Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Bebiztosítja a gépgyártókat a hiba ellen a Röhm megoldása
2024.05.21 08:22Biciklikhez mutat be új villanymotort a ZF
2024.05.21 07:21A Tesla napelemes részlege lesz felelős a Supercharger-hálózatért
2024.05.21 06:16A Toyota ismét a legrosszabb autógyártó lett a klímalobbi terén
2024.05.21 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem hallgatta meg az autóipar kérését az EU: nem törölnék el a vámokat
Újabb csapás érheti az európai autóipart, miután az Európai Bizottság arra tett javaslatot, hogy három évvel hosszabbítsák meg az acélimportra kivetett vámok érvényességi idejét. Az európai acélipar védelmét célzó intézkedések már most is komoly ellátásbeli problémákat okoznak a kontinens autóipari vállalatainak.
Az Európai Unió még 2018-tól kezdődően fizettet vámot az egy bizonyos mennyiségen Európába érkező acéltermékek után.
Még az első negyedév folyamán egy sor iparági szövetség, köztük az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA) és az Európai Mezőgépgyártók Szövetsége (CEMA) együtt kérte a Bizottságot, hogy ne hosszabbítsa meg a részben az amerikai vámokra válaszként, részben az amerikai piacról kiszoruló acélexport ellenében bevezetett vámokat.
A Bizottság azonban most arra tett javaslatot az Európai Parlamentnek, hogy három évvel tolják ki az eredetileg június 30-ig érvényben lévő, Európába irányuló importot csökkentő vámokat, amik miatt 2020 második fele óta az acélfelhasználó európai vállalatok növekvő – mostanra rekordmagas – árakkal és túlkereslet miatti hosszú szállítási időkkel szembesülnek.
Az európai autógyártók és autóipari beszállítók az acélszükségleteik túlnyomó hányadát európai forrásokból fedezik, az acéltípustól függően az eredeti árnak akár 25 százalékát is kitevő vámok pedig nehezítik a hazai acéllal nem kielégíthető igények importtal fedezését.
A CLEPA a Bizottság döntését elítélő állásfoglalásában kifejti, hogy az autóipari cégeknek jelenleg számos acéltípus esetében jelenteniük kell az általuk felhasznált mennyiséget, az uniós kvóták azonban néha a negyedéves elszámolási időszakok első néhány napján elkelnek, arra kényszerítve a vállalatokat, hogy vámokat fizessenek, rontva versenyképességüket a külső piacokon.
Állandó krízishelyzetben az OEM-ek
A Bizottság javaslatát csakugyan ellenző ACEA, közleményében többek között rámutat, hogy az acélhiány állandósult krízismenedzsmenthez vezetett az autógyártók beszerzésében, hogy elkerülhessék a gyártósorok teljes leállítását.
A szervezet továbbá megjegyzi, hogy a Bizottság növelné a kvótát bizonyos autóipari acéltermékek esetében, azonban csak olyan marginális mértékben, aminek nem lenne érdemi ráhatása a kialakult piaci helyzetre vagy annak inflációkeltő hatására.
Eric-Mark Huitema, a szervezet főigazgatója úgy fogalmazott: „Egy olyan piacon, ahol az EU acéltermelői diktálják az árakat és rekord eredményekről jelentenek, az a felvetés, hogy a hazai acélt komolyan fenyegeti az import, aligha megalapozott.”