Gyártók Már kábelkötegekből sincs elég

Már kábelkötegekből sincs elég

autopro.hu/V.M. | 2022.03.04 04:17

Már kábelkötegekből sincs elég

Fotó: LEONI

Több autógyártó, köztük a Volkswagen és a BMW is hiányt szenved az autók alapvető alkotóelemeinek számító kábelkötegekből, miután a nyugat-ukrajnai beszállítóik termelésében fennakadásokat okozott az orosz offenzíva.

Hirdetés

A járművenként sok kilométer elektromos vezeték összefogását szolgáló kábelkötegek termelése jelenleg több vállalatnál is akadozik, köztük van a német Leoni, a japán Fujikura és a francia Nexans.

Az így előállt alkatrészhiány érinti a VW több gyárát is, a hozzátartozó Porsche sportautógyártó pedig le is állította lipcsei üzemét. A BMW csakugyan érzi az alkatrészhiány hatását: „Az alkatrészszállításban felmerült szűk keresztmetszetek miatt a termelésünk szünetelni fog” – áll a bajor központú OEM közleményében.

Ukrajna mint a kábelköteg-gyártás központja

A Nyugat-Ukrajnában kettő kábelköteget gyártó üzemmel rendelkező Leoni, közleménye szerint jelenleg azon dolgozik, hogy kompenzálja „az Ukrajnával szembeni orosz háborús agresszió” okozta termeléskiesést. A vállalat azt is jelezte, hogy egy külön csapatot állított fel a szituáció alakulásának figyelemmel kísérésére.

Ukrajnában a Leoni és számos más beszállító, köztük a német Forschner, Kromberg & Schubert, Prettl és SEBN, valamint a japán Yazaki, jelentős kábelköteggyártó kapacitást épített ki, alapozva az alacsony bérköltségre.

Ennek köszönhetően a kábelkötegek Ukrajna egy kiemelt fontosságú exporttermékévé váltak, legalábbis, ami az autóipart illeti. Az AlixPartners piacelemző és tanácsadó cég adatai szerint 2020-ban minden autóipari alkatrész közül Ukrajna legnagyobb értékben kábelkötegeket exportált az Európai Unióba.

A Reuters által idézett ukrán kormányzati statisztikák szerint 22 autóipari vállalat 38 gyárat létesített az országban. Ezek összesen 60 ezer főt foglalkoztatnak, és sokuk kábelkötegeket készít. Ezek az üzemek inkább az ország nyugati területén helyezkednek el, közel Németországokhoz és a kelet-közép-európai országokhoz, ahova a német OEM-ek gyárakat telepítettek.

Nehéz feladat előtt

Az AutoForecast Solutions globális autóipari előrejelzésért felelős alelnöke, Sam Fiorani, szerint az olyan esetekben, mint a mostani, mikor egy probléma várhatóan nem fog gyorsan megszűnni, az autógyártóknak alternatív megoldásokat kell keresnie rövid- és középtávra.

Ez azonban nem egyszerű feladat. A kábelkötegek autómodellenként eltérőek, a termelés áthelyezése, majd felfuttatása egy új lokáción pedig hónapokba telhet.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink