Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Turbómotorok helyett szilárdtest akkumulátorok
A Nissan jokohamai gyára júniusban gyártotta le a negyvenmilliomodik motorját. A jokohamai üzem 1935-ben, két évvel a Nissan alapítása után kezdte meg működését. Az elmúlt évtizedben bővült és átalakult az üzem portfóliója.
A közel kilencven éve működő jokohamai gyár az első tömeggyártásra alkalmas üzem volt Japánban a maga idejében. A létesítményben a járműgyártás minden elemét végzik, de a motorgyártás mindig is fontos elem volt: a portfólió alakulását és a termékek iránti keresletet egyaránt jól mutatja, hogy a tízmillió legyártott motort 1976-ban, a húszat 1986-ban, a harmincat pedig 1997-ben érte el az üzem. Az utóbbi évtizedekben egyre inkább átalakulóban van a gyár kínálata, elsősorban az elektromobilitás miatt, de komplett autókat is készítenek az üzemben.
A jokohamai gyárban számos olyan motor készült, ami nyomot hagyott az autóipar történetében. Ezek közé tartozik az 1979-es L20ET, amely Japán első turbófeltöltős személygépkocsi-motorja volt, vagy az 1983-as VG, az ország első sorozatgyártású V6-os motorja. A jokohamai gyárban készül jelenleg a VR38DETT motor, amit kézzel szerelnek össze a Nissan GT-R számára. 2007 óta itt gyártják a VC Turbót – a világ első sorozatgyártású motorját, amely változó sűrítési arányú technológiával rendelkezik.
Változik a világ, változik a gyár is
Ahogy a társadalom és a járműipar változik, úgy változik a jokohamai üzem is. A teljesen elektromos Nissan Leaf 2010-es bemutatása óta az üzemben villanymotorokat is gyártanak. A 2022-es pénzügyi évben az üzem termelésének körülbelül negyven százalékát tették ki a motorok, a többi részért egyéb alkatrészek és felfüggesztések felelnek.
Az üzem jelenleg mintegy 470 ezer autót képes kiszolgálni egy évben, a gyárban háromezernél is többen dolgoznak, míg a teljes létesítmény területe 537 ezer négyzetméter.
A gyár fennállásának 90. évfordulójához közeledve továbbra is vezető szerepet tölt be a Nissan gyártástechnológiájának fejlesztésében. A motorok és hajtóművek gyártása mellett kísérleti üzemként is szolgál a hajtáslánc-gyártási technológia fejlesztéséhez – írja a Green Car Congress.
Akkugyártás
Jokohamában a Nissan 2024-ben kezd bele egy pilot projektbe, melyek keretében új, szilárdtest-akkumulátorokat fognak fejleszteni. Ehhez fel fogják használni a prototípus cellák gyártásából nyert tapasztalatokat. A Nissan szerint 2028-ra a szilárdtest akkumulátorok egy kilowattóra kapacitásának előállítási költsége 75 dollárra fog csökkenni, később pedig a 65 dolláros szintet is el fogja érni. Ezzel a járműiparban ma még csak korlátozottan használt akkumulátortechnológiával készülő elektromos autók ára egy szinten lesz a benzinesekével.
A szilárdtest akkumulátorokra a Nissan forradalmi újításként tekint, és a jövőben számos járműszegmensben használni kívánja azt. Közleményében a vállalat megjegyzi, hogy a konvencionális lítiumionos akkukkal összevetve a szilárdtest típusok kétszer nagyobb energiasűrűséget, rövidebb töltési időt, illetve az eltérő alapanyagokból kifolyólag alacsonyabb előállítási költséget kínálnak.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!