Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Stellantis-vezér: túl kevés lehet a nyersanyag
A Stellantis utóipari konszern vezére, Carlos Tavares kétségeket táplál azt illetően, hogy elegendő nyersanyag áll-e rendelkezésre ahhoz, hogy a fosszilis üzemanyagot használó járművek globális állományát teljesen elektromos variánsokkal váltsák ki.
„Nem megvalósítható (a teljes átmenet), mivel a nyersanyagokból kevés van és nagyon drágák, illetve még hozzátenném, hogy volatilisak is” – mondta Tavares a Freedom of Mobility Forumon, a Stellantis saját platformján, amit a mobilitás kihívásainak megvitatására indított miután tavaly bejelentette kilépését az autógyártók európai képviseleti szervezetéből.
Tavares rámutatott, hogy 1,3 milliárd belső égésű motoros autó van a világon, melyeket tiszta hajtású járművekkel kell kiváltani. „Ehhez nem csupán, hogy a lítium lehet nem lenne elég, de a lítiumbányászat koncentrálódása más geopolitikai problémákhoz vezethet.”
A nemrég megtartott panelbeszélgetés fő kérdése az volt, hogy a karbonsemleges világban a mobilitás szabadsága vajon csak keveseket fog-e megilletni? Tavares visszatérően foglalkozik a kérdéssel a platformon kívüli felszólalásaiban is.
Pont a személyes mobilitás megfizethető szinten tartása volt az, amiért még tavaly amellett érvelt, hogy az Európai Uniónak nagyobb szerepet kellene adnia a hibrideknek az elektromos átmenetben. Akkor a belső égésű járművek 2035-től tervezett tiltását „dogmatikus” döntésnek minősítette, hozzátéve, hogy az kezelhetetlen társadalmi következményeket vonna maga után.
Azóta Németország és az EU egy olyan, már megszavazott tervezetről egyezett meg, ami a szintetikus üzemanyagokon keresztül 2035 után is biztosítja a belső égésű új személyautók forgalmazhatóságát Európában. Mindazonáltal az EU így is az akkumulátoros elektromos megoldásra helyezi a hangsúlyt, és több tagállam ellenkezése nélkül egy belső égésű motort kizáró kibocsátáscsökkentési szabályozást fogadtak volna el most márciusban.
Sokat veszítünk a szabályok miatt
Tavares ismét kritikával illette a részrehajló európai szabályozásokat. „A társadalmaink sok komoly lehetőségtől esnek el a nem technológiasemleges szabályozás miatt.”
Måns Nilsson, a Stockholm Environment Institute vezetője szerint alternatívaként szóba jönne a szintetikus üzemanyag mellett a biogáz is, ami a mezőgazdasági hulladék kezelésére is eszköz lehetne. „Azzal a szabályozási megközelítéssel, ami az EU-t jellemzi, gyakorlatilag elveszik a biogáz használatának lehetőségét” – mondta Nilsson, hozzátéve, hogy az EU olyan opciókat lehetetlenít el, melyek megfizethetőek és klímabarátak is lehetnek.
Az autók jelentik a gondot
A panelbeszélgetés egyes résztvevői azon véleményüknek adtak hangot, hogy a közlekedésnek kevésbé kellene autóközpontúnak lennie. Yamina Saheb, a fenntarthatósági megoldásokon dolgozó OpenExp vezető energiaügyi elemzője szerint az autócentrikusság korlátozza az emberek mobilitási szabadságát.
„Miért az autó nyerte ezt a versenyt?” – tette fel a kérdést Saheb, aki szerint a válasz erre az, hogy az autóipar jól lobbizik, és hatékonyan győzte meg a kormányokat a több út építéséről a tömegközlekedés fejlesztésének kárára. „A kormányokat agymosták, és mi magunk, állampolgárok is agymosottak vagyunk, nem vagyunk szabadok” – mondta Saheb.
A The Detroit News beszámolója szerint a tömegközlekedés mellett foglalt állást Temilade Salami, az afrikai környezetvédőket összefogó EcoChampions vezetője is. Meglátása szerint a tömegközlekedést használva utazás közben egyéb teendőit intézheti az ember, és hozzátette: „Fiatalként nem igazán akarok saját autót szerezni. Csupán A-ból B-pontba akarok jutni fenntartható módon.”
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!