Gyártók Vezettük az új Jeep Grand Cherokee-t

Vezettük az új Jeep Grand Cherokee-t

autopro.hu/B.Cs. | 2013.11.13 09:51

Vezettük az új Jeep Grand Cherokee-t

Szabadság, hitelesség, kaland és szenvedély - ez a négy szó foglalja össze a Jeep Grand Cherokee lényegét. A 2014-es évjáratú modellben mindezt tetten is értük rövid próbánk során.

Hirdetés

A nagytestű luxus terepjáró külsején az újdonságot a LED-es nappali fénnyel körülölelt lámpák, a kissé módosított hűtőmaszk, a megváltozott első és hátsó lökhárítók, valamint az újratervezett hátsó lámpák adják. Fontos fejlesztésként az eddigi avítt ötfokozatú automatát modern ZF által fejlesztett nyolcsebességes egység váltotta fel, ez széria minden Grand Cherokee-ben. Az új funkciók és megoldások között említést érdemel az új bi-xenon fényszóró LED nappali világítással, valamint az új külső/belső színkombinációk. A beltér exkluzív karakterét új, prémium anyagok alkalmazásával, továbbá egy új, háromküllős kormánykerék beépítésével fokozták. Az infotainment terén is újat nyújt a felfrissült modell, a 8,4 hüvelykes érintőképernyővel szerelt uconnect rendszertől a Jeep márkánál első ízben alkalmazott, testre szabható paraméterekkel rendelkező, héthüvelykes TFT műszerfali kijelzőig. A Jeep Grand Cherokee Európában 2013 harmadik negyedévében mutatkozott be Laredo, Limited, Overland, Summit és SRT felszereltségi szinteken.

Jeep Grand Cherokee

Terepképességek
A kiskunlacházi reptér környéki felázott mezőgazdasági útvonalakon merészség lett volna bármilyen más járművel behajtani, a Grand Cherokee-k azonban boldogan dagonyáztak a térdig érő sárban. Mindehez csak a sár funkciót kellett kiválasztani a selec-terrain intelligens vezérlőben, illetve aktiválni a felezőt, majd az instruktorok tanácsait megfogadva egyenletes gázadással, ellenkormányzással és a kívánt irányon tartva a szemünket élvezni a csúszkálva haladás izgalmait.

Jeep Grand Cherokee terepen

A legendás Jeep terepképességekről két rendszer: a Jeep quadra-lift légrugózás, valamint a selec-terrain tapadásszabályozó rendszer gondoskodik. A Jeep Grand Cherokee többféle összkerékhajtási rendszerrel választható. Quadra-trac II és quadra-drive II elektronikus, részlegesen önzáró hátsó differenciálművel, illetve a kizárólag az SRT modellhez kínált quadra-trac aktív kapcsolható összkerékhajtási rendszer, ugyancsak elektronikus, részlegesen önzáró hátsó differenciálművel (ELSD). Az Overland és Summit modelleken alapkiépítésben kínált quadra-lift légrugózás révén akár 28 centiméteres hasmagasságig emelhető a Grand Cherokee.

A quadra-trac II állandó összkerékhajtási rendszer kétfokozatú terepváltóval, valamint az első és hátsó tengelyen egyaránt aktív, fékeken át működő kipörgésgátlóval (BTCS) szavatol kategóriaelső közúti és terepalkalmasságot. A kétfokozatú terepváltó egy sor érzékelőtől kapott jel alapján már egészen korán felismeri, ha valamely kerék megcsúszna vagy elpörögne, és haladéktalanul közbeavatkozik. A rendszer megelőző gázszabályozás rendszere érzékeli, ha a vezető gyorsan nyomja le a gázpedált, és még a kipörgés előtt stabilizálja a tapadást. Amennyiben a rendszer valamely kerék kipörgését érzékeli, a hajtóerő akár 100 százalékát képes a legjobb tapadású kerékre átvinni. A megoldás két áttételi tartományban üzemel. 4WD high (országúti összkerékhajtás) esetén a hajtóerő automatikusan és dinamikusan oszlik meg az első és hátsó tengely között, míg ha a vezető a padlókonzolon található kapcsolóval 4WD low (felező) fokozatba kapcsol, a rendszer állandó, 50/50 arányban osztja meg a hajtóerőt a két tengely között. A felező áttétele 2,72-es.

