Gyártók Minden, amit a BMW összkerékhajtásáról tudni akart

Minden, amit a BMW összkerékhajtásáról tudni akart

autopro.hu | 2015.10.24 06:45

Minden, amit a BMW összkerékhajtásáról tudni akart

A BMW az összkerékhajtású modellek szegmensében figyelemre méltó pozíciót foglal el immáron három évtizede. Napjainkban háromból egy új modellt a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással felszerelve ad át ügyfeleinek a gyártó.

Hirdetés

A márka modellpalettáján több mint 110 összkerékhajtású típus megtalálható, a legváltozatosabb erőforrásokat akár manuális, akár automataváltóval társítva. A bajor gyártó ugyanakkor folyamatosan modernizálja és finomítja összkerékhajtású koncepcióját, egyre újabb és újabb hajtáslánc-megoldásokat konstruálva.

A gyártó az összkerékhajtású autók piacára 1985-ben érkezett meg, amikor a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon leleplezte a sorozatgyártású 325i Allrad típust. A vállalat legelső összkerékhajtású koncepciója azon túl, hogy az épített útról letérve és kedvezőtlen időjárási körülmények között is jelentősen megnövelte a modell tapadását, rendkívül dinamikus kanyarodást tett lehetővé.

A 325i Allrad állandó összkerékhajtása 37:63 arányban osztotta el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az eltérő keréksebességekre válaszul a technológiát viszkókuplungos osztóművel és hátsó differenciálművel látták el, az első és a hátsó tengely közötti merev kapcsolat pedig megnövelt tapadást és stabilitást eredményezett. A különleges modell megjelölése hamarosan BMW 325iX típusnévre változott, amelyből 1988-tól touring karosszéria-kivitel is elérhető volt (a karosszériaváltozat kisbetűs helyesírása egészen az E46 modellsorozatig fennállt).

Három évvel később a bajor gyártó a BMW 5-ös sorozatban is bemutatta összkerékhajtású koncepcióját. A teljesítmény elosztását most először elektronika szabályozta. A vadonatúj fejlesztésű technológia többtárcsás tengelykapcsolókat kapott, amelyekkel a rendszer a vezetési szituáció függvényében automatikusan, könnyedén változtathatta a tengelyek közötti erőelosztást. Az alap beállítás 36:64 arányú teljesítmény-elosztás volt az első és a hátsó tengely között. A hátsó tengelyen eleinte hidraulikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolót alkalmaztak a mérnökök, amelyet később elektronikusan vezérelt kerekenkénti fékerő-beavatkozással helyettesítettek. A technológia a blokkolásgátló fékrendszer jelzésein keresztül az egyes kerekek sebességét, valamint a fékek állapotát, a motor aktuális fordulatszámát és a fojtószelep pozícióját is figyelte a teljesítmény tökéletes elosztása érdekében.

Az összkerékhajtású BMW 525iX már piaci megjelenésétől kezdve másik járműkategóriába tartozott. Az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás rendkívül gyors és precíz rendszerreakciót tett lehetővé, biztonságos és hajtási befolyásoktól mentes irányíthatóságot garantálva, még nedves és havas utakon is. A BMW 5-ös sorozat első összkerékhajtású változatai limuzin és touring kivitelben egyaránt elérhetőek voltak.

1999-ben a BMW egy innovatív járműkoncepciót mutatott be: a Sports Activity Vehicle (SAV) kategória megteremtőjeként a BMW X5 első generációja olyan menetteljesítményekkel nyűgözte le a márka ügyfeleit és rajongóit, amelyek akkoriban egyedülállóak voltak a terepjárók szegmensében. A kiváló összkerékhajtás nagy szerepet játszott mindebben, 38:62 arányban osztva el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az olyan elektronikus segédberendezések, mint a dinamikus menetstabilizáló (DSC – Dynamic Stability Control), az automatikus differenciálfék (ADB-X – Automatic Differential Brake) és a lejtmenet-szabályzó (HDC – Hill Descent Control), együttesen lehetővé tették, hogy az új BMW X5 az utakon sportosan, a kihívásokkal tűzdelt terepeken pedig magabiztosan vezethető legyen.

