Gyártók Vezettük a legtakarékosabb Audit

Vezettük a legtakarékosabb Audit

Biró Csongor | 2014.12.04 13:15

Vezettük a legtakarékosabb Audit

Egy villanyautó megvásárlása ma nem gazdasági, hanem szemléleti kérdés. Ha zölden akarunk közlekedni, de kevés a villanyautók hatótávja, akkor hálózatból tölthető hibrid lesz számunkra a legjobb megoldás. Az Audinak is van ilyenje, kipróbáltuk.

Hirdetés
fotók: Biró Csongor

Az A3 Sportback e-tron modelljével, vagyis a márka első hálózatról tölthető (plug-in) hibridjével indul az Audi a jövő mobilitásának útjára. Az A3 Sportback e-tron elméletileg 50 kilométert is megtehet tisztán elektromos hajtással, amit belső égésű motorja további mintegy 890 kilométeres hatótávja egészít ki. Az ötajtós alsó-középkategóriájú modell 1.4 TFSI erőforrásával és elektromos motorjával 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményt nyújt, ami több is mint, amit egy kompakt autótól elvárunk.

Hajtásrendszerében egy 110 kW (150 LE) teljesítményű 1.4 TFSI és egy 75 kilowattos elektromos motor dolgozik együtt az új fejlesztésű, hatfokozatú S tronic sebességváltóval, amely az elektromos gépbe építve működik. A maximális forgatónyomaték 350 newtonméter, ebből a villanymotor 330 newtonméteres nyomatéka már induláskor a rendelkezésünkre áll. A hátsó ülések alá rejtett 8,8 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor ipariáram-csatlakozóról két óra és 15 perc alatt tölthető fel teljesen, normál 220 voltos csatlakozóról (10 amperes) 3 óra és 45 perc a töltési idő.

Az Audi A3 Sportback e-tron álló helyzetből 7,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége pedig 222 kilométer/óra, ami tisztán elektromos üzemben 130 kilométer/órára korlátozódik. Sportosan is vezethető, bár nem érezzük 200 lóerősnek, nagyon megy, ha tapossuk a gázt. Meglepően halk ugyanakkor a benzinmotor működése, teljes terhelésnél sem ordít.

Téli körülmények között tettük próbára a villamosított autót, a maximális hatótávunk 37 kilométer volt a fedélzeti számítógép szerint, amely külön és egyben is mutatja a megtehető hatótávot mindkét hajtás esetében. Rövid tesztünkben 2 liter alatt maradt a 100 kilométerre vetített átlagfogyasztás. Tőlünk függ, hogyan takarékoskodunk vele, megtehetjük, hogy egyből elhasználjuk, de rábízhatjuk az intelligens vezérlésre, hogy hibridautóként közlekedjünk, vagy tartalékolhatjuk az elektromos áramot az út végére. Ezeket az üzemmódokat a fedélzeti menüben kapcsolgathatjuk. A hibrid-menedzsment intelligens módon szabályozza az egyes hajtásformák együttműködését. Olyan funkciókat kínál a vezető számára, mint például a két motor együttes üzeme (boost), vagy a jármű mozgási energiáját részben elektromos energiává alakító és az akkumulátorban tároló fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció).

Az ötajtós modell üres tömege (vezető nélkül) 1540 kilogramm, csomagtartója 280 literes, amely az ülések ledöntésével 1120 literre növelhető.

Hajtásrendszere részletesen

Három igényes technika alkotja az A3 Sportback e-tron hajtásrendszerét: egy 1.4 TFSI erőforrás, egy elektromos motor és egy új fejlesztésű, hatfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó. Belsőégésű motorként az Audi egyik legkorszerűbb erőforrása, az 1.4 TFSI szolgál, amelyet – a kiegészítő komponensek számára is helyet biztosítva – menetirányban tekintve mintegy hat centiméterrel jobbra eltolva építettek be. Forgattyúháza magasnyomású eljárással készült alumíniumöntvény, a teljes motor tömege így csupán mintegy 100 kilogramm.

Otthoni hálózatról közel négy óra a töltési idő

A négyhengeres aggregát minden területen a technika legfrissebb állását képviseli, legyen szó akár elektromos megkerülőszeleppel működő turbófeltöltőjéről, nagyszilárdságú szelepvezérlés-moduljáról, kompakt töltőlevegő-hűtőjéről vagy éppen nagyteljesítményű hűtőfolyadék-szivattyúval kialakított hőmenedzsmentjéről. Igazi különlegesség a hengerfejbe integrált kipufogó-leömlő, amely révén a hűtőfolyadék a hidegindítást követően gyorsabban üzemi hőmérsékletére melegedhet. A magas terhelési tartományokban a vízköpeny mérsékli a kipufogógázok hőmérsékletét. A TFSI aggregát hűtőköre az S tronic sebességváltó olajhűtőjét is magában foglalja.

A maximális hatótáv 940 kilométer lehet

Az elektromos gép állandó gerjesztésű szinkronmotor, amely 34 kilogramm, s az állórészét körülvevő hűtőköpeny temperálja. Az elektromos egység a motor kettős tömegű lendkereke és az új fejlesztésű leválasztó tengelykapcsoló között helyezkedik el. Amikor beindul a TFSI-motor, a tengelykapcsolón keresztül az elektromos egység segít felpörgetni. Amint elérte az elektromos gép fordulatszámát, a kuplung zár. A folyamat mintegy fél másodperc alatt, rendkívül lágyan és precízen zajlik le.

Falitöltő is kapható, felárért

A leválasztó tengelykapcsolóval együtt az elektromos motor új fejlesztésű, hatfokozatú e-S tronic sebességváltóba integrálódik, amely az első kerekek felé irányítja az erőforrások teljesítményét. Mint az Audi minden kettős tengelykapcsolós váltóműve, e konstrukció is két váltófélre tagolódik, amelyeket a - közvetlenül a K0 leválasztó tengelykapcsoló mögött dolgozó - K1 illetve K2 lamellás tengelykapcsoló szolgál ki. A fokozatváltás tulajdonképpen a tengelykapcsolók közötti váltásra redukálódik, így mindössze néhány század másodpercet igényel, s gyakorlatilag az erőfolyam megszakítása nélkül megy végbe.

Zsúfolt a motortér

Az elektromos üzem számára az elektromos motor, az akkumulátor és a teljesítmény-szabályzó elektronika, valamint a töltőberendezés mellett további speciális komponensek is megjelennek. A légkondicionáló berendezés kompresszora elektromos hajtású, amely a magasfeszültségű hálózat része. Az utastér klimatizálását egy termo-elektromos fűtőelem és egy benzinüzemű állóhelyzeti fűtés (extrafelszerelés) teszi teljessé.

A rendszer lelke a feszültségszabályzó elektronika - oda és vissza alakítja a váltó- és az egyenáramot

Az A3 Sportback e-tron fékrendszerében elektromos rásegítő működik. A fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) folyamatát a generátor minden menethelyzetben lehetővé teszi, amihez a fékmenedzsment pontosan összehangolja a hidraulikus és az elektromos fékezést. A vezető mindenkor sportos és precíz fékvisszajelzésekben részesülhet.

Pótkerékhelyett benzintank és 12 voltos akkumulátor

Akkumulátor

Az Audi A3 Sportback e-tron lítiumion-akkumulátora 8,8 kWh energiát tárolhat. A feszültség a terhelési állapot függvényében 280 és 390 volt között alakul. Az akkumulátor összesen 96 darab prizmacellából épül fel, amelyek nyolc, egyenként 12 cellát tartalmazó modulra tagolódnak. Elektronikus komponenseivel (feszültségátalakító és szabályzó, valamint a fedélzeti töltő) együtt az akkumulátor-rendszer tömege 125 kilogramm. Háza alsó burkolata alumíniumból, a felső pedig műanyagból készül.

A nagyfeszültségű akkumulátor optimális hőmérséklettartománya 25 Celsius fok körül van, ezért igényes folyadékhűtés temperálja: a nyolc modul megfelelő hőmérsékletéről négy hűtőpaletta gondoskodik. A hűtés önálló kis hőmérsékletű kört alkot, amely rugalmasan szabályozható, s szükség esetén a teljesítmény-szabályozó elektronikára és a töltőberendezésre is kiterjeszthető. Az Audi A3 Sportback e-tron vezetője így a nyári forróságban vagy a téli mínuszok idején egyaránt igénybe veheti az elektromos hajtást.

A lapos akkumulátor a hátsó ülés alatt, különösen védetten kapott helyet, ahol a karosszériaszerkezet nagy- és különösen nagy szilárdságú acélelemei kiemelkedő merevséget biztosítanak. Háza öt helyen, csavarkötéssel csatlakozik a padlólemezhez. A biztonsági övek előfeszítőjét és a légzsákokat is kioldó ütközés esetén önműködően kerül sor a teljes rendszer feszültségmentesítésére. A hátsó futómű felett helyezkedik el a kisfeszültségű fogyasztók 12 voltos akkumulátora, valamint a 40 literes benzintartály.

A motortérben működő teljesítmény-szabályozó elektronika, amely a 12 voltos hálózatra csatlakoztathatóság érdekében egyenáramú feszültségváltót is tartalmaz, kompakt és könnyű konstrukció, nyolcliteres térfogattal és 10 kilogramm tömeggel. Hat nagyteljesítményű tranzisztora segítségével az akkumulátor egyenáramát az elektromos motor számára váltakozó árammá alakítja.

Az A3 Sportback e-tron töltésekor a betáplált váltakozó áram a töltő segítségével az akkumulátor számára egyenárammá alakul. A töltőcsatlakozó a hűtőrácsban, a kihajtható négy karika mögött található.

Kiemelt Partnereink