Gyártók Stellantis-vezér: a kormányoknak át kell gondolniuk elektrifikációs politikájukat

Stellantis-vezér: a kormányoknak át kell gondolniuk elektrifikációs politikájukat

autopro.hu/V.M. | 2021.05.14 04:20

Stellantis-vezér: a kormányoknak át kell gondolniuk elektrifikációs politikájukat

Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója, és a PSA Csoport egykori vezetője | Fotó: Media Groupe PSA

A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares szerint a kormányoknak a mobilitás elektrifikálásakor figyelemmel kell lenniük az autók árának elérhető szinten tartására, illetve a járművek menetciklusalapú emissziójára, máskülönben jelentős társadalmi következményekkel kell számolniuk.

Hirdetés

A francia PSA Csoport és az olasz-amerikai Fiat Chrysler egybeolvadásával született Stellantis vezetője nemrég a Financial Times „Az autó jövője” konferenciáján szólalt meg. Az eseményen egyúttal emlékeztetett arra, hogy az elektromos technológia megválasztása nem az autóipar döntésén múlott.

Beszédében Tavares hangsúlyozta, hogy amennyiben a jövő mobilitását – különösen az elektromos autókat – csak a gazdag embereknek teszik megfizethetővé, akkor jelen lesz egy öregebb autókból álló flotta, ami továbbra is szennyezni fogja a levegőt.

Egyúttal rávilágított egy másik, szintén az elektromos autók túl magas árából következő problémára. Mint fogalmazott, ha nem tartják a villanyautók árát elérhető szinten, akkor az korlátozni fogja az emberek közlekedési szabadságát, „ami a modern demokráciák egy komoly problémája.”

„Erős kapcsolat van a közlekedési szabadság, az életmód, a szabályozás és az alacsony kibocsátású járművek között” – mondta, majd folytatólagosan kifejtette: Európában az alacsony kibocsátású modellek részaránya az újautó-értékesítéseken belül 30-35 százalék lesz 2025-re, 2030-ra pedig legalább hetven százalék a regulációtól függően. Hozzátette, ha a szabályozás nem hagy más lehetőséget, az embereknek a kerékpárjuk és egy elektromos autó között kell majd választaniuk.

Alapjaiban hibás a mostani szabályozás

Tavares leszögezte, hogy elkötelezett az elektromos modellek piacra vitele és a károsanyag-kibocsátás mérséklése mellett, ugyanakkor azok a kormányok, melyek csak a kipufogóvégi emisszió alapján szabályoznak, nem látják a teljes képet, valamint felhajtják az autók árát.

Továbbá az elektrifikációról kifejtette:

„Senkinek nem szabad elfelejtenie, hogy ki hozta a döntést, és az nem az autóipar volt. Ezt észben kell tartanunk a jövőben.”

Mindemellett még azt is megjegyezte, hogy az autóipar jobban működne több technológia párhuzamos használatával, mint egy technológiával.

Ha túl drága az autó, gyárbezárások jönnek

Az elektrifikációval járó gyárbezárások és nagyszabású leépítések elkerülése a vállalatvezető szerint azon múlik, hogy az elektromos autókat sikerül-e elérhető áron kínálni, illetve a nyereséghányadot a mai szinten tartani. Amennyiben a villanyautók a nagy tömegek számára túl drágák maradnak, kisebb lesz a piac, és elkerülhetetlenné válik egyes üzemek leállítása. Amennyiben pedig a nyereséghányad csökken, átstrukturálás és leépítés fog következni.

Az Autocar beszámolója szerint Tavares arra számít, hogy a belső égésű motoros és elektromos autóik árát sikerül azonos szintre hozniuk, így a modellpalettájuk elektrifikálása után is ugyanannyi európai gyárral fognak rendelkezni, mint most.

Az árrés tekintetében úgy látja, hogy 2025-re nagy eséllyel sikerülni fog azt egyenlő szintre hozni a tradicionális és az elektromos típusok között, ugyanakkor nincs meggyőződve arról, hogy minden vállalat sikerrel fog ebben járni.

Tavares szerint a kihívás nem az emissziómentesség elérésében rejlik, hanem az elektromos autók árának leszorításában és a nyereségesség megőrzésében, hogy elkerüljék a súlyos társadalmi következményeket.

Kiemelt Partnereink