Gyártók Öt év után új Alfa Romeo: bemutatkozik a Tonale

Öt év után új Alfa Romeo: bemutatkozik a Tonale

autopro.hu/D.Á. | 2022.02.13 16:21

Öt év után új Alfa Romeo: bemutatkozik a Tonale

Fotó: Stellantis

Az Alfa Romeo új tulajdonosa, a Stellantis konszern ultimátumot adott a márkának – vagy visszatalálnak a nyereségesség felé, vagy megszűnik a márka. A patinás olasz gyártó elhatározta, új lendületet vesz, erőfeszítéseik első eredménye pedig a Tonale SUV. Az új modell az Audi Q3 méretosztályában indul.

Hirdetés

A 2027-re tisztán elektromossá válni kívánó Alfa Romeo célja, hogy a radikális szemléletváltásuk értelmében 2030-ig minden évben bemutassanak egy új autót, ez a trend pedig a Tonale-val indul. A nagyobb Stelvio SUV-hez hasonlóan a Tonale is egy olasz hágóról kapta a nevét. A többek között az Audi Q3, a Volvo XC40 és a Mercedes-Benz GLA vetélytársának szánt, 4,53 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,6 méter magas SUV az utolsó, amely a korábbi anyavállalat, az FCA konszern által fejlesztett, Jeep Renegade által is használt padlólemezre épül, és igény esetén egy tisztán elektromos Tonale is elképzelhető vele. A jövőben az Alfa Romeo is a Stellantis közös platformjait fogja használni.

Fotó: Stellantis

A márka szerint a Tonale lesz kategóriája legvezethetőbb modellje. A Tonale futóműve MacPherson rugóstagokat használ, melyhez frekvenciafüggő lengéscsillapítás társul. Ennek lényege, hogy – a különleges szelepelés miatt – a lengéscsillapító lassú mozgását megkövetelő, de nagy terheléssel járó helyzetekben, például sportos kanyarodáskor nagyobb csillapítóerő keletkezik, miközben a gyors, kisebb intenzitású működés mellett, például egyenetlen úton haladva kevesebb a csillapítás. A dinamikus vezetés és a komfort ilyen módú összehangolása nem igényel bonyolult elektronikus vezérlést sem. A Tonale további ígért erénye a közvetlen kormányérzet, az 50:50 arányú súlyelosztás, valamint a brake-by-wire fékrendszer, melynek jellemzője, hogy a fékpedál és a fékdugattyúk között normál körülmények között nincs fizikai kapcsolat, a fékpedállal a vezető csak elektronikus jeleket generál, amelyeket számítógép értelmez és fordít fékerőigényre. Az Alfa Romeo szerint így jobb visszajelzést nyújt a fékpedál a vezetőnek.

Fotó: Stellantis

Megjelenik az elektrifikáció

Jelenleg a Tonale két változata tartalmaz elektromos hajtáselemet: a mild hibrid rendszerű hajtáslánc 130 és 160 lóerős változatban, valamint egy plug-in hibrid. A mild hibridek egy négyhengeres, 1,5 literes benzinmotort használnak hétsebességes, duplakuplungos automataváltóval, valamint egy 48 voltos villanymotort, amely önindító-generátorként működik, továbbá nagyon alacsony sebességeken tisztán elektromos hajtást is lehetővé tesz, 15 kilowattos maximális teljesítményt és 55 Newtonméteres nyomatékot leadva.

A legerősebb verzió a plug-in hibrid, amelyben a Fiat 500 1,3 literes, turbofeltöltésű, háromhengeres, csak az első tengelyt hajtó benzinmotorját egészíti ki a hátsó tengelyen egy elektromos motor. A rendszerhez egy 15,5 kilowattórás akkumulátor társul, maximum 60 kilométer körüli tisztán elektromos hatótávot lehetővé téve. Az Alfa Romeo vezérigazgatója, Jean-Philippe Imparato szerint a nagy elektromos hatótáv kulcsfontosságú ahhoz, hogy a vásárlók flottaautóként is életképesnek tartsák a Tonale-t. Az összteljesítmény 275 lóerő, amely 6,2 másodperces 0-100-as gyorsuláshoz elég.

A gyártó szerint az elektrifikációnak is a márka sportos örökségét kell szolgálnia, miközben újra is gondolja azt 21. századi szemlélettel.

Digitális technológia

Imparato az erős szoftveres megoldásokat tartja az Alfa Romeo paradigmaváltása központi elemének. Olyannyira tartja magát ehhez a márka, hogy elhalasztotta a Tonale bemutatóját, hogy tökéletesíthessék a szoftvereket. A prémium SUV-któl elvárható módon a Tonale-ban egy 12,3 inches digitális kijelző és egy 10,25 inches érintőképernyő található, amely képes CarPlay és Android Auto átjátszásra. Van számos aktív vezetéstámogató funkció, és vezeték nélküli rendszerfrissítéseket is végez az autó felhőből.

Fotó: Stellantis

Érdekesebb, hogy a Tonale az első autótípus a világon, amelynek példányai egy-egy „nem helyettesíthető tokennel”, azaz NFT-vel rendelkeznek. Ez a kriptovilágban használt fogalom egy blokkláncon tárolt digitális tanúsítvány, amely – a tulajdonos beleegyezésével – egyedileg és megváltoztathatatlanul rögzíti az autó élettörténetének digitális nyomait. Segítségével minden eddiginél biztosabban követhetővé válik például a szerviztörténet.

Elérhető lesz többek között a beépített Amazon Alexa, a hangalapú digitális asszisztens, melynek segítségével például egy Amazon csomag kiszállítása kérhető az autóba, amelyet távolról is ki tud nyitni a futárnak a tulajdonos.

Célirányos formanyelv

A dizájnnal a gyártó a kifejezetten a fiatal, városi, lendületes életet élő vásárlókat akarja megszólítani, miközben felmutat párat az Alfa Romeo klasszikus stílusjegyei közül is. Az első fényszórók az 1989 SZ típuséira hasonlítanak, megmaradt a frontrész hármas tagolású, Trilobo-kialakítása, melynek központjában továbbra is a márka védjegyévé vált, háromszög alakú Scudetto hűtőrács áll.

Az árazás az Autocar beszámolója szerint egyelőre nem ismert.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink