Gyártók Non-stop növekedés a szabadidő-autók piacán

Non-stop növekedés a szabadidő-autók piacán

Panker Gergő | 2015.02.13 05:39

Non-stop növekedés a szabadidő-autók piacán

A prémium kategóriás szabadidő-autók eladási volumene az előrejelzések szerint az idei év során minden eddiginél magasabbra, akár 500 ezer járműre is emelkedhet.

Hirdetés

Az előrejelzések szerint a kompakt prémium kategóriás SUV-ok európai eladási volumene a szegmens történetében először meghaladhatja a félmilliós darabszámot. A BMW, a Land Rover és a Mercedes-Benz is új modellek bevezetését tervezi a 2015-ös évben.

A szegmens 2010 óta folyamatosan jelentős mértékben növekedik. Öt évvel ezelőtt a prémium SUV-ok piaca évi 270 ezer eladott példányt tett ki. Az IHS Automotive elemzői szerint ez a szám 2016-ra elérheti a 600 ezret is.

Az elemzők előrejelzése alapján a szegmens növekedésének fő motorja az innováció. Az újdonságok közé sorolható az új Land Rover Discovery Sport, a márka első hétüléses terepjárója, számos gazdaságosabb dízel variáns és több új modell, például egy kupé és kabrió SUV is.

A Volvo szerint az XC60 eladásainak fő motorja az új Drive-E dízel erőforrás

A kompakt prémium SUV-ok piacát az Audi Q3 vezeti: a német márka modelljéből tavaly 3 százalékos növekedéssel 76 078 darab kelt el Európában. Második helyen követte a Volvo XC60, amely 62 650-es darabszámmal 35 százalékos növekedést könyvelhetett el. A Mercedes-Benz nemrég a második modelljét dobta piacra a szegmensben. Az A-osztály alapjaira épülő GLA-ból 44 930 darab fogyott tavaly kevesebb mint egy évnyi értékesítéssel a háta mögött.

Annak ellenére, hogy már 2008-óta elérhető, az Audi Q3 nagytestvérének számító Q5 eladásai 9 százalékkal növekedtek a tavalyi év során.

– Az Audi rengeteget dolgozott mindkét modellen, mind a beltér, mind pedig a technológiai tartalom, márkajegyek, illletve stílus terén – nyilatkozott Ian Fletcher, az IHS Automotive elemzője az Automotive News Europe-nak.

A lista első tíz helyén a Volvo XC60 volt a legnagyobb meglepetés: a svéd gyártó modellje a 2013-ban megszerzett hatodik helyről jött fel a dobogó második fokára. A több mint hétéves modell nem várt népszerűségét a Volvo a négyhengeres, 2,0 literes Drive-E dízelmotornak tudhatja be. Az erőforrás 117 g/km-es károsanyag-kibocsátásának köszönhetően az XC60-at a legtöbb európai országban a legalacsonyabb adósávba sorolják.

– A növekedés legnagyobb része az új D4 Drive-E motorunknak köszönhető – nyilatkozta a Volvo egyik szóvivője az Automotive News Europe-nak. Az Európában értékesített járművek 36 százalékát az új dízelmotorral szereltük – hangsúlyozta a svéd gyártó képviselője. A szóvivő hozzátette: a Volvo új négyhengeres moduláris platformján belül idén számos új Drive-E dízel erőforrást mutatnak be.

A 2015-ös modelloffenzíva már megkezdődött az új Land Rover Discovery Sporttal. A Freelandert váltó modelltől az IHS az eladások megduplázódását várja. A vállalat előrejelzése szerint idén akár 40 ezer Discovery Sport is gazdára találhat.

A Mercedes GLA a hetedik helyet szerezte meg kevesebb mint egy évnyi értékesítéssel a háta mögött (képünkön a koncepció)

A Land Rover Discovery Sport ugyanarra a platformra épül, mint az eladási rangsor ötödik helyét elfoglaló modell, a Range Rover Evoque, ráadásul számos stíluselem is közös a két szabadidő-terepjáró esetében. A hasonlóságok ellenére a brit gyártó nem gondolja, hogy a Discovery Sport az Evoque ellenfele lenne.

– Különböző embereket szólítanak meg. Lehet, hogy hasonlítanak, ám belül teljesen különböznek. Az Evoque esetében a vezetési pozíció sokkal sportosabb – hangsúlyozta Murray Dietsch, a Land Rover igazgatója.

A Land Rover annak érdekében, hogy megkülönböztesse a Land Rover márkát a Range Rovertől, a Discovery Sportot a luxus szegmens helyett a prémium kategóriába sorolja. A Land Rover-vásárlóknak egyébként az év végéig kell várniuk, hogy a Discovery Sport elérhető legyeen a Jaguar Land Rover új, alacsony súrlódású, 163 lóerős kétliteres dízel erőforrásával is, melynek károsanyag-kibocsátását az előző generációs modell 162 g/km-es értékéhez képest 119 g/km-re csökkentették. Dietch szerint a motor az év végéig az Evoque-ban is elérhető lesz, ami várhatóan megoldást kínál a modell sokat kritizált meglehetősen nagy étvágyára.

Az IHS elemzői úgy gondolják, hogy egy gazdaságosabb erőforrás évi 50 ezer darab felett – és a BMW X3 előtt – tarthatja az Evoque eladásait az elkövetkező három év során. Brit sajtóértesülések szerint a Land Rover még az év vége előtt bemutatja az Evoque nyitható tetejű változatát.

Szenved az X3, tarol az X1. A BMW mindeddig nem tudta a kívánt szintre emelni az X3 eladásait. A kompakt SUV értékesítési volumene a tavalyi év során 18 százalékkal az Evoque elasásai alatt maradt. A visszaesés annak ellenére érte a BMW-t, hogy a gyártó tavaly bemutatta az X3 egy gazdaságosabb, kétkerékmeghajtású variánsát, a 18d-t, amely 131 g/km-es károsanyag-kibocsátási értékkel büszkélkedhet (20d: 143 g/km).

Az Audi Q3 Európa legnépszerűbb prémium kategóriás szabadidő-autójaként további előnyre tett szert a tavalyi évben

Fletcher szerint az X3 eladásait többek között az X4 kupé SUV tavalyi bevezetése is negatívan érinthette. Az IHS Automotive előrejelzése szerint az új X1, a BMW novemberben érkező szabadidő-terepjárója azonban akár a szegmens élére is törhet. Az elemzőcég szerint az X1 2016-ban megelőzheti az Audi Q3-at, és a következő két év során a lista élén maradhat.

A Mercedes-Benz 2015-ben a nagyméretű kompakt szegmensben erősít majd a GLK utódjának szánt GLC modellel. A GLC-t a BMW X3 és az Audi Q5 ellenfelének szánják. A GLK eladási volumene megszenvedte, hogy a modell nem érhető el jobbkormányos változatban, így nem tudták bevezetni az Európa második legnagyobb piacának számító Egyesült Királyságban. A Mercedes szerint a GLC – amely a C-betűvel kötődik C-osztályhoz – mindkét változatban elérhető lesz.

A gyártó azt is elmondta, hogy a szögletes formájú GLK-val szemben a GLC stílusjegyeit nem a hagyományos terepjáró forma ihlette. Az IHS szerint a GLC kupé változata 2016-ban érkezhet.

A 2016-ra várt modellek között találjuk továbbá a Jaguar F-Pace-t, az Infiniti QX30-at, a Tesla Model X-et. Az új modellek érkezése az ipar egyik legjövedelmezőbb szegmensében azt jelentik, hogy a prémium szabadidő-autók piaca további növekedésre számíthat az elkövetkező legalább két év során.

Európa legkelendőbb prémium szabadidő-autói 2014-ben

(darabszám, %-os változás 2013-hoz képest)

1. Audi Q3 - 76 078 +3%

2. Volvo XC60 - 62 650 +35%

3. BMW X1 - 61 734 -4%

4. Audi Q5 - 60 522 +9%

5. Range Rover Evoque - 50 828 -2%

6. BMW X3 - 48 144 -18%

7. Mercedes GLA - 44 930 (új modell)

8. Mercedes GLK - 23 152 -22%

9. Land Rover Freelander - 16 915 -20%

10. Porsche Macan - 14 611 (új modell)

Forrás: JATO Dynamics

Kiemelt Partnereink