Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Egy újfajta üzleti megközelítés a gépeket szolgáltatásként kezeli
A hagyományos gyártói képviselet helyett az utóbbi időben megjelent egy modern üzleti lehetőség is – a Machine as a Service, azaz a gép, mint szolgáltatás megközelítése. Az újfajta stratégiával ugyan nagyobb kockázatot is vállalnak a vállalatok, azonban sokkal több lehetőségük nyílik a versenyképességet biztosító fejlődésre és innovációra.
Az innováció az üzleti változás alapja, amely a versenyképesség elsődleges mozgatórugója. Azok a vállalatok pedig, amelyek továbbra is elkötelezettek a technológiai fejlődés, valamint az innovatív folyamatok és termékek iránt, valószínűleg sokkal biztosabb pozíciót szereznek a piacon belül.
Az IndustryWeek szerint ahhoz, hogy egy vállalat fenntartható versenyelőnyt szerezzen a piacon, úgynevezett step-function-type változásra (azaz magyarul egységugrás-típusú változásra) van szükség. A kifejezés azon drámaian pozitív változásokat jelzi, amelyek viszonylag rövid idő alatt következnek be, s amelyek egyszerre innovatívak és jelentősen befolyásolhatják a versenyképességet.
A gyártói képviselet működéséről
A gyártói képviselet alapvetően azt az esetet jelenti, amikor egy vállalat – amely nem rendelkezik házon belül marketing részleggel – külső céget vagy magánszemélyt vesz fel vállalata vagy termékei képviselőjeként. Árazásuk során tehát ezeknek a cégeknek az ügynöki jutalékot kell elszámolniuk, amely jellemzően a teljes eladás százalékos aránya – természetesen az ügyfél végül közvetett módon fizet az ilyen jutalékért az alkatrész darabárában. A folyamat jellegzetessége azonban, hogy egyes vállalatok esetleg kihasználják ezt az „ügynöki” helyzetet. Így ez a folyamat – érthetően – korábban sokkal elfogadottabb volt, mint napjainkban.
Machine as a Service – a gép, mint szolgáltatás
De miként lehet kikerülni a fent említett folyamatot? Az IndustryWeek egy olyan üzleti megállapodás példáját említi, amely a gépeket gyártóvállalatok, valamint azon cégek között jött létre, amelyek a saját berendezéseik gyártására vásárolták a felszereléseket. A drága gyártóberendezések megvásárlása általában háromféle módon történik. Először is, a berendezés közvetlenül megvásárolható – bár a vállalatok ritkán fizetnek készpénzt a drága gyártóberendezésekért. Az így megvásárolt berendezések esetében gyakran évekbe telik, amíg a társaságnak megtérül a kezdeti beruházási költsége. A második lehetőség, hogy a cégek hitelt kapnak a berendezés megvásárlásához. A harmadik opció pedig, hogy a vállalat bérli a berendezést a berendezés gyártójától.
Az utóbbi két lehetőségeket alkalmazó gyártók állandó – általában havi – fizetést választanak, tekintet nélkül a termékeik iránti keresletre; azaz a végfelhasználói igény csökkenhet. Ezek a gyártók vállalják az összes piaci alapú kockázatot. Az új megközelítés a Machine as a Service nevet viseli – azaz gép mint szolgáltatás –, és arra ösztönzi az ügyfeleket, hogy heti vagy havi fizetéssel vásároljanak berendezéseket a tényleges piaci kereslet alapján. Ebben az esetben a berendezések gyártója további kockázatot vállal a termékére vonatkozó minden garancia felett.
Lehet, hogy ez a megközelítés nem minden berendezésgyártó számára tűnik kedvező lehetőségnek, de valószínűleg lesznek olyan ipari szereplők is, akik úgy tekintenek erre a folyamatra, mint egyfajta technológiafrissítésre – amit egyébként pénzügyi kockázatok miatt nem tudtak volna biztosítani korábban. Az IndustryWeek szerint ez a megközelítés a kis- és középvállalatok számára számos előnnyel járhat – olvasható az IndustryWeek oldalán.