Gyártók Teszteltük az új szentgotthárdi motorokat

Teszteltük az új szentgotthárdi motorokat

Biró Csongor | 2013.08.29 13:45

Teszteltük az új szentgotthárdi motorokat

Nagyobb erőt és kevesebb fogyasztást kínálnak a Németországban és Olaszországban fejlesztett, Magyarországon gyártott, az Opel számára forradalmi motorok.

Hirdetés
Hat autóba szerelik az új benzinmotort

A vadonatúj alumínium dízelmotor-család első tagját, a 136 lóerős 1.6 CDTI és az izmos, 170 lovas 1.6 SIDI Turbo benzinest nemzetközi menetpróbán teszteltük különböző Opel modellekben. Első dolgunk volt, hogy valami magyar, vagy szentgotthárdi kötődést keressünk a tesztautókon. Sajnos, Made in Hungary feliratot hiába is keresnénk, a mai globalizált világban QR-, vonalkódok és márkanevek jelzik egy-egy alkatrész származását. De nem adtuk fel, a forró motor műanyag borítását leszedve a benzines blokkok bal oldalán felfedeztünk egy sárga pecsétet, amelyben magyar szöveg olvasható. Egy nevet, valamilyen Tibort véltünk kiolvasni.

Magyar pecsét a motoron

Koncz Gábortól, az Opel Magyarország ügyvezetőjétől kértünk magyarázatot, aki a szentgotthárdi kollégáitól megtudta, hogy Krakkai Tibor végső minőségi ellenőr pecsétjével találkoztunk két Astra motorterében is. A magyar származást pedig egy 644-es számsor jelzi a motor oldalán található egyik matricán.

A 644-es szám jelzi, hogy nálunk készült a motor


Dízelmotor
A Torinóban, Rüsselsheimben és az Egyesült Államokban dolgozó GM-fejlesztőcsapat munkájával létrehozott 1.6 CDTI megfelel a csökkentett méretű, de erős motorokat igénylő ügyfelek kívánságának: csendes, erős és takarékos.

BlueInjection

Az Opel BlueInjection kipufogógáz-kezelése hozza a jövő szeptembertől kötelező esedékes Euro 6 emissziós értékeket – az 1.6 CDTI olyan tiszta, mint egy benzinmotor. Ez a szelektív katalitikus redukciónak (SCR) köszönhető. A BlueInjection egy utókezelés, amely eltávolítja a nitrogénoxidokat (NOx) a kipufogógázból, és a jövőben valamennyi nagyobb dízelmotoros Opelban alkalmazásra talál. Úgy működik, hogy minimális mennyiségű AdBlue adalékot (karbamid vizes oldata) fecskendeznek be a kipufogógázba, a dízel részecskeszűrő (DPF) és az SCR katalizátor közé. Az oldat azonnal átalakul ammóniává (NH3), amelyet elnyel az SCR katalizátor, majd a gáz nitrogénoxid (NOx) tartalma reakcióba lép az ammóniával, és ártalmatlan nitrogén, illetve vízgőz keletkezik.

A kezdetben egy kivitelben kapható 1,6 literes dízelmotor 100 kW/136 LE teljesítményt és 320 Nm nyomatékot fejt ki, ami 85 LE/liter fajlagos teljesítményt jelent. Az Opel szerint a dízellel 4,1 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást lehet elérni a Zafira Tourerben, a rövid tesztünk során a legkedvezőbb érték a 4,9 literes átlag volt.

A 3500-4000 fordulat/percnél 100 kW/136 LE teljesítményt és 2000-nél 320 Nm nyomatékot leadó 1.6 CDTI teljesítménykarakterisztikája megfelel egy jóval nagyobb motorénak. Titka a nagynyomású, közös nyomócsöves befecskendezés, a zárt hurkú égésszabályozás és a változó geometriájú turbófeltöltő (VGT). A befecskendező fúvókáknál 2000 bar a nyomás, 25 százalékkal nagyobb a típuselődénél, a dózist munkaütemenként akár tíz kis adagra osztják el. Ezáltal jó a porlasztás és a keverékképzés, ami végső soron nagy teljesítményt eredményez. A zárt hurkú égésvezérlés folytonosan, finoman hangolja a befecskendezést: az izzítógyertyákban elhelyezett, gyors működésű, nyomásálló piezo-nyomásérzékelők küldenek valósidejű jelentést az égés minőségéről. Ezáltal gyorsabban és precízebben lehet állítani az üzemanyag-ellátást, mint jellegdiagramos vezérléssel.

A változó geometriájú turbó (VGT) csúcsnyomása 1,7 bar, a levegőt töltőlevegő-hűtőn át szállítja a motornak. Állítható turbinalapátjainak köszönhetően bármilyen fordulatszámnál gyorsan, simán és határozottan reagál. A tartósság érdekében vízhűtéses.

A tervezők és fejlesztők nagy súlyt helyeztek a zaj és a rezgés minimumra csökkentésére. Számítógépe szimulációval és több optimalizáló lépéssel javították minden egyes alkatrész, illetve részegység zajkarakterét, még mielőtt elkészült volna az első prototípus.

1,6-os dízelmotor

A szokásos öntöttvas helyett alumínium alkalmazásával csökkenteni a motorblokk súlyát újdonság volt az Opel dízelmotor tervezőinek, de megérte a munkát: az alumínium csapágylétrával és hengerfejjel együtt több mint 20 kilogramm tömeget takarítottak meg.

Torinóban fejlesztették a dízelt

A 180 bárt elérő égési nyomáscsúcsok elviselése és a zajsugárzás csökkentése érdekében precíz, többmagos öntési eljárással gyártják a blokkot. Az anyagot végeselem-módszerrel koncentrálták oda, ahol valóban szükség van rá. A főtengelyt hordozó, öntöttvas-betétekkel erősített, alumínium présöntvényként előállított csapágylétra keresztbordázata tovább szilárdítja a hengertömböt.

A lánchajtásos, felülfekvő, a súlycsökkentés érdekében üreges vezértengelyek hengerenként négy szelepet működtetnek, hidraulikus hézagállítású, kis súrlódású görgős himbák útján. Az alternáló tömegek csökkentése érdekében alumíniumból készült dugattyúk laposan homorú feneke segíti a hatékony égést, hűtésüket olajsugár biztosítja. A négy ellensúlyos főtengely és a hajtókarok anyaga kovácsolt acél.

Benzinmotor
Újdonság, de már kapható a másik szentgotthárdi büszkeség, az 1.6 SIDI Turbo. A motor (125 kW/170 LE teljesítményű, 260 newtonméteres legnagyobb nyomatéka túltöltéssel átmenetileg 280-ra növelhető. A SIDI jelentése Spark Ignition Direct Injection, azaz szikragyújtásos, közvetlen befecskendezéses. E motorok kiváló gazdaságossággal ötvözik a nagy teljesítményt és a sima járást. A kétliteres SIDI Turbo front- vagy összkerékhajtással választható. Astra és Zafira Tourer modellekben teszteltük, utóbbiban hozta a formát, ám előbbiben kifejezetten sportos karakterrel ruházta fel a kompakt autót. Már 1650 fordulat/percnél jelentkezett a bődületes nyomaték, így az előzés, vagy a kigyorsítás nem jelenthet gondot. A gyár által ígért 5-6 literes fogyasztásról a rövid és esős tesztnapon nem tudtuk meggyőződni, a motor a hétüléses egyterűben 9, az ötajtós Astrában 8 litert fogyasztott 100 kilométerenként erőteljes terhelés mellett. A motor erősebb, 200 lovas változata a Cascada kabrióban mutatkozik be hamarosan.

Szentgotthárdi pecsét

Az új Opel SIDI Ecotec Turbo az egyetlen benzinmotor e lökettérfogat-kategóriában, amelyet két, ellenirányban forgó kiegyensúlyozó tengellyel láttak el. A tengelyeket a motorblokk hátsó végfalából kiinduló alagutakban helyezték el, fogazott lánc hajtja őket, a szívóoldalit öntöttvas forgásirányváltón keresztül. Ez a megoldás hatásosan küszöböli ki a minden négyhengeresben keletkező szabad tömegerőket, jelentősen fokozva a komfortot.

1,6-os benzinmotor

Az 1,6-os motor speciális geometriájú feltöltőjét a kipufogócsonkba integrálták. Ez a megoldás, amely már bevált az Opelnél, kisebb helyigényű és egyszerűbben gyártható, mint a nagyobb motorokon használatos kettős beömlésű turbó. A feltöltő már alacsony fordulatszámon nagy nyomatékról gondoskodik, észrevehető zaj nélkül. A sziszegést, sivítást, pulzálást és egyéb hangokat alacsony- és magas frekvenciás rezonátorok nyomják el, szinte teljes mértékben. Az optimalizált légvezetés, csatorna-kialakítás és gázcsere-vezérlés progresszív töltőnyomás-stratégiát eredményez.

A fogyasztás és az emisszió csökkentése érdekében centrális közvetlen befecskendezés mellett döntöttek a tervezők: a gyújtógyertya és a porlasztó is az égéstér közepén helyezkedik el, a főtengellyel párhuzamos vonalban. Ezáltal kompakt a konstrukció, és optimálisan valósul meg mind a homogén, mind a réteges hengertöltés.

Így néz ki az Astrában

A hidraulikus feszítésű vezérműlánc csekély karbantartási igényű; a súrlódást hidraulikus hézag-kiegyenlítésű görgős himbák csökkentik. A súlycsökkentés kedvéért két részből készül a motorblokk, alaplemeze présöntésű alumínium. Maga a blokk innovatív vékony falú öntési technológiával készül, úgy, hogy mindjárt tartalmazza a különböző funkciós kialakításokat, ami lerövidíti a gyártási időt.

És így fedél nélkül

A fekvőcsapágyak optimális formájának és pontos pozicionálásának érdekében a szokásos illesztőcsap helyett préselt passzítást alkalmaztak a hengerfej és az alaplemez között. A csekély integrációs ráfordítás és a cserealkatrész-koncepció jóvoltából ezt a konstrukciót minden további nélkül fel lehet használni különböző járműtípusokban. Az új motor főtengelye kovácsolt acél, kis átmérőjű hajtókar-csapokkal. A vas főcsapágy-betétekkel együtt ez csökkenti a zajt és a rezgéseket a közepes és magas fordulatszám-tartományban.

A Szentgotthárdon tavaly év végén megnyitott motorüzemben a „Flex Plant“ koncepció révén közös futószalagon, igény szerint készülnek a benzin- és dízelmotorok. 2016-ig 13 új motort mutat be és vezet be autóiba az Opel, 2014-ben érkezik az egyliteres turbómotor, amelyet az Adamban használhatnak elsőként a vásárlók.

Kiemelt Partnereink