Gyártók Tovább bővült a legnagyobb magyar buszgyár

Tovább bővült a legnagyobb magyar buszgyár

autopro.hu | 2022.03.27 16:22

Tovább bővült a legnagyobb magyar buszgyár

Fotó: Credobus

Nagyszabású ünnepséggel avatta fel pénteken mosonmagyaróvári autóbuszgyárának III. ütemét a Kravtex-Kühne Csoport. Az új, 4000 négyzetméteres építménnyel több mint 20 ezer négyzetméteresre bővült a Kühne gépgyárban működő gyártócsarnok. A beruházással olyan hazai tulajdonú autóbuszgyártó kapacitás jött létre, amely akár a teljes magyar piac ellátását is lehetővé tenné.

Hirdetés

A csarnok berendezését és a gyártóeszközök telepítését követően 2023-tól – többműszakos munkarendben - ezer autóbusz vázszerkezete is készülhet majd a Kühnében, és kerülhet Győrbe, ahol az összeszerelés zajlik. A gyárfejlesztés részeként százmilliós nagyságrendű eszközpark-fejlesztés is megvalósult, többek között három, hegesztési műveletekre optimalizált robotcella kezdte meg a működést.

A beruházás - amely visszahelyezi Magyarországot az európai buszgyártás térképére -, több mint kétmilliárd forintból valósult meg. A Kravtex-Kühne Csoport eddigi legköltségesebb projektjéhez Magyarország Kormánya a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében mintegy 470 millió forint támogatást nyújtott – áll a vállalat közleményében.

Építkezés racionálisan

A most átadásra került épületrész a cégcsoport tizenöt éve tartó beruházási láncolatának újabb jelentős állomása. A Kravtex-Kühne Csoport 2008-ban avatta fel 10.600 négyzetméteres mosonmagyaróvári autóbuszgyártó üzemcsarnokát, melyet azóta több lépcsőben bővített. 2016-ban átadásra került a beruházás II. üteme, amellyel 16.200 négyzetméteresre bővült a gyártócsarnok. A III. ütem felépítése 2020 év végén kezdődött, és mostanra vált kulcsrakésszé az új, 4000 négyzetméteres csarnokrész, amellyel az autóbuszgyár alapterülete meghaladja a 20 ezer négyzetmétert.

Az új, két hajóból álló, közel 10 méter belmagasságú csarnokrész teljes egészében daruzott (4 darab, 22 méter fesztávolságú, két-, illetve öttonnás híddaruk tandem üzemmóddal), korszerű LED világítással, valamint a gyártást kiszolgáló épületgépészeti berendezésekkel felszerelt. A csarnok energiaellátásának tervezése során szempont volt, hogy a következő években gyártásba kerülő elektromos meghajtású autóbuszok nagyteljesítményű töltése biztosított legyen.

A beruházáshoz kapcsolódik a festőüzem jelentős bővítése, amellyel közel megduplázódott a gyáron belüli festőkapacitás. Az új előkészítő- és fényezőkamrák lehetővé teszik az Econell Next típuscsalád látványos, kéttónusú fényezésének nagy sorozatban történő fényezését.

Hatalmas gyár

A létrejövő buszgyár méreteivel a kelet-közép európai régió legnagyobb gyártóhelyeivel is felveszi a versenyt. A buszgyártásra optimalizált belső kialakítás, és a világszínvonalú eszközpark kiemelkedő gyártási minőséget biztosít. Az új csarnokban többek között a tavaly ősszel bemutatott, csuklós Econell 18 Next vázgyártása zajlik majd, amely a világ legkönnyebb, 18 méteres kategóriájú csuklós autóbusza. A későbbiekben pedig ugyancsak itt készülhetnek a cégcsoport zérióemissziós, akkumulátor- és hidrogén energiaforrásokra épülő elektromos autóbuszai.

A beruházás illeszkedik a Kravtex-Kühne Csoport különösen sikeressé vált üzleti modelljéhez, melyben többek között a saját kézben tartott alkatrészgyártás biztosítja a termékek magas hozzáadott értékét. Ezért a kibővült gyártócsarnokban nem csupán vázszerkezeteket hegesztenek majd, hanem több száz, saját fejlesztésű, autóbuszokba beépülő fém alkatrészt is gyártanak.

Jövőálló, digitalizált gyártás az Ipar 4.0 jegyében

A kétmilliárd forint összértékű projekt nagyobb részét eszközbeszerzések teszik ki. Többek között új lemezlézer, CNC vízszintes esztergagép, CNC függőleges kétasztalos megmunkáló központ, valamint kétoszlopos szalagfűrészgép került beszerzésre.

Emellett az automatizálás új szintjét jelentő robottechnológia is megjelent a Kühnében. A most beszerzett három, varratkereső és varratkövető szenzorokkal felszerelt hegesztőrobot olyan munkadarabok (például üzemanyagtartályok, lérugó-tartók stb.) gyártásában kap szerepet, amelyeknél az egyenletesen magas minőségű varratok kialakítása kulcsfontosságú. A próbagyártások tapasztalatai alapján a robotizált hegesztés bizonyos gyártmányoknál háromszoros termelékenységet biztosít.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink