Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Újra fejlesztésbe kezd a Toyota: három új gyár a láthatáron
Négy, a japán gyártó terveivel tisztában lévő vezető szerint a Toyota véget vet a három évig tartó fejlesztési tilalomnak és a tervek szerint két új összeszerelő egységet építhet Kínában, illetve egyet Mexikóban.
A fent említett vezetők szerint a japán autógyártó már Kínában és Mexikóban is elvégezte a kezdeti megvalósíthatósági tanulmányokat, és egyikük szerint a csapat „kész belevágni a megvalósításba“. A források az elmúlt néhány héten belül beszéltek a vállalat terveiről.
Jim Lentz, a Toyota észak-amerikai tevékenységeiért felelős igazgatója nemrég azt nyilatkozta, hogy a Toyota számára véget ért a kapacitás-bővítéseket érintő három éves szünet. A Detroiti Autószalonon nyilatkozó Lentz nem közölt részleteket a Toyota mexikói, illetve kínai terveiről.
A Toyota három év után Kínában bővítene |
– Ismét bővítésekbe kezdünk. Elkezdünk felfelé menni a lépcsőn – mondta Lentz egy, a Reuters-nek adott nyilatkozatában. – Ám most másként tesszük azt, mint korábban. Nem a növekedés kedvéért fogunk bővíteni – tette hozzá a Toyota észak-amerikai vezetője.
A Toyota kínai részlege két szerelőüzem felépítését tervezi: egyet az Északkelet-Kínában található Csangcsunban, egyet pedig az ázsiai ország déli részén található Kuangcsouban, ahol a vállalat jelenleg is gyárt járműveket. A terveket elmondásuk szerint jól ismerő források szerint Mexikóban a Toyota egy személyautókat gyártó üzem számára keres megfelelő helyszínt az ország középső részén található Guanajuato államban.
– Egyedül arra várunk, hogy a top menedzsmenttől is megkapjuk a zöld jelzést – nyilatkozta a vállalat kínai részlegének egyik vezetője. Elmondása szerint nagyjából ugyanez a helyzet Mexikóban is. A Reutersnek nyilatkozó vezetők egyike sem szerette volna, ha a személyazonosságuk nyilvánosságra kerülne, mivel egyikük sincs felhatalmazva rá, hogy információkat osszon meg a sajtóval.
Egy újabb fejlesztési hullám a világ legnagyobb autógyártójának számító Toyotától jelentős nyomást helyezne a riválisokra, a General Motors-ra, illetve a Volkswagenre, főként egy olyan autóiparban, amely jelenleg is küzd a kihasználatlan kapacitásokkal. A gazdasági világválságot követően az autógyártók óvatosan bővítették gyártókapacitásukat. Most, hogy a kereslet az Egyesült Államokban elérte a válság előtti szintet, illetve a kínai autópiac növekedésének köszönhetően egyre több gyártó tesz bejelentést kapacitás-bővítési terveiről.
Kapacitással kapcsolatos aggodalmak
A vállalat terveivel tisztábal lévő források szerint a Toyota top döntéshozói, Akio Toyoda elnökkel egyetemben eldöntötték, hogy felemelik a kapacitásnövelő beruházásokat érintő három évig tartó szünetet. A tilalom eredetileg a 2016 márciusában véget érő üzleti évben járt volna le.
Ryo Sakai, a Toyota szóvivője elmondta, hogy az elmúlt években a vállalat a világszerte meglévő gyáregységek kapacitásának legnagyobb kihasználására, illetve a minőség növelésére összpontosított. – Amennyiben a kereslet a kapacitás maximális kihasználása után is túlszárnyalja kínálatot, akkor fontolóra vesszük a termelőképességünk növelését – tájékoztatott a japán vállalat szóvivője. – Mindezidáig semmilyen döntést nem hoztunk – tette hozzá Ryo Sakai.
A mexikói gyár sem maradna egyedül - fotó: toyota.com |
Akio Toyoda 2009-ben vette át a közel 80 éve a nagyapja által alapított vállalatot. A bővítési tilalom felemelése azután születhetett meg, hogy a tavalyi év végén feülvizsgálták a gyártó mexikói, illetve kínai kapacitás-bővítéssel kapcsolatos terveit. A vállalat már tavaly nyár óta gyűjti a fejlesztésekhez szükséges lendületet, ám a megkérdezett vezetők szerint Toyoda akkor arra kérte csapatát, hogy vizsgálják át újra a projekt lehetőségeit. Úgy tudják, Toyoda akkor attól tartott, hogy a vállalat még nem használta ki teljesen a meglévő üzemek kapacitásait.
A vívódásból jól látszik az elnök azon félelme, hogy megismételné a Katsuaki Watanabe által vezetett korábbi menedzsment a 2000-es évek elején elkövetett hibáit. Az akkori vezetés több gyártókapacitást hozott létre, mint amit a gyártó elbírt volna, így a végeredmény kihasználatlan gyárak sora volt, amit a 2009-es gazdasági világválság csak tovább tetőzött.
A vállalat képviselői szerint az új mexikói és kínai kapacitásokat ellensúlyozná a régebbi üzemek felújítása, illetve bezárása. Az új mexikói gyár a Toyota második üzeme lenne a dél-amerikai országban: a japán gyártónak már van egy pickupokat gyártó egysége az ország észak-nyugati részén található Baja California államban, amely évi 63 ezer Tacoma gyártására képes, ám az nem rendelkezik személyautók gyártására alkalmas kapacitással.
Kínában az autóeladások növekedése lelassult, főként a Toyota számára, mivel a kínai vásárlókat a japán termékek ellen fordították. A gyártó négy munkatársa szerint azonban a vállalatnak közép, illetve hosszú távon továbbra is szüksége van a kapacitás bővítésére, mivel továbbra is az autók iránti kereslet növekedésére lehet számítani az ázsiai országban. A Toyota jelenleg összesen nyolc összeszerelő egységet üzemeltet Kínában, és évente körülbelül 1 millió jármű gyártásához elegendő kapacitással rendelkezik.