A kategóriateremtő BMW X5 1999-es bemutatkozása után négy évvel a márka egy újabb járműszegmensben tette elérhetővé a SAV koncepciót: az X3 első generációja az X5 modellhez viszonyított kompaktabb méreteivel még agilisabb kezelhetőséget kínált. Miközben új mércét állított fel, az X3 ezt követően évekig kategóriája egyetlen prémium képviselője maradt.

A vadonatúj fejlesztésű BMW xDrive technológia, amely ugyanebben az évben debütált a BMW X3 és a BMW X5 modellben, egy csapásra etalonná emelte a bajor gyártót az összkerékhajtású modellek szegmensében.

2008-ban a BMW X6 a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon ünnepelte világpremierjét, magasabb szintre emelve az X modellekre jellemző menetdinamikát. Az intelligens összkerékhajtást most először dinamikus teljesítmény-szabályzással (DPC – Dynamic Performance Control) társították a mérnökök, amely kanyarodás közben folyamatosan változtatja a két hátsó kerékre továbbított teljesítmény mértékét, hirtelen irányváltásokkor és kigyorsításokkor is páratlan agilitást és stabilitást biztosítva.

2009-ben a negyedik BMW X modell is megérkezett a piacra: debütálását követően az X1 hosszú évekig a prémium kompakt kategória egyetlen ilyen típusú képviselőjének számított. A modell intelligens összkerékhajtása – akárcsak a BMW X3 2010-ben bemutatott második generációjában – már szintén dinamikus teljesítmény-szabályzással dolgozott. Miközben kanyarodásnál egyenként fékezte az ívbelső kerekeket, a rendszer fokozatosan növelte a motor teljesítményét is, egyszerre gyors és precíz kanyarodást téve lehetővé, mindkét modell agilitását új szintre emelve ezzel.

A bajor gyártó 2014-ben a BMW X4 modellel a prémium középkategóriába is megérkezett. Az új Sports Activity Coupé a vezetési élmény, a kifinomult stílus és a kortárs praktikum egyedülálló hármas egységét kínálta, a széles motorpalettájához alapfelszereltségként elérhető BMW xDrive intelligens összkerékhajtással. Ugyanebben az évben bemutatták az X5 harmadik és az X6 második modellgenerációját.

A világpremierjét 2014-ben ünneplő BMW i8 plug-in hibrid sportautóval a BMW Group újabb merész irányba indult el – amely tovább bővítette az intelligens összkerékhajtású hajtáslánc-technológiák arzenálját: a 2+2 üléses sportautó rendkívül fejlett plug-in hibrid hajtásláncának belsőégésű erőforrása a hátsó kerekeket, míg elektromos motorja az első kerekeket hajtja.

A BMW legújabb összkerékhajtású hajtáslánc-koncepciói a jövő mobilitási megoldásait helyezik előtérbe. A progresszív BMW i8 után világszerte bemutatkozott a BMW első sorozatgyártású plug-in hibrid modellje, a BMW X5 xDrive40e. Az állandó BMW xDrive intelligens összkerékhajtás és a BMW EfficientDynamics eDrive technológia párosának köszönhetően eme innovatív Sports Activity Vehicle (SAV) modell a vérpezsdítő menetteljesítményt kiemelkedő hatékonysággal ötvözi. A hibrid hajtáslánc intelligens energiamenedzsmentje minden vezetési szituációban a lehető leghatékonyabb módon hozza szinkronba a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor működését, miközben azonnali, precíz reakcióival maximálisan kielégíti a sofőr igényeit. A két erőforrás teljesítményét ezúttal is az állandó BMW xDrive intelligens összkerékhajtás juttatja az útra.

A 7-es sorozat hatodik modellgenerációja 2015 szeptemberében ünnepelte világpremierjét a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon. A bajor gyártó zászlóshajója minden tekintetben jövőbe mutató technológiai innovációk széles tárházát vonultatja fel, októberben kezdődő piaci bevezetésétől pedig a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is elérhető lesz. A BMW vadonatúj luxuslimuzinja lesz az első sorozatgyártású modell, amely a BMW xDrive intelligens összkerékhajtást aktív hátsókerék-kormányzással (Integral Active Steering) egyesíti.

Kiemelt Partnereink