Gyártók Ötven gyertyát tett a Skoda a hatvanas évek csodájára

Ötven gyertyát tett a Skoda a hatvanas évek csodájára

autopro.hu | 2014.03.29 09:33

Ötven gyertyát tett a Skoda a hatvanas évek csodájára

Az alsó középkategóriájú modell az akkori Octavia utódjaként 1964. március 21-én mutatkozott be. A négyajtós Skoda 1000 MB-t kora egyik legjobb autójaként tartották számon egyliteres kategóriában.

Hirdetés

A Skoda 1000 MB bel- és külföldön egyaránt slágertermékké vált, tartósan megerősítve a márka európai autóiparban elfoglalt pozícióját, egyben egészen a nyolcvanas évek végéig meghatározva a cseh gyártó modellstratégiáját. Az 1964 áprilisa és 1969 augusztusa közötti időszak során összesen mintegy 443 ezer darab készült, amelyek több mint fele exportra került – még Új-Zélandra és Ausztráliába is adtak el belőlük.

Napjainkra ez a cseh márka egyik legnépszerűbb veterán modellje. Az MB a Skoda székhelyére, azaz Mladá Boleslav városára, az 1000 pedig az egyliteres motor összlökettérfogatára utal. Az 1000 MB többféle kivitelben is szerepelt a kínálatban, az alapváltozat mellett 1966-ban növelt teljesítményű verziók is megjelentek, valamint az elegáns, kétajtós 1000 MBX, amely ma a gyűjtők igen kedvelt és keresett veteránautója.

A hatvanas évek elején, meglévő gyárcsarnokai közvetlen szomszédságában a Skoda teljes egészében új üzemet épített Mladá Boleslavban új modellje gyártására. Ez több mint negyven gyárcsarnokot és egyéb épületet foglalt magába. A nyolcvanhektáros területen 13 kilométer új út épült, tíz kilométer vasúti sínt fektettek le, s teljes rendező-pályaudvart is kialakítottak. Az új gyár még saját öntödével is rendelkezett.

A Skoda 1000 MB kora legkorszerűbb autói közé tartozott. A mérnökök újszerű alapkonstrukció mellett döntöttek farmotorral és hátsókerék-hajtással, illetve független kerékfelfüggesztésekkel és önhordó karosszériával. Ezzel véget ért az addig alkalmazott alvázas konstrukciók korszaka.

Skoda 1000 MB
Kattintásra képgaléria nyílik.

A hátsó tengely mögé épített, vízhűtésű, négyhengeres, OHV-vezérlésű motor 988 köbcentiméter összlökettérfogatából 27 kW (37 LE) teljesítményt produkált. A modern motortechnika és a jármű mindössze 755 kilogramm saját tömege együttesen kedvező, 100 kilométerenként mindössze 7-8 literes átlagos üzemanyag-fogyasztást eredményezett. A végsebesség 120 kilométer/órára adódott. 1968-tól a motor teljesítménye 32 kilowattra (43 LE) nőtt.

Sorozatgyártásának beindítását megelőzően a Skoda széles körű nyúzópróbának vetette alá új modelljét. Az ötven tesztjármű összesen mintegy 1,6 millió kilométert futott 1962-ben, a szovjet telek extrém mínuszaiban éppúgy, mint a Kaukázus forró és poros szerpentinjein.

Kiemelt Partnereink