Gyártók Rendet kell rakni a Volkswagennél

Rendet kell rakni a Volkswagennél

Biró Csongor | 2015.06.04 08:25

Rendet kell rakni a Volkswagennél

Az elnök kérdésénél előbbre való, hogy rendet kell tenni a Volkswagen-csoport háza táján, meg kell alkotni a cég új szerkezetét, ami hosszú távra garantálja a hatékony működést - jelentette ki Bernd Osterloh, a vállalat üzemi tanácsának elnöke.

Hirdetés

A helyzet azért új, mert húsz éven át egy ember, Ferdinand Piech irányította a vállalatot, személye határozta meg az egyensúlyt a munkavállalói- és a részvényesi érdekek között. A piac, a befektetők és az elemzők egy új erős elnököt várnak, akik Martin Winterkorn vezérigazgatóval közösen megoldják azokat a fenyegető problémákat, amire a korábban távozott Piech is felhívta a figyelmet. A Volkswagen nyereségessége tovább romlott, az első negyedévben 2 százalékosra esett vissza. Piech távozása óta a szakszervezetek és a munkástanácsok nyomást gyakorolnak a vezetésre, hogy életképes stratégiát alkossanak és növekedési pályára állítsák a Volkswagent.

Winterkorn októberre jelentette be új stratégiáját és új szervezeti elképzeléseit, a magyar felmenőkkel rendelkező vállalatvezető Osterloh és az alsó-szászországi állami vezetők segítségével élte túl Piech támadását, aki korábbi bizalmasát el akarta távolítani a vezérigazgatói posztról. A felügyelőbizottsági húsz pozícióból tízben a munkások képviselői ülnek, két pozíciót birtokol a VW húsz százalékos tulajdonosaként Alsó-Szászország kormánya, így a két szervezet vétő jogokkal rendelkezik az elnök személyét illetően is. A VW-csoport felügyelőbizottságát ideiglenese egy korábbi szakszervezetis, az IG Metall szövetséget irányító Berthold Huber vezeti.

Nagy kihívások előtt áll a Volkswagen és egyes elemzők szerint véres ősz elé nézünk. 600 ezer dolgozója közül leginkább a wolfsburgi ötvenezernek van félnivalója, leginkább őket érintheti az újabb karcsúsítás. Ha nem tud növekedni bevételi oldalon, akkor csökkenteni kell a kiadásokat - egyszerű a gazdasági matematika. Osterloh és a munkástanácsok vezetői pont ezt szeretnék elkerülni, ők olyan új, központosított vezetést szeretnének, akik nem a munkásokon, hanem egy rosszul kialakított szervezeti felépítésen spórolnának. Nem lenne például önálló vezetése a Skodának, Seatnak, Audinak és a többi márkának. A kiadások mellett az autóplatformokat is csökkentenék, az MQB lenne az összes kis- és kompakt autó alapja, az MLB a nagyobb járműveké, az MSB a sportautóké. Gyors, hatékony és felelős döntésekre van szükség - jelentette ki újságíróknak Osterloh.

A kilenctagú igazgatóságot is kisebbre szabnák, van vezetője külön a kínai üzletnek, a termelésnek, a beszerzésnek, a fejlesztésnek, a haszonjárműveknek és az Audinak. Osterloh nem bocsátkozott részletekbe, nem árulta el, pontosan hogyan akarja szűkíteni a vezetést, de azt elmondta, hogy el kell gondolkodni, van-e szükség az igazgatóságban értékesítési, vagy termelési vezetőre. Azzal sem ért egyet, hogy a vállalat értékesítse néhány üzletágát, például a Man Diesel & Turbót, hogy így javítsa könyveit, sőt inkább bevásárlásra ösztönöz. Az amerikai terjeszkedéshez ugyanis nincs nagytestű pickupja a vállalatnak.

Osterloh szerint szeptemberre készül el az új szervezet és az új stratégia, amely 2018 utánra is gondol. Többen gy gondolják a Porsche-család feje, Wolfgang Porsche lehetne az elnök, Osterloh szerint előbb a struktúrát kell megteremteni, utána lehet személyi kérdésekről beszélni, ugyanakkor méltatta Porsche erényeit.

Kiemelt Partnereink