Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Napról napra élnek az amerikai autógyártók
Lassan három hete sztrájkolnak az UAW szakszervezet dolgozói az Egyesült Államokban a Ford, a General Motors és a Stellantis egyes üzemeiben. A leállások és a kiesés mellett az is komoly kihívást jelent a gyártóknak, hogy kitalálják, legközelebb éppen melyik üzemüket érinti a sztrájk.
Bár a hétvége fejleményei után úgy tűnik, az UAW van nyeregben, hiszen folyamatos nyomást helyez a gyártókra, mindkét oldalon vannak fájdalmas pontok: a General Motors és a Ford is komoly elbocsátásokat jelentett be a sztrájk hatására. Közben a JP Morgan becslése szerint a GM 191 millió, a Ford pedig 145 millió dollárt veszített a harmadik negyedév során. Ezek az összegek ugyan hatalmasnak tűnhetnek, de az amerikai óriások számára azért elviselhető veszteségről van szó.
Ugyanakkor a sztrájk okozta napi költség szinte biztos, hogy folyamatosan emelkedik – tette hozzá a JP Morgan. Az igazi fájdalom akkor kezdődik, ha a UAW munkabeszüntetést rendel el a Ford, Chevrolet és Ram pickupokat és nagy terepjárókat összeszerelő üzemeiben. A sztrájk kiterjesztésének eddigi üteme szerint viszont ehhez még hetekre lenne szüksége a szakszervezetnek.
Nagyot tud ütni a UAW
Szeptember 29-én a szakszervezet megmutatta azon stratégiájának hatékonyságát, hogy egyszerre indít korlátozott sztrájkot mindhárom vállalatnál, ahelyett, hogy az egyes vállalatokat egymás után venné célba, mint korábban.
Shawn Fain, a UAW vezetője készen állt arra, hogy a három autógyártó egy-egy összeszerelő üzemében munkabeszüntetést rendeljen el. A hétvégén még az utolsó pillanatban Fain úgy döntött, hogy nem rendel el újabb sztrájkot a Stellantis-nál, mert a vállalat új engedményeket ajánlott fel percekkel a szakszervezeti elnök tervezett beszéde előtt.
Korábban a Fordot is megkímélték az egyik körben. A játékszabályok egyértelműek: ahhoz, hogy az autógyártók elkerüljék a szélesebb körű akciót és a nagyobb bevételkiesést, új lépéseket kell tenniük a szakszervezeti igények kielégítése érdekében.
Vádaskodnak az autógyártók
A GM és a Ford vezérigazgatói a múlt héten azzal vádolták Faint, hogy félreértelmezte az alku helyzetét, és túl sok időt töltött a televízióban, viszont nem ült eleget a tárgyalóasztalnál. Mindketten azzal vádolták Faint, hogy veszélybe sodorja a vállalatokat és a szakszervezeti munkahelyeket.
„Az UAW szembeállítja egymással a vállalatokat” - mondta Mary Barra, a GM vezérigazgatója múltheti nyilatkozatában hozzátéve, hogy ez egy olyan stratégia, amely végső soron csak a szakszervezeten kívüli versenyt segíti.
Jim Farley, a Ford vezérigazgatója arra figyelmeztetett, hogy az autógyártó Bronco SUV-kat és Ranger pickupokat építő michigani összeszerelő üzemének beszállítói „késélen” táncolnak, és munkahelyek ezrei vannak veszélyben.
Az UAW a héten újabb tárgyalásokat folytatott a GM-mel és a Stellantis-szal. Ezek részletei nem ismertek, de valószínűleg részletesen vizsgálják a UAW és a Mack Trucks között kötött kísérleti megállapodást, amely ratifikáció esetén jelentősen megemeli majd a teherautógyártó csaknem 4000 UAW tagjának bérét – írja a Reuters.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!