Gyártók Jövőre érkezik a sofőr nélküli technológia

Jövőre érkezik a sofőr nélküli technológia

Panker Gergő | 2015.02.10 06:13

Jövőre érkezik a sofőr nélküli technológia

Ulrich Hackenberg, az Audi technikai igazgatója a sofőr nélküli autókkal kapcsolatos terveiről nyilatkozott az Automotive News Europe-nak. A német gyártó az idei év végéig több automatikus vezetési funkciót is elérhetővé tesz egyes modelljeiben, míg a technológiai fejlesztés igazgató szerint tíz éven belül már teljesen automatikus járművekkel is találkozhatunk.

Hirdetés

Ulrich Hackenberg, a vállalat technológiai fejlesztésekért felelős igazgatója szerint a teljesen automatikus autók akár tíz éven belül sorozatgyártásba kerülhetnek. Hackenberg a Las Vegas-i Consumer Electronics Show (CES) keretein belül nyilatkozott az Automotive News Europe szerkesztőjének az automatikus vezetési funkciókkal kapcsolatos meghatározó fejlesztésekről, illetve a zuhanó olajárak lehetséges hatásairól.

Ulrich Hackenberg, az Audi technológiai fejlesztésekért felelős igazgatója az Audi Allroad tanulmánnyal

ANE.: Az Audi A7 Sportback nemrég 900 kilométert tett meg sofőr nélkül Palo Altoból Las Vegasba. Milyen üzenetet hordoz mindez a sofőr nélküli autók sorozatgyártásával kapcsolatban?

U.H.: Ez függ a sofőr nélküli autózás definíciójától. A sofőr beavatkozása nélküli haladásra akár vészhelyzetben is képes autók még körülbelül tíz évre vannak. Ha arra gondol, amit mi „felügyelt vezetésnek“ (piloted driving) hívunk, ahol a jármű önálló haladásra képes, ám kritikus helyzetekben beavatkozást igényel a sofőrtől, akkor annak a technológiája már most is elérhető. A Palo Alto és Las Vegas közötti úthoz standard felbontású térképeket használtunk, ám az RS7 ezen felül önállóan körbement a 17 kanyarból álló 4,5 km-es Hockenheim versenypályán is, ahol elérte a 240 km/h-ás sebességet. Ehhez már nagyfelbontású digitális térképeket használtunk.

Mi az ami jelenleg útját állja a sofőr nélküli autózásnak?

Egyértelműen a törvényhozás. A törvények sehol a világon nem engedik meg, hogy autók önállóan közlekedjenek a közutakon. Még Kaliforniában, illetve Nevadában is, ahol az Audi ez egyik első autógyártóként kapott engedélyt rá, hogy a sofőr nélküli autózást tesztelje, kötelező egy sofőrnek a volánnál ülni, hogy szükség szerint bármikor beavatkozhasson.

Milyen redundáns elemekre van szükség ahhoz, hogy a sofőr nélküli autózás biztonságos lehessen?

Nagyfokú redundanciára van szükség. Néhány elemet meg kell duplázni, míg bizonyos egységekből háromra is szükség van, például ha két szenzor egymással ütköző információt küld. A felügyelt vezetés esetében a sofőrnek döntést kell hoznia, ha a szenzorok eltérő adatokat jeleznek. Teljesen automatikus módban pedig egy harmadik egységnek kell cselekednie.

Mik az Audi tervei a sofőr nélküli autózás terén?

A piloted driving funkció már a jövő év végén elérhető lesz a következő generációs A8-ban. A rendszer 60 km/h-ás sebességig képes lesz irányítani az autót autópályákon, illetve nagyobb főutakon. Innen folyamatosan tovább bővítjük a rendszer használhatóságát, ami főként a szoftvert érintő kérdés.

Audi Q7: dízel plug-in hibrid erőforrással is elérhető lesz a népszerű SUV

Mennyire befolyásolják a csökkenő olajárak az emberek a vásárlással kapcsolatos hozzáállását?

Az attól függ. Az Egyesült Államokban közvetlen kölcsönhatás van a benzinárak és a tiszta dízeles modelljeink eladásai között. Amikor a benzin ára felmegy, a dízeles modelleink eladásai szintén emelkednek és ez így van fordítva is.

Mi a helyzet Európában?

Európában nagyobb hagyománya van a dízelekkel kapcsolatos előnyök szerepének, ami kiterjed az üzemanyag-fogyasztáson túlra is. Ezért aztán a dízeles autók eladásai is kevésbé érzékenyek az áringadozásokra. Ez a stabilitás továbbá annak is az eredménye, hogy Európában népszerűbbek a dízeles autók a flottavásárlások esetében, mivel a flottatulajdonosok nagyobb hangsúlyt fektetnek az üzemeltetési költségekre is, és itt a dízeleknek tisztán érezhetők az előnyei.

Az alacsony üzemanyagárak miatt az emberek kevésbé hajlandóak gazdaságosabb autókat vásárolni, ám a függőben lévő szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos szabályozások egyre szigorúbbá válnak. Miként küzdenek meg az autógyártók ezzel a nehézséggel?

Egyre szigorúbb CO2-kibocsátási szabályozások jönnek és meg kell felelnünk ezeknek az elvárásoknak. Ehhez high-tech megoldásokra van szükség. A szabályozások mögött húzódó környezetvédelmi okok adottak.

Az Audi egy sor alacsony károsanyag-kibocsátású modellt kínál, többek között benzines turbómotorral, tiszta dízelmotorral, plug-in hibrid erőforrással szerelt autókat, valamint hamarosan bemutatjuk a teljesen elektromos R8-at is.

Mérnöki szempontból melyik variáns kínálja a legjobb megoldást?

Tisztán mérnöki szempontból, amennyiben a fő szempont a teljesítmény, az alacsony fogyasztás és a nagy hatótáv, a legjobb megoldást a dízeles plug-in hibrid erőforrás kínálja. Mindez ötvözi a dízel erőforrások és a plug-in hibrid hajtásrendszer előnyeit.

És üzleti szempontból?

Figyelembe véve a dízeles plug-in hajtáslánc magas árát, piaci szempontból a legjobb választás a benzines plug-in hibrid rendszerrel szerelt variáns. A jövőben bevezetendő károsanyag-kibocsátási előírások jelentősen növelik a dízemotorok fejlesztési költségeit, ami hátrányt jelent a dízeles plug-in hibrid rendszerek számára a benzines változattal szemben.

Az új Q7-es lesz az Audi első dízeles plug-in hibrid erőforrással szerelt modellje. Még idén a kereskedésekbe kerül?

Idén még nem, de nagyon hamar, ráadásul nem ez lesz az egyetlen dízeles plug-in hibridünk. Több is lesz, ráadásul kisebb modellekben is bevezetjük.

Kiemelt Partnereink