A quadra-drive II lelke az aktív nyomatékelosztásról gondoskodó, központi terepváltó és elektronikusan vezérelt tengelykapcsoló csomag. Száraz aszfalton, illetve normál tapadási körülmények között a központi differenciálmű a rendelkezésre álló hajtóerő 48 százalékát juttatja előre, 52 százalékát pedig a hátsó tengelyre. Amennyiben a jármű csúszós útfelületre ér, a rendszer automatikusan módosítja az első és hátsó tengelyek közötti nyomatékmegosztást, mégpedig a valós idejű menetkörülmények függvényében, ami közvetlen, alkalmazkodó erőátviteli képességet eredményez. A quadra-drive II elektronikus rendszerek segítségével biztosít fokozott tapadást a négy keréknél, illetve kerüli el a kerekek kipörgését hirtelen gyorsítás esetén. Az elektronikus, részlegesen önzáró hátsó differenciálmű (ELSD) révén a quadra-drive II késlekedés nélkül észleli a hátsó kerekek megcsúszását, és finoman osztja el a hajtóerőt a tengelyen. Bizonyos helyzetekben a rendszer képes előre felismerni a közelgő tapadásvesztést, és a megcsúszás megelőzése vagy mérséklése érdekében beavatkozik. A tesztelt autókban ez a rendszer dolgozott.

A Jeep Grand Cherokee SRT esetében alapfelszerelés a quadra-trac aktív kapcsolható összkerékhajtás, terepváltóval kiegészítve. Ez az összkerékhajtási megoldás egy sor érzékelőtől kapott jel alapján ismeri fel, ha megcsúszott egy kerék, és haladéktalanul közbeavatkozik. A rendszer észleli, ha álló helyzetből hirtelen nagy gázzal szeretnénk elindulni, és még a kipörgés bekövetkezése előtt maximális tapadást biztosít. Amennyiben valamelyik kerék elpörög vagy megcsúszik, a rendszer képes egyetlen kerékre átcsoportosítani a hajtóerő akár 100 százalékát. A központi differenciálmű emellett az első és hátsó tengelyek közötti nyomatékelosztás szabályozásával segít fenntartani a vezető által kijelölt nyomvonalat. Az SRT emellett az első tengelyen BTCS fékvezérelt kipörgésgátló rendszert, míg hátul elektronikus, részlegesen önzáró differenciálművet alkalmaz. Utóbbi segít kiküszöbölni a hajtott kerék elforgását, és mindig a legjobb tapadású kerékhez juttatja a vonóerőt, ezáltal javítja a jármű vezethetőségét.

A légrugózás akár 10,4 centiméterrel képes megnövelni a szabad hasmagasságot; a mind a négy keréknél elhelyezett légrugók prémium rugózási komfortot biztosítanak. A légrugókkal szerelt terepjárók 35,8 fokos első, és 29,6 fokos hátsó, valamint 23,5 fokos középső terepszöggel büszkélkedhetnek.

Futómű
A Jeep Grand Cherokee kiválóan vezethető aszfalton, ami nem utolsó sorban az elöl és hátul alkalmazott, független kerékfelfüggesztésnek köszönhető. A progresszív rugók jobb vezethetőséget és menetkomfortot eredményeznek. A prémium közúti menetjellemzők egyik záloga a több mint 5400 varrattal meghegesztett karosszéria. A független első és hátsó kerékfelfüggesztést elszigetelt segédkeretekben rögzítették, a progresszív rugók egyszerre biztosítanak a korábbinál is kedvezőbb közúti vezethetőséget és rugózási kényelmet, megőrizve a jármű legendás terepképességeit. A hátsó felfüggesztés kialakítása révén a pótkereket a csomagtartóban, nem pedig a fenéklemez alatt helyezhették el a mérnökök.

Kikerüléses teszt


Hajtás
A 2014. modellévi Grand Cherokee SRT kettős aszimmetrikus keresztlengőkaros első felfüggesztést kapott, csavarrugókkal, adaptív Bilstein lengéscsillapítással (ADS), háromszög alakú alsó és felső keresztlengőkarokkal és kanyarstabilizátorral. A hátsó felfüggesztés többlengőkaros konstrukció, csavarrugókkal, adaptív Bilstein lengéscsillapítással (ADS), alumínium alsó lengőkarral, független felső lengőkarokkal (feszítő és kerékdőlést szabályozó lengőkarok), valamint egy különálló, kerékösszetartást szabályozó lengőkarral, és kanyarstabilizátorral.

A Jeep Grand Cherokee egyféle dízelmotorral (a gazdaságos, közös nyomócsöves közvetlen befecskendezéses 3.0 V6 Multijet II erőforrással), valamint háromféle benzinmotorral: a 3.6 V6 Pentastar blokkal, a legendás 5.7 V8 erőforrással, valamint a nagyteljesítményű SRT modellt hajtó, 468 lóerős 6.4 HEMI V8 motorral kapható. A 2014. modellévi Grand Cherokee valamennyi benzinmotorja teljesíti az Euro 6-os emissziós normát.

