Gyártók Modern klasszikus: itt a harmadik generációs Audi TT

Modern klasszikus: itt a harmadik generációs Audi TT

autopro.hu | 2014.03.06 06:23

Modern klasszikus: itt a harmadik generációs Audi TT

A győri modell a TTS rokonnal együtt a Genfi Autószalonon tartja világpremierjét. A kompakt sportautó hajtásrendszere, kezelő- és kijelző-koncepciója egyaránt innovatív megoldásokra épít.

Hirdetés

Amikor az Audi TT első generációja 1998-ban a piacra érkezett, egyfajta dizájn-forradalmat indított, s hamarikonikus modellé vált. A harmadik TT-nemzedékben az eredeti ötletek közül jó néhányat újraértelmeztek az Audi formatervezői.

Tipikus, mégis egyedi

Az autó orrán vízszintes vonalak dominálnak, hűtőrácsa elődjénél jóval szélesebb és laposabb rajzolatú, s erőteljes vonal osztja két zónára. Felső sarkaiból indulva két határozott kontúrvonal húzódik V-alakban végig a motorházfedélen. A nagyméretű légbeömlő nyílásokat bordák tagolják, a levegő egy részét célzottan az autó oldalai felé terelve.

Az új TT karcsú fényszórói egyedi „tekintetet” kölcsönöznek számára. Alapkivitelben xenon technikával készülnek, extraként LED-technikájú, vagy mátrix LED kivitelben is rendelhetők. Utóbbi esetben a távfényt egyenként szabályozható fénykibocsátó diódák állítják elő. Az egyenként 12-12 fénykibocsátó diódából (LED) álló mátrix LED konstrukcióban az Audi egy további fejlesztése is bemutatkozik. Az irányjelző dinamikus fénye mindig az adott irányba mozogva jelzi a vezető szándékát. Az előrelátó kanyarvilágítás a navigációs adatok alapján már a bekormányzást megelőzően a kanyarív felé fordítja a fényszórókat.

A jármű oldalnézetében ugrásra kész benyomást kelt. Az új kupé 4,18 méteres hosszúsága megegyezik elődjével, tengelytávja azonban 37 milliméterrel, 2505 milliméterre nőtt, ennek megfelelően különösen rövidek a karosszéria túlnyúlásai. Az új TT szélessége 1832, magassága elődjéhez hasonlóan 1353 milliméter.

Egy sportautót gyakrabban látunk ebből a szögből

Az Audi három négyhengeres, turbófeltöltésű és közvetlen befecskendezésű motorral kínálja új TT és TTS modelljeit, amelyek a 184-310 lóerő közötti teljesítménytartományt ölelik fel. A két TFSI benzinmotor és a TDI erőforrás egyaránt a sportosság és a gazdaságosság ötvözete. Az automatikus motorleállítás és indítás rendszere a szériafelszereltség része.

A TT piaci bevezetésére manuális sebességváltóval és elsőkerék-hajtással érkezik a kétliteres TDI erőforrás, 184 lóerő teljesítménnyel és 380 newtonméter forgatónyomatékkal. E technikával az új sportkocsi álló helyzetből 7,2 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebessége 235 kilométer/óra. A vonatkozó szabvány szerint felvett átlagos üzemanyag-fogyasztás 100 kilométerenként a sajtóanyag szerint 4,2 literre adódik, amelyhez kilométerenként 110 gramm szén-dioxid kibocsátása párosul. A turbódízel motor alapvető jellemzője a forgattyúházába épített két kiegyenlítő tengely, az állítható vezérmű-tengelyek, valamint a 2 ezer bar csúcsnyomású common-rail befecskendező rendszer. A TDI konstrukció teljesíti az Euro 6 kipufogógáz-szabvány előírásait, magas fokú gazdaságossága révén az „ultra” minősítést is elnyerte.

A kétliteres TFSI két változatban is szerepel a palettán: a TT modellekben 230 lóerős, a TTS motorterében 310 lóerős teljesítménnyel. Mindkét kivitel korszerű technikákat sorakoztat fel, köztük a közvetlen befecskendezést (FSI) kiegészítő szívócsatorna injektorokkal, a kipufogó-oldali szelepemelést szabályzó Audi valvelift system (AVS) technikával, illetve a hengerfejbe integrált kipufogó-leömlőt is magában foglaló, forgótárcsa-szabályzású hőmenedzsmenttel. A kétliteres TFSI motor az 1600-4300 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére bocsátja 370 newtonméteres maximális forgatónyomatékát. A benzinmotorral, hatfokozatú manuális sebességváltóval és elsőkerék-hajtással az új kupé álló helyzetből 6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika 250 kilométer/óránál határolja le.

Hatfokozatú S-tronic sebességváltóval és állandó összkerékhajtással a 100 kilométer/óráig tartó sprint 5,3 másodpercet igényel, a végsebesség szintén 250 kilométer/óra, az átlagfogyasztás pedig 6,8 liter 100 kilométerenként (szén-dioxid-kibocsátás: 159 g/km). A kettős tengelykapcsolós váltómű gyakorlatilag az erőfolyam érezhető megszakítása nélkül kapcsolja fokozatait, s manuális üzemmódjában a kormánykerék kapcsolóbillentyűiről is vezérelhető. Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer „efficiency” üzemmódjában az S-tronic gázelvételre önműködően szabadonfutó üzemmódra vált.

Az Audi TTS a nagyteljesítményű régiókba tör. Álló helyzetből mindössze 4,7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, csúcssebességét szintén 250 kilométer/óránál határolja le az elektronika. 2 literes TFSI motorja 380 newtonméter forgatónyomatékot produkál, amely 1800-5500 percenkénti fordulat között jelenik meg a főtengelyen. Kipufogórendszerében kapcsolható szelepek modulálják hangját, igény szerint még teltebb zengéssel ruházva fel. A szériakivitelben manuális sebességváltó szerepel. Az opcionális S-tronic váltóművel az álló helyzetből a lehető leghatékonyabb gyorsulást biztosító rajt-automatika funkciója is rendelkezésre áll.

Az új Audi TT 2+2-üléses modellként mindennapos használhatra is alkalmas sportautó. Csomagtartójának 305 liter térfogata 13 literrel haladja meg elődjéét, a hátsó ülés lehajtásával még tovább növelhető a mérete.

Bent is megújult

Az új TT teljes egészében új fejlesztésű kezelési koncepcióval érkezik, amelyben következetes sportautó-karakterének megfelelően minden elem a vezetőre összpontosít. A multifunkciós kormánykerék két változatban szerepel a kínálatban. Csúcsváltozatáról a vezető csaknem minden funkciót anélkül vezérelhet, hogy tekintetét le kellene vennie az útról.

Második kezelőegységként a középső alagút konzoljának ugyancsak új tervezésű MMI-terminálja szolgál. Két billenőkapcsolóval választhatók a navigáció/térkép, telefon illetve a rádió és média menük. A központi nyomó-/forgatókapcsoló két oldalán két-két kapcsoló helyezkedik el, amelyeket a főmenü- és a back gomb egészít ki. A nyomó-/forgatókapcsoló érintőfelületén a vezető például a navigációs célokat is egyszerűen megadhatja, az MMI touch rendszere személyes kézírását is felismeri. Mindemellett a listák is egyszerűen görgethetők illetve a térképek is könnyen nagyíthatók vele.

A hagyományos analóg műszerek helyett az új TT már az Audi virtual cockpit rendszerével készül. E teljesen digitális kombinált műszeregység dinamikus animációival és precíz grafikáival új mércét állít e területen. A vezető kétféle kijelzési mód közül választhat: a klasszikus nézetben a sebesség- és a fordulatszámmérő áll a középpontban, míg az Infotainment móduszban kisebb méretben jelennek meg a virtuális műszerek. Az így felszabaduló felület más funkciók, például a navigációs térképek számára kínál optimális helyet. Az Audi TTS modellekben egy harmadik, sportos üzemmód is rendelkezésre áll, ahol a kijelző-felületet a középre helyezett fordulatszámmérő határozza meg.

Kiemelt Partnereink