Gyártók Nincs már sok hátra a Škoda Fabiának?

Nincs már sok hátra a Škoda Fabiának?

autopro.hu/P.B. | 2023.07.15 16:16

Nincs már sok hátra a Škoda Fabiának?

Fotó: Škoda Storyboard

A Škoda szakszervezeti tagjai megszellőztették, mikor állhat le a Fabia, a Scala és a Kamiq gyártása. Elmondásuk szerint még senki nem tudja, mi következik a modellek 2026-2027-es kivezetése után, elképzelhető, hogy utód nélkül távozik a palettáról a Fabia.

Hirdetés

Jaroslav Povšík, a Škoda Mladá Boleslavban található üzemének szakszervezeti vezetője egy interjúban elmondta, hogy a létesítményben jelenleg gyártott modellek – Fabia, Kamiq, Scala – összeszerelése a helyszínen 2026-ban vagy 2027-ben befejeződik, mert a gyárat átalakítják az elektromobilitás követelményeinek megfelelően. Povšík szerint az elektrifikáció miatt 16 hónapra le fog állni a gyár.

A Škoda vezetése korábban már többször figyelmeztetett arra, hogy a közelgő Euro 7-es károsanyag-kibocsátási szabvány bevezetése elveszi az olcsóbb, belső égésű motorral szerelt modellek elől a teret. A cseh OEM esetében ez pontosan a Fabia, a Scala és a Kamiq modellekre vonatkozik. A típusok kivezetése mellett a 16 hónapos leállás is sokkolóan hathat a csehek számára.

Még semmi sem hivatalos

A gyártó szerint azonban még semmi sem dőlt el. „Jelenleg az elektromobilitásra való átállás részeként az összes lehetséges forgatókönyvet megvitatják, beleértve az új elektromos modellek gyártásának kezdődátumait is. Még nem hozták meg a végső döntést” – mondta az iDnes-nek Pavel Jína, a Škoda szóvivője.

A lap szerint a nyáron kerül sor a következő körre a tárgyalások során, azonban addig, amíg az Euro 7-es környezetvédelmi normáról nem születik döntés az unióban, nem lehet biztosat mondani az említett modellek sorsáról.

Az elektromos autók gyártására való átállás miatti várható hosszú üzemszünet sem véletlen: nem csak a robotok alaphelyzetbe állításáról és kisebb módosításairól van szó, mint amikor hagyományos hajtású modellek közötti váltásról van szó. Az elektromos autók nagyobb súlya miatt többek között a kezelési technikát – a gyártás során az autót szállító emelőket és platformokat – módosítani kell. Az akkumulátoros autókban a hajtásnak van egy nagyfeszültségű része is, ami a belső égésű autóknál hiányzik, ezt elsősorban munkabiztonsági szempontból kell kezelni – mondta Povšík.

Senki sem tudja, mi lesz

A szakszervezeti vezető egy gyűlésen azt kifogásolta, hogy egyelőre nincsenek tervek arra, hogy mi történjen a dolgozókkal a 16 hónapos üzemszünet alatt. A Škoda hivatalos álláspontja szerint elsőszámú prioritás a munkahelyek és a megfelelő bérek biztosítása hosszú távra. A gyártó szerint a Volkswagen Csoport potenciálisan Csehországban építheti fel egyik akkugyárát, ami munkahelyeket teremtene az országban.

Márciusban Martin Jahn igazgatósági tag azt nyilatkozta, hogy amint elfogadják az Euro 7-es szabályokat, a Škodának több ezer dolgozójától kell megválnia. Ez ugyan nem hivatalos álláspont, de aggodalomra adhat okot a cseh OEM dolgozói számára.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink