Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Öt probléma, amivel a hidrogénüzemű repülők szembesülnek
2024.05.12 12:19Etikus hackelésre is sor került a Techtogetherön
2024.05.12 08:22Egy új festékkel „látnak” jobban az önvezető autók
2024.05.12 04:16Érkezhet a BYD második európai gyára – ez történt a 19. héten
2024.05.11 16:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Az AI új fejezetet nyithat a „zöld” autógyártásban
Neeraj Kanwar, az Apollo Tyres alelnöke és ügyvezető igazgatója szerint, bár minden szakterületen úgy hivatkoznak rá, mint ami megváltoztathatja a jövőt, a mesterséges intelligencia az autóiparban sokkal nagyobb hatást válthat ki, mint más szektorokban, főleg, ami a fenntarthatóságot illeti.
A Covid-19 okozta pandémia enyhülése után a gazdaság visszalendült a régi kerékvágásba. Az IMF (Nemzetközi Valutaalap) szerint ennek eredményeként 2022-ben a globális környezetszennyezés mértéke 6,4 százalékkal nőtt, így elérve egy új világcsúcsot. A gyárak a legnagyobb szennyezők között voltak. A McKinsey tanácsadócég jóslata szerint 2040-re egy személyautó károsanyag-kibocsátásának 60 százaléka az alapanyaggyártás közben fog keletkezni, – jelenleg ez 20 százalék egy benzines autó esetében - hacsak nem eszközöl az iparág jelentős változtatásokat. Ebben segíthet a mesterséges intelligencia.
A gumigyártás rendkívül energiaigényes, a gépi tanulást és az AI-t bevetve viszont akár 5, vagy több százalékkal is javulhat az energiahatékonyság, például a gumikeverékek előállítása során. Az AI segítségével a vállalatok könnyebben azonosíthatják a környezetszennyezés fő okait, majd hatékonyabban iktathatják ki azokat.
Az Apollo Tyres nemrég létesített digitális innovációs központokat Glasgow-ban és az indiai Haidarábádban. Ezekben a központokban a mesterséges intelligenciát úgy fejlesztik, hogy csökkenteni tudja a gumigyártás közben keletkező hulladék mennyiségét. Dolgoznak továbbá a termelési láncban jelentkező szűk keresztmetszetek elhárításán az AI segítségével és a megelőző karbantartások hatékonyabbá tételén is. A mesterséges intelligencia már eddig is nagy mértékben javította az Apollo magyarországi gyárának hatékonyságát, valamint nagy szerepet fog játszani abban, hogy a cég teljesen karbonsemlegessé váljon 2050-re.
Rengeteg területen bevethető az AI
Az abroncsgyártásban a jövőben az AI-nak köszönhetően a cégek új, fenntarthatóbb nyersanyagokhoz juthatnak majd hozzá. Ezenkívül a gazdasági környezetükben előre láthatják majd a változásokat, például a vízhasználati mintákban vagy a vásárlói igényekben, így hatékonyabban tudnak majd módosítani a termelésükön.
Az AI hasznosítása más autóipari területeken is megfigyelhető. Az Audinál préselt paneleket ellenőriz a mesterséges intelligencia, így keresik a repedéseket az elemeken. A BMW már több, mint kétszáz féle módon használja az AI-t a gyártásban. Ezek között szerepel a minőségellenőrzés, ahol a hibás alkatrészek vásárlókhoz való eljutását előzik meg, így csökkentik az elkerülhető javítások számát és az elpazarolt erőforrások mennyiségét – legyen az egy cserealkatrész legyártása, vagy az autó visszavitele a kereskedőhöz.
A gyárak egyre nagyobb hasznát vehetik a mesterséges intelligenciának az egyes termelési folyamatok hatékonyságának növelésében, valamint a berendezések ellenőrzésében, hogy időben elvégezhessék a szükséges karbantartásokat, így megnövelve az eszközök élettartamát. A cégek tökéletesíthetik az ellátási láncaikat olyan területeken fejlesztve, mint a raktárkészletek felmérése, hogy mindig biztosan a kellő mennyiség álljon rendelkezésre az alkatrészekből, ezzel ismét a pazarláson csökkentve. Az AI által vezérelt robotok precízebben tudnak hegeszteni és fényezni, így visszább lehet fogni a felhasznált festék és energia mennyiségét.
Alternatíva a marketingben
Az autóiparban akár egymilliárd dollárt is elköltenek a legújabb autó vagy tehergépjármű tervezése közben anélkül, hogy tudnák, a vásárlók körében sikeres lesz-e a termékük. Az AI javíthatna ezen is, mivel képes elemezni, hogy milyen dizájnelemek vagy tulajdonságok győzték meg az ügyfeleket korábban. Ezzel lehetne spórolni a prototípusok építésén, valamint a vásárlói igények felmérése közben keletkező költségeken. Az autókból érkező valós idejű visszajelzések részletesebb betekintést adhatnának az emberek vezetési szokásaiba, ezzel a gyárak szintén fejleszteni tudnák a termékeiket.
Az AI-ban rejlő lehetőségek egyelőre távolinak tűnnek, azonban, ha az autóipar a bolygónkra nézve az egyik legproblematikusabb ágazatból olyanná akar válni, ami felvirágoztatja azt, akkor az AI-nak kulcsszerepe lesz ebben a folyamatban – áll az Automotive World cikkében.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!