Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Törökország felé kerülnék meg az EU-s vámokat a kínai gyártók
2024.05.21 09:19Bebiztosítja a gépgyártókat a hiba ellen a Röhm megoldása
2024.05.21 08:22Biciklikhez mutat be új villanymotort a ZF
2024.05.21 07:21A Tesla napelemes részlege lesz felelős a Supercharger-hálózatért
2024.05.21 06:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mikor éri meg a gépfelújítás?
Az energiaválság idején, a zöld látásmód egyre komolyabb terjedése közben a gépfelújítás egy népszerű és kézenfekvő megoldás lehet a cégek számára. Egy robot vagy egy komolyabb CNC megmunkálóközpont általában masszív szerkezet, amit nem érdemes 5-8 év után kidobni. A felújítás szakmai szempontjairól és követelményeiről tartottak előadást szakértők a Fanuc Automatizálási Napok keretében a Fanuc Hungary Kft. telephelyén.
A gépfelújítás témáját öt vállalat szakértője járta körül: Nizsalóczki Bálint, az Euchner gépbiztonsággal, ipari biztonságtechnikával és egyedi újító ipari megoldásokkal foglalkozó szakembere, Nagy József, a Lenze Magyarország vezetője, Estók Tibor, a Turck Hungary ügyvezető igazgatója, Sárkány László, a Fanuc Hungary robotértékesítési vezetője és Vitányi Róbert, a Schunk Intec Kft. vezetője a maga szakterületére összpontosítva tartotta meg az előadást.
Elsőként a biztonsági szempontokat érintették. Nizsalóczki Balázs elmondta, hogy a felújítás kapcsán a legfontosabb biztonsági kérdés, hogy a gép addigi CE szabványa marad-e, azaz történik-e lényegi változás. Ez pontosabban azt jelenti, hogy a módosítás hoz-e új veszélyforrást, és ha igen, az növeli-e a gép használatával járó kockázatot.
Mint fogalmazott, az esetek döntő többségében olyan felújításokról van szó, amikor a gép CE-besorolása nem változik, ilyen esetekben viszonylag kevés papírmunkával megoldható a felújítás és az üzembe helyezés. Egy új szabvány elérése azonban már komolyabb kihívást és költséget jelenthet.
A biztonság ma már fontosabb
Nagy József kiemelte, hogy húsz-harminc éve (tehát akkoriban, amikor olyan gépeket gyártottak, amiket ma érdemes lehet felújítani) nem fordítottak akkora hangsúlyt a biztonságra, mint ma. Emiatt különösen fontos a szabványokra figyelni, hiszen egy olyan átalakítás költségei elszállhatnak, aminél mindent újra kell ellenőrizni a szabványok szerint.
A hajtástechnika terén a szállítópálya megállása egy kardinális kérdés, vagyis az, hogy hogyan felügyelik a folyamatokat, mi történik akkor, ha oda nem való elem kerül a gyártósorra, gépbe. Ezeket ma már okoshajtásokkal oldják meg, a Lenze termékei ezen a téren is sokat nyújtanak.
Mire figyeljünk?
Estók Tibor megfogalmazta a felújításokkal kapcsolatos konkrét biztonsági igényeket: legyen átláthatóbb a felújított gép, mint az eredeti. A biztonsági gombok legyenek jól láthatóak, a biztonsági vezérlés legyen egyszerű.
Sárkány László, a Fanuc DCS szoftveropcióról beszélt. Ez egy olyan biztonsági opció, amivel le lehet korlátozni a robotcellát: amíg nincs ember az adott területen, addig nagyobb a mozgástere a robotnak, ha viszont bármilyen okból belép a gép közelébe egy ember, akkor a cellát lekorlátozzák olyan részre, ahol nem tud találkozni a dolgozóval. Így a robot akkor is tud dolgozni, amíg az ember bent van az egyébként veszélyes munkaterületen. Ezt a megoldást TÜV is certifikálta.
Vitányi Róbert kiemelte, hogy tartósságuk és minőségük miatt a Schunk korábbi, régebbi befogói megmaradhatnak felújításkor az új gépben. A megváltozó környezetbe való bekerülésre a Schunk azzal reagált, hogy fejlett kommunikációs felületekkel, szenzorokkal, védelmi modulokkal látja el a befogóit.
Energiahatékonyság a felújításnál
A biztonság megkerülhetetlen szempont, de az energiahatékonyság lehet a fő motiváció egy felújítás esetében. Sárkány László elmondta, hogy a Fanuc különböző eljárásokat alkalmaz a kis és nagy robotoknál: a kicsiknél nincs értelme az energia-visszatáplálásnak, ezeket a gépeket a lehető legjobban optimalizálják. A nagyobb robotoknál opciósan elérhető olyan rendszer, amivel fékezéskor energiát nyer vissza a robot. A féküzemi energiát korábban „elfüstölték”, ma a visszatáplálással komoly megtakarítás érhető el.
Egy másik példa a Fanuc-tól az R-30iB Plus vezérlő: ez a saját kisebb egységeit szükség esetén kikapcsolja (például a kijelzőt vagy a ventilátort). Ez a megoldás főleg nagyobb gyáregységbe hoz komoly megtakarítást, ahol ezres nagyságrendben dolgoznak a robotok.
A Schunk a pneumatikus rendszerek elektromos rendszerekkel való kiváltásával tud nagyot javítani az energiahatékonyságon, de a tömeg és a dizájn kialakításának optimalizálása is javíthatja a hatékonyságot.
Nagy József arra helyezte a hangsúlyt, hogy egy, az energiahatékonyságot növelő beruházás a mai viszonyok között nagyon hamar megtérülhet. A szállítópályák felújítása esetében a modern eszközök használatával 20-50 százalékkal csökkenthető egy csigahajtású pálya fogyasztása. Egy modern, kúpkerekes hajtóműves szállítópálya alkalmazásával egy hagyományos, csigakerekes pályához képest negyedére csökkenthető az áramfogyasztás.
Fenntarthatósági szempontok a felújításnál
A gépek felújítása a fentiek mellett fenntarthatósági célokat is szolgálhat. Nizsalóczki Balázs szerint egy megoldás lehet több funkció egybe építése, azaz a gépek egyszerűsítése. Erre jó példa a CTS biztonsági kapcsoló, ami lényegében okos kapcsoló, ami kisebb beruházással segítheti a gépek fenntarthatóbb üzemeltetését.
Sárkány László kiemelte, hogy a Fanuc célja, hogy ügyfelei minél tovább tudják használni a robotokat. A cég ezért felújítással is foglalkozik, valamint a robotcsuklók javítását is elvégzi – a csukló a leghamarabb elhasználódó alkatrész, ám annak meghibásodása miatt pazarló lenne leselejtezni egy robotot. Emellett CNC gépek vezérlésének cseréjével is foglalkozik a vállalat, de Sárkány László szerint a megelőző karbantartás is remekül szolgálja a fenntarthatósági célokat.
Vitányi Róbert egy érdekes példát hozott a Schunk részéről: a vállalat egy biológiai ihletésű megoldást dolgozott ki a megfogási rendszerek hatékonyságának javítására. A gekkók lábát imitáló fejlesztés teljesen energiamentes és fenntartható megfogási módszer.
Tetszett ez a cikk? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!