kell a súrlódási hővel is, ami a kémiát és a hidrodinamikát is a képletbe emeli, mindezt pedig új anyagok és gyártási követelmények még tovább bonyolítják. Nem csoda, hogy a mérnökök gyakran nem képesek élethosszra tervezni, és a komplex tribológiai kihívások csúszásokhoz, hibákhoz vezetnek a projektek során. A tribológiai problémák leküzdése sokszor igen sok időt emészt fel. A folyamat felgyorsítása nem csak gyorsabb fejlesztéseket, de az előre nem látott események és hibák jelentette kockázat és plusz költség csökkentését is jelentené.
Nem csak drágák, veszélyesek is lehetnek a hibák
A fentiek fontosságát aláhúzza, hogy a tribológiai jellegű hibák veszélyesek, sőt halált okozóak is lehetnek. Ezt illusztrálja egy skóciai szélturbina csapágyának 2011-es kigyulladása, illetve az Alaska Airlines 261-es járatának 2000-ben történt lezuhanása, amit a vezérsíkokat mozgató mechanizmus egyik elemének elkopása okozott.
Hogy problémák megoldása milyen hosszadalmas és drága lehet, jól példázza a NASA űrsiklóinak esete. A mérnököknek minden repülés után ki kellett cserélniük a fő hajtómű tüzelőanyag-szivattyújának csapágyait, a megoldásra pedig több mint egy évtizedet kellett várni.
Új megközelítés hozhat változást
Ma egy új megközelítéssel próbálnak segíteni a mérnököknek a tribológiai kihívások megértésében, valamint tervezéskori figyelembevételükben. Ezt angolul úgy hívják, hogy Tribology-by-Design, amit leginkább talán úgy lehetne lefordítani, hogy tribológia szerinti tervezés.
Ez egy elméletet tesztekkel, elemzési módszerekkel és egy metodikával kombinál. Úgy alakították ki, hogy a tervezés részévé tegye a tribológiai mechanizmusok figyelembevételét, ezzel lehetővé téve az egymással érintkező felületek megfelelő kialakítását.
A metodika a komponens működési idejének és körülményeinek figyelembevételével jósolja meg, majd segít a potenciálisan felmerülő problémák megoldásában, segítve a teszteléssel és áttervezéssel töltött idő csökkentését. Az elmélet a mozgásra, a megterhelésre, a hőmérsékletre, valamint ezek érintkező felületekre gyakorolt hatásaira összpontosít.
Ellentétben a csapágyak és fogaskereket szokványos tervezési eljárásaival, a tribológia szerinti tervezés a kenés és a teljesítmény mozgásalapú mechanizmusain alapul, ami alkalmasabbá teszi a valós fizikai jelenségek leírására.
A jövő meghatározó eszköze
A Machine Design cikke rámutat, hogy az energiahatékonyság és a teljesítmény fokozása iránti igény folyamatosan serkenti a mechanikai rendszerek fejlesztését. A fejlesztésekben fontos szerephez fognak jutni az új anyagok, dizájnok és tesztelési eljárások.
A tribológia szerinti tervezés meg fogja nyitni az utat a kihívások sokkal gyorsabb és alacsonyabb költség melletti leküzdése előtt. Mindez azt jelenti, hogy a mérnökök, dolgozzanak akár az űr-, az autó- vagy a repülőgépiparban, sokat nyerhetnek az új megközelítés átvételével.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!