Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nincs megállapodás – sztrájk indul az autógyártóknál
Nem született időben megállapodás az Egyesült Államok legnagyobb autóipari szakszervezete, a United Auto Workers (UAW) és az ország három nagy autógyártója között. Válaszul a dolgozók sztrájkba kezdtek a vállalatok több üzemében is, akadályozva a sok nyereséget hozó modellek gyártását.
A gyártóknak és az UAW képviselőinek szeptember 14-ig kellett volna megegyezniük az új, következő négy évre szóló kollektív szerződésekről, az álláspontok azonban a régóta tartó tárgyalások végére is távol maradtak egymástól.
A szakszervezet a Ford, a General Motors és a Stellantis közel 150 ezer dolgozóját tudja tagjai között. Első körben 12.700 dolgozó a három gyártó egy-egy gyárában függeszti fel a munkát, amennyiben azonban a folytatódó tárgyalások záros időn belül nem vezetnek eredményre, további üzemekre is kierjeszthetik a sztrájkot.
A munkabeszüntetés jelenleg a három gyártó egy-egy egységét érinti. Célzottan olyan nyereséges és népszerű modellek gyártását akasztja meg, mint a Ford Bronco, a Jeep Wrangler vagy a Chevrolet Colorado pickup.
A döntés, hogy fokozatosan terjesztik ki a munkabeszüntetést, költségügyi megfontolások eredménye lehet. A szakszervezet 825 millió dollárral rendelkezik a sztrájk finanszírozására, szemben az autógyártók több milliárd dollárra tehető készpénzével, amit az UAW tagjai által épített platós kisteherautók és SUV-k eladásából nyertek.
Szimbolikus sztrájk
A sztrájk mostani formájában hetente 24 ezer jármű elkészültét akadályozza meg, ugyanakkor a vásárlók egyelőre készek várni – mondta el a Reuters-nek nyilatkozva Sam Fiorani, az Auto Forecast Solutions elemzője.
Fiorani szerint „ez sokkal inkább egy szimbolikus sztrájk, mint egy kárt okozó.” Ugyanakkor hozzátette, hogy amennyiben a tárgyalások nem fognak megfelelő módon haladni, „biztosak lehetünk abban, hogy nagyobb sztrájk fog kezdődni egy-két héten belül.”
A munkabeszüntetés egyelőre talán csak kellemetlenség az autógyártóknak, az azonban nem csak őket érinti. A sokkal rosszabb anyagi helyzetben lévő beszállítók bevétele gyorsan megcsappanhat a gyárleállások miatt, és ez akár sok cég bedőléséhez is vezethet elemzők szerint.
Teljesíthetetlenek a kérések?
Az UAW 40 százalékos béremelést követel, a gyártók eddig azonban csupán legfeljebb 20 százalékos emelést ajánlottak fel a következő négy évre. A szakszervezet egy másik fontos követelését, a veterán és új dolgozók azonos bérezését egyik gyártó sem fogadta el.
A számos egyéb juttatást is tartalmazó követelésekről a Ford úgy nyilatkozott, hogy azok duplájára növelnék bérköltségeiket az Államokban, ezzel versenyképtelenné válnának a Teslával és más, szakszervezettel nem bíró autógyártókkal szemben.
A GM szintén teljesíthetetlennek véli a követeléseket. Gerald Johnson, a vállalat termelésért felelős vezetője nemrég azt mondta, hogy azok 100 milliárd dollárba kerülnének az autógyártónak, ami „több mint a General Motors értékének kétszerese, és teljesen lehetetlen kigazdálkodni.”
Akárhogy is, a gyártóknak érdeke a sztrájk minél előbbi leállítása. A Deutsche Bank becslése szerint egy teljes körű munkabeszüntetés hetente 400-500 millió dollár kárt okozna mindegyik autógyártónak.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!