Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Mit tegyünk, ha defektet kapunk?
2024.05.19 12:19A lítium jelenti a fenntartható jövőt az EU számára
2024.05.19 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Még nem lepkeálló a Tesla
A közelmúltban több gyermekbetegség is kiütközött a német prémiumoknak komoly versenytársat jelentő elektromos autógyártó termékeinél, a milliós technikát akár egy teljesen hétköznapi esemény is működésképtelenné teheti.
Nem várt probléma miatt lépett ki egy Tesla a robotpilóta funkcióból, melyet a sofőr csak az után érthetett meg, miután megállt, és szemügyre vette autóját: a Model S elején ugyanis egy jókora lepke földi maradványa takarta el az egyik szenzort.
Bár az érintett modell további 12 érzékelővel pásztázza környezetét, az akadály az egyetlen előre figyelő szenzort „vakította meg”. A radar látótávolságának csökkenése után a gép figyelmeztette a sofőrt, majd visszaadta neki az irányítást. Miután a tulajdonos egy benzinkúton félreállt, és eltávolította a szenzort zavaró lepkét, a rendszer ismét az elvártak szerint működött. A gyártó szerint az újabb Teslák esetében az érzékelők már védettebbek, így azokat már nem veszélyeztetik a nagyobb rovarok sem.
Közben egy másik Tesla Model S kapcsán is komoly probléma merült fel, mikor viszonylag ritka, ugyanakkor a hétköznapi életben nem kis veszélyt jelentő túlméretes szállítmányt nem érzékelt megfelelően az autó. Az amerikai tulajdonos egy teherautó mögé parkolt le, melynek platójáról túlméretes szállítmány lógott le. A Tesla vezető nélküli parkolási funkciója azonban véletlenül bekapcsolva maradt, ám a lökhárító magasságában elhelyezett szenzorok nem érzékelhették a nem hétköznapi rakomány. Mikor a tulajdonos visszatért autójához, azt a rakománynak ütközve találta.
A tulajdonos, Jared Overton helyszínen készített fényképe |
A gyártó szerint az amerikai férfi hibázott, mikor bekapcsolva hagyta az automata parkolási üzemmódot. A Tesla az Általános Szerződési Feltételekben felhívja felhasználói figyelmét, hogy különösen figyeljenek a keskeny, alacsony, vagy épp a fentről (például mennyezetről) belógó akadályokra. Szerencse, hogy az autóban nem tartózkodott senki, ám ha a Tesla és a teherautó egy dugóban történő araszoláskor, vagy egy autópályán történő vészfékezéskor találkozik, súlyos sérülések bekövetkezése sem elképzelhetetlen.
A két eset legfontosabb tanulsága, hogy hiába működnek egyre megbízhatóbban az önvezető autók, továbbra is folyamatos emberi felügyelet szükséges a balesetveszély csökkentéséhez, a fejlesztőknek pedig gyakran egészen váratlan kihívásokra is fel kell készülnie. Egy biztos: kiegyeznénk az olyan szerencsés balesetekkel, ahol a probléma kezdetleges esetlenségeit csupán néhány szélvédő bánja, és nem történik személyi sérülés.