Gyártók Nagy dilemma, mire kérhetnek pluszban pénzt a gyártók

Nagy dilemma, mire kérhetnek pluszban pénzt a gyártók

autopro.hu/R.K.E. | 2024.02.16 04:20

Nagy dilemma, mire kérhetnek pluszban pénzt a gyártók

Fotó: BMW

Az előfizetések viszonylag új bevételi forrást jelentenek az autógyártók számára. Hasonlóan a videójátékok letölthető tartalmainak megvásárlásához, az autós előfizetések lehetővé teszik, hogy a járművéhez funkciókat adjon hozzá, miután már megvásárolta azt.

Hirdetés

A Mercedes-Benz számos autós előfizetést kínál. A cég szoftverigazgatója, Magnus Ostberg azonban a Top Gear magazinnak adott interjújában szemrehányást tett a BMW-re, amiért az felárat kér a fűtött ülésekért. A Mercedes más megközelítést alkalmaz, mivel „luxus és teljes körű élményt" kínál anélkül, hogy „megkopasztaná az ügyfeleiket" – mondja Ostberg.

2022-ben a BMW azonban nem pont jó indokkal került a címlapokra. Elkezdett ugyanis előfizetési csomagot kínálni a fűtött ülésekhez. Nyilvánvalóan az autó már gyárilag rendelkezett a szükséges hardverrel, de azt egy fizetős fal mögé zárták. Azok, akik úgy vásároltak járművet, hogy nem pipálták ki a „fűthető ülések” opciót, az átvétel után feloldhatták a funkciót, persze pénzért. A hír rossz visszhangja, valamint az alacsony elfogadottság miatt a vitatott előfizetést törölték. A német márka azonban továbbra is számos más fizetős funkciót kínál.

A Mercedes is vitát váltott ki 2021-ben, amikor előfizetési csomagot indított az EQS fejlettebb hátsókerék-kormányzási rendszerére. A luxusszedán alapfelszereltségként 4,5 fokos hátsó kormányszöggel rendelkezik egyes piacokon, de a tulajdonosok felárat fizethetnek a teljes, 10 fokos kormányzásért. Érdemes megjegyezni, hogy a kifinomultabb rendszer az Egyesült Államokban értékesített EQS-ben alapfelszereltség.

Milyen egyéb funkciókat lehet megvenni?

Ami a vásárlás utáni egyéb funkciókat illeti, mindkét autógyártó rengeteg opciót kínál. A Mercedesnek van egy kiválósági csomagja, amely 22 „digitális extrát" tartalmaz, például kiegészítő fűtést/szellőzést, távoli ajtózárás és távoli ablak-és tetővezérlést. A digitális rádióért, az adaptív távolsági fényszórókért, az adaptív sebességtartó automatikáért is lehet felárat fizetni. Egyes opciók elérhetősége függ az országtól, a modelltől és attól, hogy az autóba már be vannak-e szerelve bizonyos hardverek.

A BMW számos terméket kínál brit üzletében. A márka adaptív sebességtartó automatikát és távolsági fényszóró asszisztenst kínál, valamint Apple CarPlay integrációt és adaptív M felfüggesztést. Vannak előfizetések térképfrissítésekre és hamis motorhangokra is, valamint olyan csomagok, amelyek bizonyos vezetőtámogató-és biztonsági rendszereket kötnek össze. Meg kell említenünk, hogy egyes tételek havi vagy éves tervezetekkel érhetők el, míg mások egyszeri díjért véglegesen feloldják a funkciót.

Van ennek jövője?

Az autógyártók úgy vélik, hogy az előfizetések hatalmas pénzkereseti eszközzé fognak válni. A Stellantis becslése szerint 2026-ig évente további 4 milliárd eurót keresnek majd a „monetizálható csatlakoztatott autókkal", ami az évtized végére évi 20 milliárd euróra emelkedhet.

Fizetni egy olyan funkcióért, amelyhez már az autóban lévő hardverre van szükség, nagy dilemma. Úgy tűnik azonban, hogy az autógyártók bíznak abban, hogy az emberek minden hónapban vagy évben ki fogják fizetni az adott összeget egy olyan funkció használatáért, amelyet az autógyártó szándékosan blokkol. Az S&P Global Mobility tavalyi felmérése szerint a válaszadók 82 százaléka hajlandó előfizetést kötni – írja a Motor1.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink