Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Szivároghatnak a BYD hibridekben használt akkui
A kínai BYD azt tervezi, hogy leállítja a legkelendőbb hibridjeiben használt tasakos akkumulátorok gyártását. A lépés oka, hogy az akkumulátor tartósságával kapcsolatban aggályok merültek fel, és megnőtt a szivárgás kockázata.
A Szegeden autógyárat építő BYD a világ legnagyobb gyártója az akkumulátoros elektrifikált járművek piacán, igaz, a tisztán elektromos szegmensben még a Tesla nagyobb gyártási számokat produkál. A gyártó az ügyre rálátó források szerint már megkezdte két olyan gyára átalakítását, ahol tasakos akkumulátorok készültek – az átszerelt sorokon prizmás akkukat fognak gyártani. Egy harmadik üzemében 2025-ig még gyártani fog tasakos akkukat a BYD.
Sem az autógyártó, sem a kínai szabályozó hatóságok nem számoltak be a BYD autóival kapcsolatos akkumulátor-szivárgásokról. Ennek ellenére a BYD és egyes iparági szakértők is úgy vélik, hogy a tasakos akkumulátorok esetében, ahol a cellák vékony, alumínium rétegelt fóliából készült fémzacskóba vannak csomagolva, nagyobb az esélye az elektrolitok szivárgásának - nyilatkozta az ügyre rálátó három forrás a Reuters hírügynökségnek. Szakértők szerint extrém esetekben az ilyen szivárgás tűzhöz vagy robbanáshoz vezethet.
Néhány rivális autógyártó már felhívta a figyelmet a tasak típusú akkumulátorok kockázataira. A Volkswagen 2021-ben jelentette ki, hogy nem foglalkozik tasakos akkumulátorokkal, míg a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk azt mondta, hogy a vállalat „határozottan ellenzi” az ilyen akkuk használatát.
2022-ben a BYD több mint 60 ezer darab Tang DM-i hibridet hívott vissza, amelyekben tasak típusú akkumulátort használtak. A visszahívás az akkumulátorokkal állt összefüggésben, de balesetről vagy káresetről nem érkezett hír.
Könnyebb, de veszélyesebb megoldás
Az elektromos és hibrid járművekben három fő akkumulátortípust használnak a gyártók: a hengeres, a prizmás és a tasakos akkukat. Az első kettő változat kemény anyagokba van burkolva, míg a személyi számítógépekben, táblagépekben és más fogyasztói elektronikai cikkekben is széles körben használt tasakos akkumulátorok könnyebbek, de ki vannak téve a korrózió veszélyének, és sebezhetőbbek lehetnek az ütközések során.
A BYD 2021-ben mutatta be saját fejlesztésű hibrid technológiáit, köztük a penge alakú, tasak cellákat tartalmazó akkumulátorcsomagot, amely állítása szerint magasabb töltési és kisütési hatékonyságot érhet el. Ezek a tulajdonságok kifejezetten a plug-in hibrid modellekben hasznosak. A BYD valamennyi plug-in hibrid autójában ilyen akkumulátorokat használ – ezek az autók 2023-ban a cég újautó-eladásainak 48 százalékát tették ki, és szinte minden ilyen autót Kínában értékesítettek.
A BYD tervei szerint a jelenleg használt tasak akkumulátorokat a „Short Blade” néven ismert prizmatikus akkumulátorokra cseréli, amely szerkezetében hasonló a tisztán elektromos járművekben használt Blade akkukhoz, de annál kisebb – írja a Reuters.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!