Gyártók Stellantis-vezér: túl kevés lehet a nyersanyag

Stellantis-vezér: túl kevés lehet a nyersanyag

autopro.hu/V.M. | 2023.04.03 04:23

Stellantis-vezér: túl kevés lehet a nyersanyag

Fotó: Stellantis Global Newsroom

A Stellantis utóipari konszern vezére, Carlos Tavares kétségeket táplál azt illetően, hogy elegendő nyersanyag áll-e rendelkezésre ahhoz, hogy a fosszilis üzemanyagot használó járművek globális állományát teljesen elektromos variánsokkal váltsák ki.

Hirdetés

„Nem megvalósítható (a teljes átmenet), mivel a nyersanyagokból kevés van és nagyon drágák, illetve még hozzátenném, hogy volatilisak is” – mondta Tavares a Freedom of Mobility Forumon, a Stellantis saját platformján, amit a mobilitás kihívásainak megvitatására indított miután tavaly bejelentette kilépését az autógyártók európai képviseleti szervezetéből.

Tavares rámutatott, hogy 1,3 milliárd belső égésű motoros autó van a világon, melyeket tiszta hajtású járművekkel kell kiváltani. „Ehhez nem csupán, hogy a lítium lehet nem lenne elég, de a lítiumbányászat koncentrálódása más geopolitikai problémákhoz vezethet.”

A nemrég megtartott panelbeszélgetés fő kérdése az volt, hogy a karbonsemleges világban a mobilitás szabadsága vajon csak keveseket fog-e megilletni? Tavares visszatérően foglalkozik a kérdéssel a platformon kívüli felszólalásaiban is.

Pont a személyes mobilitás megfizethető szinten tartása volt az, amiért még tavaly amellett érvelt, hogy az Európai Uniónak nagyobb szerepet kellene adnia a hibrideknek az elektromos átmenetben. Akkor a belső égésű járművek 2035-től tervezett tiltását „dogmatikus” döntésnek minősítette, hozzátéve, hogy az kezelhetetlen társadalmi következményeket vonna maga után.

Azóta Németország és az EU egy olyan, már megszavazott tervezetről egyezett meg, ami a szintetikus üzemanyagokon keresztül 2035 után is biztosítja a belső égésű új személyautók forgalmazhatóságát Európában. Mindazonáltal az EU így is az akkumulátoros elektromos megoldásra helyezi a hangsúlyt, és több tagállam ellenkezése nélkül egy belső égésű motort kizáró kibocsátáscsökkentési szabályozást fogadtak volna el most márciusban.

Sokat veszítünk a szabályok miatt

Tavares ismét kritikával illette a részrehajló európai szabályozásokat. „A társadalmaink sok komoly lehetőségtől esnek el a nem technológiasemleges szabályozás miatt.”

Måns Nilsson, a Stockholm Environment Institute vezetője szerint alternatívaként szóba jönne a szintetikus üzemanyag mellett a biogáz is, ami a mezőgazdasági hulladék kezelésére is eszköz lehetne. „Azzal a szabályozási megközelítéssel, ami az EU-t jellemzi, gyakorlatilag elveszik a biogáz használatának lehetőségét” – mondta Nilsson, hozzátéve, hogy az EU olyan opciókat lehetetlenít el, melyek megfizethetőek és klímabarátak is lehetnek.

Az autók jelentik a gondot

A panelbeszélgetés egyes résztvevői azon véleményüknek adtak hangot, hogy a közlekedésnek kevésbé kellene autóközpontúnak lennie. Yamina Saheb, a fenntarthatósági megoldásokon dolgozó OpenExp vezető energiaügyi elemzője szerint az autócentrikusság korlátozza az emberek mobilitási szabadságát.

„Miért az autó nyerte ezt a versenyt?” – tette fel a kérdést Saheb, aki szerint a válasz erre az, hogy az autóipar jól lobbizik, és hatékonyan győzte meg a kormányokat a több út építéséről a tömegközlekedés fejlesztésének kárára. „A kormányokat agymosták, és mi magunk, állampolgárok is agymosottak vagyunk, nem vagyunk szabadok” – mondta Saheb.

A The Detroit News beszámolója szerint a tömegközlekedés mellett foglalt állást Temilade Salami, az afrikai környezetvédőket összefogó EcoChampions vezetője is. Meglátása szerint a tömegközlekedést használva utazás közben egyéb teendőit intézheti az ember, és hozzátette: „Fiatalként nem igazán akarok saját autót szerezni. Csupán A-ból B-pontba akarok jutni fenntartható módon.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink