Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ingatag lábakon a Nissan új stratégiája
Nagymértékű költségcsökkentést tervez a Nissan. Carlos Ghosn korábbi vezérigazgató agresszív terjeszkedési stratégiája mégsem vált be, az eladások váratlan visszaesése szigorú intézkedésekre kényszeríti a vállalatot.
Japán második legnagyobb autógyártójának minél hamarabb új stratégiára van szüksége, ha meg akarja fékezni a korábbi, túlzott bővítési politikájának negatív következményeit. A vállalat legalább 4300 fehérgalléros alkalmazottját bocsátaná el, emellett két gyár bezárását is tervezi.
Az intézkedések a márka júliusban nyilvánosságra hozott új stratégiájának részét képezik. A munkaerő-leépítések elsősorban az Egyesült Államokban és Európában várhatók, emellett a terv részeként csökkentenék a modelltípusok választékát, és a reklám, illetve marketing-költségvetésre szánt összeget is.
Nem vált be a bővítési politika
A korábbi vezérigazgató, Carlos Ghosn agresszív bővítési stratégiát folytatott – megnövelték a kapacitásokat még több új modell piacra dobásának érdekében, emellett hatalmas összegeket költöttek a marketing tevékenységekre. A gyártó világszerte több piacon is megjelent – például Indiában, Oroszországban, Dél-Afrikában és Délkelet-Ázsiában.
A stratégia azonban nem hozta a várt eredményeket – az új modellek nem érték el a kitűzött értékesítési célokat, a globális gyártási kapacitás közel 40 százaléka pedig nincs kihasználva. Emellett a szakértők attól is tartanak, hogy a Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség tagjaként is veszteséges utolsó negyedévet zárt a vállalat.
Még tovább szigorítottak a nyári terveken
Júliusban a vállalat 14 gyár 12 500 munkahelyének megszűnéséről, illetve a modellválaszték 10 százalékos csökkentéséről beszélt. Ez a vállalat szakértői szerint üzemenként egy gyártósor leállításával járt volna. Jelenleg a gyártó már két gyár végleges bezárását tervezi, a további 14 üzemben tervezett leépítések mellett.
Az állandó költségek csökkentése mellett a veszteséges modellek gyártásának leállítását és a termékfejlesztés ütemének felgyorsítását is fontolóra vették a vállalat szakértői. Az új stratégia részeként 2023 márciusáig 480 milliárd jennel növelnék a vállalat pénzügyi eredményeit. Július óta azonban a vártnál nagyobb mértékben romlott a vállalat működési eredménye, így a vezetőségnek nagyobb megtakarításokat kell elérni, hogy teljesíteni tudják a 2023-ra kitűzött célokat.
A Nissan jelentős mennyiségű készpénzzel rendelkezik – a negyedéves eredmények szerint szeptember végén nettó 1,14 trillió jen készpénz volt a vállalat zsebében. Ezzel a pénzmennyiséggel biztosabb hátteret tudnak nyújtani az új stratégiának, habár továbbra is szembe kell nézni a túl magas fix költségekkel és az eladások csúszásával. Emellett az új modellek piacra dobása is felemésztheti a tartalékokat.
Nem sok jót ígérnek a kilátások
Különös aggodalomra ad okot az Egyesült Államok piaca, ahol közel 10 százalékkal estek vissza az eladások 2019-ben, emellett a kínai piac is gyengébb teljesítménnyel küzd. A másik komoly gondot az értékesítési stratégia hatékonysága jelenti – 2018-ban 69 termék szerepelt a gyártó palettáján, 5,2 millió modellt értékesített, és 2022-ig bezárólag 73 modelltípusra tervezte bővíteni a választékot. Most a termékpaletta csökkentésébe kezdett a vállalat, mindössze 62 típusra redukálná a járművek számát, és évente 5 millió eladott járművel számolna optimális esetben.
Egyes források szerint a vállalat nem fogja tudni végrehajtani a stratégiát. A terveket több tényező is akadályozza, többek között a Carlos Ghosn-t és a korábbi Nissan vezetőket övező konfliktusok, emellett a megfogalmazott célok sem elegendők – olvasható a Reuters oldalán.
Nyitókép: facebook.com/Nissan