A teljesen elektronikus vezérlésű, új, nyolcfokozatú automata sebességváltó menet közben képes módosítani a váltási mintázatot, míg a kormányon elhelyezett váltófülek révén alkalmas a kézi sebességváltásra, illetve az elektronikus váltási tartomány kiválasztásra is.

A sebességváltó jó általános hatásfoka és széles áttételi tartománya révén a motor városban és országúton egyaránt alacsonyabb fordulaton üzemelhet, ami a lehető legjobb üzemanyag-fogyasztást szavatolja. A fokozatok számának növelésével egyben a fel- és visszaváltás során érzékelhető ugrás is mérsékelhető. A sebességváltó négy fogaskerék-sorozatot és öt váltóelemet (többtárcsás tengelykapcsolók és fékek) tartalmaz. Utóbbiak közül mindig csak kettő van nyitva. Minél kevesebb váltóelem van nyitva, annál inkább csökken az egymáshoz viszonyítva forgó, ezáltal súrlódva energiát veszítő komponensek száma, azaz javul az üzemanyag-fogyasztás

A 3.0 V6 turbódízel erőforrás legnagyobb teljesítménye 250 LE 4000/perc fordulatszámon, a maximális forgatónyomaték 570 Nm 2000/percnél. A 3,0 literes CRD erőforrás csökkentett teljesítményű kivitelben is választható: ekkor teljesítménye 190 LE 4000/percnél, nyomatéka pedig 440 Nm 1600-2800/perc között. A különlegesen hangolt szolenoid szelepet alkalmazó MultiJet II technológiának köszönhetően az új injektor ütemenként akár nyolc különálló befecskendezésre képes, valamint a két fő befecskendezést egyetlen moduláris profilban (D-IRS – Digital Injection Rate Shaping) képes végrehajtani, ami csekélyebb üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást jelent a hagyományos befecskendezőkhöz viszonyítva, és a zajszint drasztikus csökkentését eredményezi.

A kisméretű és -tömegű 3.0 literes turbódízel erőforrás főbb jellemzői a 1800 bar nyomáson működő közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendezési rendszer, illetve a kompakt grafitos öntöttvas blokk 60 fokos hengerszöggel, alumínium hengerfejekkel és kétrészes, a blokkot merevítő alumínium olajteknővel. A lánchajtású, kettős felülfekvő vezérműtengelyek hengerenként négy szelepet mozgatnak.

A motor öntöttvas leömlőt kapott. A további kipufogógáz-tisztító megoldások között említést érdemel a közvetlenül a leömlő után elhelyezett katalizátor, valamint az alapfelszerelésként beépített koromrészecske-szűrő. A kipufogógáz-visszavezető (EGR) rendszernek köszönhetően a motor teljesíti az Euro5-ös emissziós normát. A rendszerhez egyenáramú villanymotorral működtetett EGR szelep, valamint nagyteljesítményű EGR hűtő tartozik, elkerülő szeleppel. Ezzel a motorral akár 3500 kilogramm tömegű utánfutót vontathatunk (Summit kivitelben 2949 kilogrammot).

Biztonság
A modell biztonsági alapfelszerelése igen széleskörű, többek között menetstabilizáló elektronikát (ESC) és ahhoz kapcsolódóan elektronikus borulásvédelmet (ERM), terephangolással felvértezett blokkolásgátlót, fékeken keresztül ható kipörgésgátlót (BTCS) és hét darab légzsákot (elülső többfázisú, oldalsó-, valamint első és hátsó függönylégzsákok, továbbá vezető oldali térdlégzsák) tartalmaz. Ezeken felül a 2014-es modell átdolgozott Ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszert kínál a baleset súlyosságát mérséklő rendszerrel, adaptív sebességtartó automatát teljes megállással, tolatókamerát dinamikus segédvonalakkal, valamint a kaptató- és ereszkedő funkciókat vezérlő asszisztenssel.

A 2014-es Jeep Grand Cherokee Detroitban, abban a 278 700 négyzetméteres Jefferson North összeszerelő üzemben (JNAP) készül, ahol a Jeep 1992-es bevezetése óta gyártja az aktuális Grand Cherokee modelleket.

A teszt teljes képgalériája megtekinthető Facebook oldalunkon. Kattintson ide még több fotóért!

Kiemelt Partnereink