Gyártósor Mennyire román a Dacia?

Mennyire román a Dacia?

Pörge Béla | 2024.04.28 16:23

Mennyire román a Dacia?

Fotó: Dacia

Nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a Dacia autói. Azzal biztosan senkinek nem mondunk újat, hogy a Dacia központja Romániában található, és vélhetően azzal sem, hogy a Renault leányvállalataként működik a román cég. De vajon mennyire tekinthetők románnak a cég legnépszerűbb autói?

Hirdetés

A Daciát közel hatvan éve, 1966 szeptemberében alapították Colibași városában, Pitesti szomszédságában, Románia déli részén. A település 1996 óta a Mioveni nevet viseli, ma is ott működik a Dacia egyetlen saját autógyára, mintegy 350 ezer autó éves kapacitással. Aki kicsit is jártas a Dacia eladási számaiban, az már ebből az egyetlen adatból tudja: nem minden Dacia román.

Az 1966-ban alapított céget a kezdetektől fogva szoros kapcsolatok fűzték a francia Renault-hoz: 1968 és 1972 között Renault-licenc alapján gyártották a Dacia 1100-at (Renault 8), ebből a modellből kevesebb, mint 38 ezer készült. Ezt követte a vállalat máig egyik legsikeresebb autója, a több ráncfelvarrást is megélő Dacia 1300-as sorozat, ami a Renault 12 licence alapján született meg. A Dacia 1310 ennek a továbbfejlesztése, amit erősen befolyásolt a Renault 12 eredeti faceliftje. Az 1990-es években teljes mértékben román fejlesztésnek tekinthető a Dacia Nova és az 1410 (vagy CN4) megszületése, de ezeket is az 1300-as szériához sorolják. A sorozat különböző verziójából közel kétmillió, 1.979.730 példány készült, a gyártása csak 2004-ben állt le.

Dacia 1100

Dacia 1100 | Fotó: Pörge Béla

A talán legismertebb Dacia, az 1310 - bár a Sandero és a Duster mára megelőzte eladásokban a szériát.

A talán legismertebb Dacia, az 1310 - bár a Sandero és a Duster mára megelőzte eladásokban a szériát. | Fotó: Pexels

A Renault Csoport 1999-ben vásárolta meg a Daciát, az első Renault által fejlesztett Dacia-modell a Logan. Ezt az autót forgalmazták Renault brand alatt is, és Mioveni mellett számos Renault-gyárban készült Marokkótól kezdve Oroszországon át Dél-Afrikáig, ahol még ma is gyártják. A Logan talán éppen idén éri majd el a kétmilliós példányszámot, és előzi meg az 1300-as szériát a sikerlistán. Ám ezzel is legfeljebb a harmadik legsikeresebb Dacia-modell lehet.

Sikerek a Renault-érában

A Dacia igazi sikereit a közelmúlt, vagyis a Renault leányvállalataként való működés hozta el. A Logan sikerein is túltett a Sandero, amiből már közel hárommillió példányt adtak el. Ez a modell 2022-ben a második, 2021-ben a harmadik legnépszerűbb autó volt Európában. Akárcsak a Stepway változat, úgy ez is Mioveniben készül az európai piacra, de gyártják Algériában, Dél-Amerikában és Dél-Afrikában is helyi piacokra, valamint az orosz-ukrán háborúig Oroszországban is gyártották.

A második legsikeresebb Dacia a Duster SUV. Ebből mintegy 2,5 millió készült, a Sanderóhoz hasonlóan Európa számára Romániában, a világ többi részén a helyi piacokra pedig az ottani Renault-gyárakban. Ahogy a Sanderót és a Logant, úgy a Dustert is forgalmazzák Renault-logóval egyes piacokon. A Duster legújabb, tavaly bemutatott verzióját Mioveni mellett a törökországi Bursában is gyártják Európa számára. A Duster qegyébként nagy kedvenc Magyarországon: 2021-ben a negyedik, 2022-ben a hatodik, 2023-ban pedig a kilencedik legnépszerűbb modell volt a magyar újautó-piacon.

Fotó: Dacia

A további modellek közül a Jogger Romániában készül, azonban a magyar nagycsaládosok kedvenc autója, a Lodgy nem: ezt a típust Marokkóban gyártja a Renault Csoport. A Lodgy 2020-ban az ötödik legnépszerűbb autó volt a magyar piacon, elsősorban a nagycsaládosok autóvásárlását segítő állami támogatásnak hála.

A modellek felsorolásának végére hagytuk a Springet, ami Európa (és Magyarország) egyik legnépszerűbb, és egyértelműen a legolcsóbb elektromos autója. A távol-keleti piacokon Renault Kwid néven ismert elektromos autó Dacia-logó alatt 2021 óta létezik. Hiába olyan népszerű Európában az autó, ez bizony semmilyen szinten sem román vagy európai: a Renault által fejlesztett modellt Kínában, Dongfengben gyártják, míg a Renault Kwidet Indiában. Spring néven 2021 óta exportálják az autót az európai piacra, de a modellfrissítés után is csak Kínában gyártják azt – igaz, felmerült az európai gyártás is, mert Kínában gyártani az autókat, és onnan Európába szállítani egyre kevésbé kifizetődő. Miovenibe azonban nehezen fogják áthelyezni a Spring gyártását, az üzem ugyanis nem alkalmas elektromos autók gyártására.

Akkor végül is mennyire román a Dacia?

Arra a kérdésre, hogy mennyire román a Dacia, nehéz egzakt választ adni, hiszen a Renault Csoport értelemszerűen nem teszi közzé, hogy az egyes autóinak fejlesztése és gyártása pontosan hol és hogyan történik.

Ahogyan a cikk elején is említettük, a Mioveniben található gyár kapacitása évi 350 ezer autó. A Renault Csoport saját oldalán közzétett adatok szerint 2023-ban 626 ezer Dacia készült. Ez a 626 ezer darab csak a Dacia-logót kapó autókat jelenti, tehát a Renault emblémájával forgalmazott dél-amerikai vagy afrikai Duster vagy Sandero nem számít bele. Ezek szerint, ha maximálisan kihasználták a román gyártósorokat, akkor a 2023-ban legyártott Daciák 55,9 százaléka volt román. A Dacia csúcséve 2019 volt, akkor 736 ezer autó kapta meg ezt a logót, vagyis a Daciák kisebbsége, legfeljebb 47,5 százaléka készült Romániában – és ekkor még nem létezett a kínai Spring.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink