Gyártók TÉT Csongrádon: tuningtól az autóipari beszállításig

TÉT Csongrádon: tuningtól az autóipari beszállításig

Kovács András | 2011.04.04 09:30

TÉT Csongrádon: tuningtól az autóipari beszállításig

Három-négy ember hosszú évekig dolgozott a Suzukinak, most éppen egy svéd márkának készítenek autóipari alkatrészeket a csongrádi családi vállalkozásnál, a TÉT-nél.

Hirdetés

– Moszkvics, menj arrébb – tereli el a küszöbről az egykori Lada szalon és szerviz megvásárolt telephelyével örökölt öreg német juhászt Takács Tibor, a csongrádi TÉT Szerszám Kft. ügyvezetője, mi pedig biztosak leszünk abban, hogy autós céghez toppantunk be. A kecskeméti Mercedes előtt is számos autóipari beszállító dolgozott a környéken, így Csongrádon is, a nagyberuházás azonban új megvilágításba helyezte a kisebb cégeket is.

Takács Tibor egy szikraforgácsolt darabot mutat.

A csongrádi TÉT Szerszám Kft. 2000-ben alakult családi vállalkozás, melynek alapját Takács Tibor és felesége – aki a pénzügyi, adminisztratív irányítást viszi – 1991-92-ben alapított egyéni vállalkozásai adták. Az ügyvezető a szakmai, műszaki vonal gazdája, immár több mint 40 éves tapasztalattal. Velük együtt tucatnyian dolgoznak az emberi léptékű vállalkozásnál.

Kéthetes cégként vették meg a jelenlegi telephelyet, nem is bíztak abban, hogy hitelt kapnak hozzá, mégis adtak neki a bankok, igaz, 23+1 százalékos kamatra. Nem volt egyszerű kitermelniük, de sikerült, azóta gyakorlatilag nincs hitelük és jellemzően nem is pályáznak. Az elején még csak hárman dolgoztak itt, nagy is volt nekik a hely, ma inkább a fordítottja igaz, viszont közel vannak a városközponthoz.

A házaspár több szempontból is kötődik az autóhoz, Takácsné hosszú ideig volt szlalomversenyző, férje pedig Kaposváron dolgozott sikeres és országszerte híres tuningműhelyben. – Nem lehettem autószerelő, akkora volt a túljelentkezés, hogy nem vettek fel, így szerszámkészítőnek álltam – emlékszik vissza. Papíron tehát nem volt végzettsége, mégis ő szerelte Kiss László barátjával és több kollégájával a magyar ralibajnokok motorjait. Előbb a garázsban, majd a helyi Autóklub műhelyében, később pedig már a raliszakosztály műhelyében tuningoltak. 1976 és ’82 között voltak a topon, Ranga László, a hatszoros magyar abszolút ralibajnok első motorjait is ők csinálták. A sikersorozat később is folytatódott, Kiss László és csapata maradt Kaposváron, Takács úr azonban Csongrádra költözött.

Saját felújítású gépek dolgoznak a TÉT-nél.

– Felelősséggel tartozom az alkalmazottakért, van, akivel 20 éve együtt dolgozom – mondja Takács Tibor, aki egy oszlopos fúrógéppel, egy esztergával és egy maróval kezdett Csongrádon – természetesen azért, hogy itt is tudjon tuningolni. Ma kevesebb közük van az autóhoz, bár néha még megtalálják a Kaposvárról már régen Csongrádra került mestert.

Szerszámkészlet a minőség és a pontosság jegyében.

A TÉT azonban inkább egyedi alkatrészeket gyárt és szerszámokat készít, nem pedig motorokat „bütyköl”. A vállalkozás 1995-től legnagyobb műanyagipari partnerének, a Kunplast beszállítójaként lehetőséget kapott az első magyar gyártású Suzuki egyes sajtolt fém alkatrészeinek készítésére. Egészen pontosan a „mi autónk” hamutartójának fémszerkezetét készítették, ahhoz tette a műanyagot a kiskunfélegyházi cég. Három-négy ember hosszú évekig csak ezen dolgozott, a minta még ma is ott van a patikatisztaságú, rendezett műhelyben.

Most is sok autóalkatrész készül Csongrádon, amely jó néhány áttételen keresztül jut el végleges helyére, de ez így van rendjén a beszállítói szakmában. Az egyik ismert svéd márkának kétféle alkatrészt is gyártanak rézből, az egyik később a generátorba kerül. A bonyolultabbat gyakorlatilag egyetlen munkafázisban is meg lehetne hajtogatni, ám ez több tízmilliós befektetést igényelne, s a széria nincs akkora, hogy ez rentábilis legye. Így azután hét munkafázisban készül az alkatrész, amely végül még védőbevonatot is kap.

Hét munkafázisban készül ez a svédekhez kerülő autóalkatrész.

Takács úr hangsúlyozza, hogy az autóalkatrésznek kicsi a jövedelmezősége, ráadásul az elmúlt két esztendő válsága komolyan érintette ezt a szektort. Kicsit persze a többit is, ám innen nem kellett embert elküldeni, és napi nyolc órára folyamatosan volt megrendelésük. Igaz, korábban előfordult, hogy nem tudtak minden munkát elvállalni. A már említett alkatrészek mellett a jövőben komoly szériában készíthetnek nívópálcát, ugyancsak egy műanyagos cég beszállítójaként, a próbagyártás már elkezdődött.

Alkatrészek és tervrajzok.

Takács Tiborban azért nem vetődött fel, hogy magasabb szintű autóipari beszállító legyen a TÉT, mert az túl nagy költséget jelentene évente. Minősítésük természetesen van, s ahogy az ügyvezető fogalmaz: „munkáért még sohasem mentem, az mindig megtalált”. Arról ismert, hogy a kényes feladatokat jellemzően még ma is ő csinálja, vagy legalábbis mindenképpen átmegy a keze alatt.

A kis méretének köszönhetően rugalmas vállalkozás addig nyújtózkodik, ameddig lehet, gépeit jellemzően használtan vásárolja és felújítja, hiszen ehhez tényleg nagyon értenek. Van, amelyik a harmincas évekből származik, és még szuperál. És persze dolgozik a műhelyben nagypontosságú huzalszikra forgácsoló és különböző méretű CNC is. Erősségük a szerszámkészítés és tervezés, az egyedi gépalkatrészek gyártása, célgépek készítése, a sajtolt lemez alkatrészek tömeggyártása, a kis szériás, nagypontosságú forgácsolt gépelemek készítése. A jellemző megmunkálható méretek: 400x400x600 milliméter, a présgépek és excenterek teljesítménye 6,3-63 tonna.

Egy gép a sok közül a csongrádi TÉT-nél.


Kiemelt Partnereink