Gyártósor Nagyberuházások nélkül is átállhatnak a beszállítók

Nagyberuházások nélkül is átállhatnak a beszállítók

autopro.hu/P.B. | 2023.01.13 16:22

Nagyberuházások nélkül is átállhatnak a beszállítók

Fotó: Twitter/therobotreport

Az elektromobilitásra történő átállás komoly kihívást jelent az autóipari beszállítók számára. Nem mindenki rendelkezik a kellő anyagi biztonsággal a fejlesztésekhez, amik azonban szükségesek. A használt robotok jelenthetnek kiutat a helyzetből.

Hirdetés

Még hosszú időt vesz igénybe, amíg az autóipar átáll a zéró károsanyag-kibocsátású hajtásokra. Jelenleg azt sem tudjuk biztosan, hogy melyik technológia fogja megnyeri a versenyt, bár az látszik, hogy a tisztán elektromos, akkumulátoros járművek állnak az élen, de az üzemanyagcellás hajtások és az e-üzemanyagokkal hajtott hibrid autók sem feltétlen vesztették még el a versenyt.

Ha csak egy hajtástípus mellett döntenek is, a lehetséges koncepciók széles skálája áll rendelkezésre. Például különféle típusú villanymotorok léteznek (egyen- vagy váltóáramú, szinkron vagy aszinkron, külső vagy állandó gerjesztésű motorok). A villanymotor a tengely közelébe, azaz a tengely geometriájába integrálva, vagy a kerék közelébe szerelhető. Ettől függ a hajtó villanymotorok száma is. Minden kerék, vagy csak minden tengely rendelkezik egy motorral, vagy ennek kombinációjáról van szó? Tehát nagyon sok tervezési lehetőség áll rendelkezésre.

A nagy bizonytalansággal való szembenézés

Ez az állapot nehéz helyzetbe hozza a beszállítókat, akik számára túl nagy a bizonytalanság a beruházások megtervezésekor. Egy dolog azonban biztos: a hajtások új generációjához teljesen új alkatrészek szükségesek és a gyártás minden eddiginél nagyobb rugalmasságot igényel. Az elvégzendő beruházásoknak tehát minden követelménynek meg kell felelniük.

A megoldás az automatizált és ezáltal rugalmas gyártósorok megvalósításában rejlik. Így gyorsan lehet reagálni az autógyártók változó követelményeire, emellett a gyártás kis darabszámok esetén is kifizetődik. Számos beszállítói alkatrész lényegében megmunkált fémlemezből áll. A robotkezelés a munkadarabok présekre és más fémmegmunkáló gépekre történő betöltésének hatékony automatizálási módszere.

A beruházási kockázat minimalizálása

Még ha Kína jelentős előnnyel is rendelkezik az elektromos autók globális gyártásában, az európai piac továbbra is vezető szerepet tölt be, mivel az itteni autógyártók nagyobb arányban gyártanak elektromos járműveket, mint távol-keleti versenytársaik. Az ázsiai és amerikai autógyártóknak még többet kell befektetniük a gyártásukba ahhoz, hogy felzárkózzanak. Ezenkívül az előrejelzés jó időket mutat: az autógyártók kevesebb, mint egy évtizeden belül több profitot fognak termelni elektromos járművekkel, mint belső égésű motorokkal. 2030-ra az elektromos autók aránya 40 százalékra emelkedik.

Annak érdekében, hogy a hagyományos hajtásról az alternatív hajtásra való átállás időszakában alacsonyan tartsák a beruházásokat, az autógyártók használtan vásárolhatnak automatizálási rendszereket és robotokat a rugalmas gyártáshoz. Erre kiváló lehetőség a Surplex.com, a használt gépek és gyári berendezések aukciós platformja, mely 2023. január 17-ig egy német autógyártó ipari robotjait (Fanuc és Kuka) kínálja. A robotok rugalmasan alkalmazhatók: Kezelési feladatokhoz vagy ponthegesztési alkalmazásokhoz használhatók, és így a fémmegmunkáló iparágak, valamint beszállítók számára is megfelelőek – áll a Surplex közleményében.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink