Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25A Bosch továbbra is jól teljesít Magyarországon
2024.05.16 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Taiho - százmillió hibátlan csapágygolyó
Tipptop üzem a Taiho az újhartyáni ipari parkban, a Toyotához erősen kötődő beszállító céget az átlagosnál kevésbé viselte meg az iparági válság. Féltucatnyi terméke többmilliárdos árbevételt hoz.
Péntek délután is dolgozik a műszak Újhartyánban, a Taiho gyárigazgatója, a gépész- és kohómérnök végzettségű gyárigazgató Molnár Attila 15:30-ra ad időpontot az autopro.hu-nak. A bejárat mögötti, nem túl hivalkodó méretű, ám annál praktikusabb és ízlésesebb előtérben vitrinek, az üveg mögött az elismerő oklevelek, tanúsítványok, valamint a gyártott autóalkatrészek. A bekeretezett dokumentumokból több van, mint ahány terméket „gyártásban tart” a Taiho. Ez utóbbiak száma a fél tucatot sem éri el, fajtában és méretben természetesen ennél jóval magasabb a szám.
Taiho termékvitrin Újhartyánban. |
Légkondicionáló kompresszorba csapágygolyót, főtengelycsapágyat, olajnyomás-szabályozó szelepet, speciális perselyeket és dízeladagolóba vezérlő alkatrészt készítünk – ér gyorsan a felsorolás végére Molnár Attila gyárigazgató. A kis tárgyalóban kézbe is vehető, gyakorlatilag egy marékba elfér az ötféle – méretét tekintve persze szélesebb skálán mozgó – alkatrész. De csak a méret többféle néhány alkatrésznél, a tűrés nem, az csupán 2-3 mikron, legyen szó párhuzamosságról, merőlegességről, körkörösségről. – A PPM-szám, vagyis egy egymillió alkatrészre jutó reklamált darabszám a Taihonál 0-15 között van – tájékoztat a gyárigazgató.
Évi 30 millió csapágygolyó, reklamáció nélkül
Visszakérdezek: nulla? A válasz hamar érkezik, évi 30 millió csapágygolyót gyártanak a légkondicionáló kompresszorába, de már hosszú esztendők óta egyetlen darabbal sem volt probléma. Pedig csak 2-3 mikron a tűrés, s az alkatrész is közel ilyen vastag olajfilmen fut működés közben. Nem kevésbé pontos megmunkálást kíván a főtengely siklócsapágya, a mikrobarázdált felület speciális szabadalma, jobb kenést biztosít, s ugyancsak néhány mikron pontosságot igényel. Az újhartyáni főtengelycsapágy gyártósor kapacitása évi 6, az olajnyomás-szabályozó szelepé 2 millió darab, a speciális perselyből évi egymilliót, a dízeladagolóba rézperselyes csúszócsapágyból 500 ezret képesek gyártani.
A gyárlátogatás előtt néhány további alapszámot is megtudunk Molnár Attilától, miszerint a harminccal vannak kevesebben, mint a a legnagyobb 200-as létszám volt, még az iparág „békeéveiben”. A műszakok száma csökkent, négynapos munkahétre azonban nem kellett átállniuk, ami kivételesnek számít ebben a szektorban. Árbevételük várhatóan 2009-ben egymilliárddal szerényebb, mint a 2008-as esztendőben volt, de Molnár Attila úgy véli, az ágazat már túl van a mélyponton és elindult felfele.
Alacsony raktárkészlettel dolgoznak
Az alkatrészgyártás gépeire a visszafogott kék színvilág, a technológiára a magas fokú automatizálás és a mérsékelt zajszint a jellemző. Nagyon kevés a kézi munka, annál több az ellenőrző fázis, ahol szükség van az emberi érzékszervekre, elsősorban a szemre. Persze a nagy felbontású kamerák, az erős fényű lámpák is besegítenek, de az emberi tényező megkerülhetetlen. És persze dolgoznak a gépbeállítók is, amikor váltás van valamelyik soron, mint ahogy ottjártunkkor éppen történt.
A Taihonál szervezés magas fokú, nagyon alacsony raktárkészlettel dolgoznak. Igaz, termékeik sem túl méretesek, de akkor is meglepő egy ekkora létszámú és forgalmú cégtől, hogy mindössze kézilabda pályányi területet foglal el a raktára, s a becsomagolt késztermékek szabályos „kupacai” nemigen emelkednek derékmagasság fölé. Ezzel együtt zavartalanul el tudják látni Lengyelországot, ahová a Yaris motorjához szállítanak, Csehországot, ahol az Aygóba, azaz „hármas ikrek” egyikébe szerelik az újhartyáni alkatrészt, vagy éppen Angliát, mely ország a magyar dízelmotor-alkatrészek célállomása.
Csak pontosan! Az alkatrész minőségellenőrzése.
Japántól Magyarországon át Angliáig
Az újhartyáni székhelyű Taiho Corporation of Europe Kft.-t 2000. áprilisában alapították a Taiho Kogyo Co., Ltd. magyarországi leányvállalataként és 2001 óta termel. A Japánban található anyacég 1944 óta állít elő fémipari termékeket, főbb vásárlói: Delphi, Denso, General Motors, Toyota Motor, Visteon Automotive Systems, Honda Motors, Mitsubishi Motors, Valeo Climate Control. Japánban több gyáregysége is van az anyacégnek, a fő üzem Midorigaoka-ban működik. Taiho leányvállalatok találhatók még Indonéziában, Dél-Koreában, az Amerikai Egyesült Államokban, Európában azonban – a düsseldorfi értékesítési és kapcsolattartó központon túl – csupán Magyarországon, az újhartyáni gyárral vannak jelen.
Egyenként vizsgálnak meg minden darabot. |
Az anyacég a kezdetek óta rendelkezik a vevők által megkövetelt minőségbiztosítási és környezetvédelmi szabvánnyal, s azóta már több - így a magyarországi - leányvállalat is kiépítette a kívánt rendszereket, azaz megszerezte a TS16949-s és ISO14001-es tanúsítványt. A Taiho Európa egyik vezető beszállító cége a precíziós tribológiai alkatrészek gyártási területén, ezért komolyan veszi munkájának környezetre gyakorolt hatásait.
Ennek szellemében szigorú irányítási rendszert működtet és áldoz a környezetvédelem folyamatos fejlesztésére – figyelembe véve a rendelkezésre álló technológiai és anyagi lehetőségeket. A Taiho vállalja, hogy környezeti politikáját nyilvánossá, és bárki számára elérhetővé teszi, munkatársaitól és alvállalkozóitól annak betartását szigorúan megköveteli.
A Taiho Corporation of Europe Kft. egyértelműen definiálta azokat a területeket, amelyeknek jelentős környezeti hatásuk van, illetve folyamatos fejlesztést igényelnek:
- A hulladék mennyiségének csökkentése
- Szelektív hulladékgyűjtés növelése
- Vegyi anyagok kezelésének fejlesztése
- Környezeti teljesítések értékelése környezetvédelmi mérésekkel
- Környezet tudatosság fejlesztése.