Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Bárki megépítheti magának a Toyota buborékos gripperét
A Toyota Research Institute (TRI), a Toyota saját kutatóintézete szabadon elérhetővé tette a saját fejlesztésű buborék gripperének tervrajzait és építési útmutatóit. Az intézet ezzel segíti a lágy, azaz a konvencionálissal szemben rugalmas elemek alkalmazására épülő robotika fejlődését.
„A gripper tervrajzainak világgal való megosztásával bízunk benne, hogy barátaink és kollégáink tesztelhetik technológiánkat, illetve továbbfejleszthetik azt” – közölte Alex Alspach, a TRI robottapintási csapatának menedzsere és a buborék gripper vezető fejlesztője.
A Punyo projekt keretében kifejlesztett, teljes nevén Punyo lágy buborék gripper tervezésekor a megszokottól eltérő megközelítéssel éltek a mérnökök. A konvencionális gripperek merev szerkezetűek, a TRI levegővel töltött, elasztikus buborékdizájnja viszont lehetővé teszi a robotoknak, hogy nagyobb rugalmassággal és finomabban fogjanak meg, valamint tartsanak különböző tárgyakat.
A konstrukció visuotactile, azaz tapintáson és látáson alapuló érzékeléssel működik, lehetővé téve a gépnek, hogy formájuk alapján ismerjen fel tárgyakat, kövesse azok mozgását, elhelyezkedését a gripperben, továbbá érzékelje a megfogáskor ébredő erőket. Ez a képesség kritikus bizonyos alkalmazásokban, például a háztartási eszközök kezelésében, illetve különböző háztartási feladatok ellátásánál.
Bizonyított konstrukció
A Green Car Congress cikke szerint a buborék grippernek már számos hasznos tulajdonságát validálták laborban végzett tesztek során:
- A megbízható és önigazodó markolást a buborék alapanyagául szolgáló latex felhasználásával valósították meg. A „tapadós” textúrájából fakadóan tárgyak megragadására kiválóan alkalmas latexet olyan mértékben fújják fel, amivel optimalizálják a megmarkolt tárgy alakjához igazodását, ezáltal a markolás stabilitását.
- A buborék belsejében egy távolságmérő szenzor és egy hőkamera található, amikkel a robot érintés útján képes felismerni a tárgyakat. A tárgy fizikai tulajdonságairól érkező adatok alapján a gép egy másodperc alatt képes felismerni a megmarkolt tárgyat, valamint eldönteni, hogy mit csináljon vele. Ez a képesség nagy segítség az otthoni feladatok elvégzésében, mivel a robot általa tudja, hogy a tárgyak hogyan helyezkednek el a gripperben és mit kell tennie a feladat teljesítéséhez.
- A nyíró erők észlelésére a buborékok belső felszínén található pontok, a latex membrán alakváltozásával bekövetkező mozgását használja fel. Mikor egy külső erő a felemelt tárgyat el akarja mozdítani valamilyen irányba, a pontok mozgásának méréséből képes kikövetkeztetni az erő irányát és nagyságát. Ezáltal a robot például tudja, hogy az éppen lefele mozgatott pohár alja mikor találkozik az asztallappal, vagy hogy elengedheti-e már a valakinek átnyújtott tárgyat.
- A robotok többsége működése során nagyban támaszkodik kamerákra, ebből következik, hogy fényszegény környezetben működésük problémássá válik, amit tetéz, hogy az átlátszó, fényes és sötét objektumok kezelése szintén elég nehéz a robotok számára. A TRI fejlesztése azonban kiválóan működik rossz fényviszonyok között is, mert a felismerés és manipuláció műveletei a buborékokon belüli érzékelőkön alapul.
- A buborékos gripperrel felszerelt robot öntanulási képességgel is rendelkezik. A tradicionális számítógépes látásnál a robotot úgy tanítják meg az egyes objektumok felismerésére, hogy egymás után sokszor ismételve mutatnak neki képeket az adott tárgyról. A TRI mérnökeinek sikerült mellőzniük a rendkívül időigényes folyamatot azáltal, hogy egy tálat egy bizonyos tárgytípussal töltöttek meg, majd hagyták, hogy a robot saját maga rakosgassa azokat. A bármilyen tárgyal megismételhető megoldással nagymértékben csökkenthető a tanulási idő.
- A Punyo lágy buborék grippert úgy tervezték, hogy megépítése, működtetése, karbantartása és javítása olcsó legyen.