Gyártók Sarkvidéken tesztelte elektromos kamionját a Volvo

Sarkvidéken tesztelte elektromos kamionját a Volvo

autopro.hu/D.Á. | 2021.12.22 04:20

Sarkvidéken tesztelte elektromos kamionját a Volvo

Fotó: Volvo Trucks Global

A Volvo Trucks utánajárt, hogyan viselkedik a hamarosan megjelenő, akkumulátoros elektromos FH Electric típusú nyerges vontatója teljes terheléssel, -25 Celsius-fokban, erős szélben. A téli teszten a 44 tonnás szerelvényt Észak-Svédországban faggatták.

Hirdetés

Az FH Electric egyike azon három elektromos kamionnak, amelyet jövőre tervez piacra dobni a Volvo, de a tisztán elektromos, akkumulátoros vontató már hónapok óta előrendelhető. A 44 tonnás megengedett legnagyobb össztömegű szerelvényhez alkalmas vontatót regionális és középtávú fuvarozásra szánja a Volvo, ezekre a célokra pedig minden körülmények között alkalmasnak kell lennie a járműnek. Jessica Sandström, a Volvo Trucks termékmenedzsmentért felelős alelnöke elmondta, a világ minden pontján vannak ügyfeleik, így kulcsfontosságú, hogy extrém időjárási körülmények között is teszteljék kamionjaikat.

A tesztek az Északi-sarkkört közelítve, Svédország északi részén zajlottak, ahol Sandström elmondása alapján minden kiszámíthatatlan időjárási jelenségnek ki tudják tenni a kamionokat. A tapasztalatok szerint a járművek jól működnek extrém hideg körülmények között is, például a viharos szél okozta erőteljes jegesedést is bírják.

Praktikus, élhető célszerszámok

Jól vizsgázott egy új funkció, a „Ready to Run” is, amely egy applikáció segítségével, távolról indítva gondoskodik a kabin és az akkumulátorcsomag előfűtéséről vagy -hűtéséről az időjárástól függően. Az akkumulátorok ideális üzemi hőmérséklete 25 fok körüli. A funkció a 44 tonnás FH, FM és FMX Electric vontatókhoz lesz elérhető, amelyeket 2022 második felében kezdenek majd gyártani. A pótkocsik várhatóan 2023 elején kerülnek gyártásba.

A három új modellel már hat elektromos teherautót és nyerges vontatót tartalmaz a Volvo Trucks palettája 16-tól 44 tonnás össztömegig. Az FH Electric városi és regionális, az FM Electric rugalmas kis- és középtávú, az FMX Electric pedig építőipari szállítmányozáshoz készült. A három új modell az FL Electric és az FE Electric városi teherautók mellé érkezik, amelyeket már 2019-óta gyártanak. A vállalat terve, hogy 2030-ra eladásaik felét elektromos járművek tegyék ki.

Hangtalan, emissziómentes szállítás akár beltérben is – ideális feladat a Volvo FH Electric-nek

Hangtalan, emissziómentes szállítás akár beltérben is – ideális feladat a Volvo FH Electric-nek | Fotó: Volvo Trucks Global

Az elektromos hajtáslánc technológiája

A három új modell kétféle alvázmagassággal lesz elérhető, amelyekhez különböző, 3800-tól 6700 milliméterig terjedő tengelytávok tartoznak. Az elektromos változatok a hagyományos hajtásúakkal megegyező platformra épülnek, így ugyanazt a praktikumot és rugalmas használhatóságot kínálják.

Az elektromos típusokban három, összesen 490 kilowatt teljesítményt leadó villanymotor kapcsolódik a Volvo I-Shift váltójához, amelyen 28 ezer Newtonméteres maximális forgatónyomaték ébred. Három módon, különböző elveken alapulva, más-más teljesítményszinteken elérhető egy intenzív gyorsítással járó elindulási program.

A hategységes lítiumion akkumulátorcsomag 540 kilowattórányi áramot tud tárolni, ami nagyjából 300 kilométeres hatótávot biztosít, az energiatakarékosság pedig fő szempont volt a fejlesztés során. A töltés váltó- és egyenárammal is lehetséges – előbbi 43, utóbbi 250 kilowattos teljesítményt biztosít. A Volvo szerint egyenáramú töltés mellett 90 alatt 80 százalékra fel lehet tölteni az akkumulátort. Jonas Odermalm, a Volvo Trucks elektromobilitási termékmenedzser elmondta, hogy mivel a jármű mindig a lehető legmagasabb sebességfokozatban indul, az optimális terhelés mellett a kevesebb sebességváltás is hozzájárul a kisebb energiaigény eléréséhez. Természetesen alacsonyabb fokozatok is rendelkezésre állnak, ha több nyomatékot megkívánó helyzet állna elő, mint például egy emelkedőről való elindulás.

Fontos a vegyes flották átlátható üzemeltetése

A gyártó igény szerint szerviz- és finanszírozási szolgáltatáscsomagot is kínál az ügyfeleknek, hogy megkönnyítsék és fokozatossá tegyék az elektromos járműparkra való átállást a vállalkozásoknak. Sokáig megtalálható lesz még a flottákban az elektromos és a hagyományos hajtás egyszerre, így fontos, hogy az ebből a szempontból eltérő, de minden másban hasonló teherautók üzemeltetése és karbantartása egyszerű és gördülékeny legyen.

Az akkumulátoros megoldáson kívül a Volvo tervezi a hidrogén üzemanyagcellás technológia bevezetését is a palettájába, így a Daimler Truck-kal közösen fejleszt is ilyen járművet, amelyet az évtized második felében tervez piacra dobni.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink