Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Legördült a gyártósorról az első elektromos Porsche SUV
2024.05.16 10:18Közös szoftverfejlesztésbe kezd a Toyota, a Honda és a Nissan
2024.05.16 09:17A szimuláció felhasználása a gyári layout tervezéséhez
2024.05.16 08:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Íme egy jármű, ami a kerekesszékesek életét könnyítheti
Az új koncepció a Motabilityvel együttműködésben kifejlesztett, kerekesszékkel könnyen megközelíthető elektromos járművet mutat be.
A Callum, a Jaguar korábbi vezető tervezője, Ian Callum által vezetett tervezési tanácsadó cég a Motability jótékonysági szervezettel együttműködve egy elektromos kerekesszékkel könnyen megközelíthető jármű (WAV), az eVITA tervezésében vesz részt. Ez a célzottan tervezett koncepció egy holisztikusabb tervezési megközelítés előzetese, amely átalakíthatja a vezetés élményét az ilyen járműveket használó 34.000 felhasználó számára az Egyesült Királyságban.
Jelenleg a legtöbb WAV-ot nem egyedi tervezésű, hanem kis- vagy középkategóriás furgonok, például a Ford Tourneo Connect vagy a Citroen Dispatch alapján alakítják ki. Ez ugyan költséghatékony megközelítés, de általában sok kompromisszummal jár, mind a hatékonyság, mind az utasok kényelme szempontjából. A Callum eVITA számos ilyen problémával foglalkozik egy sor okos innovációval, amelyek célja az élmény javítása a Callum és csapata által végzett átfogó kutatásoknak köszönhetően.
Milyen kialakítást képzeltek el?
Ennek a problémának a megközelítése érdekében a csapat azzal kezdte a tervezést, hogy az első ülések alatt helyezte el az akkumulátorcsomagot, teljesen sík padlót hagyva maga mögött. Ezáltal a hátsó utasok az elöl ülőkhöz hasonló magasságban ülnek, ami az ülésvonal javításával és az utas csípőpontjának az autó természetes gördülési középpontjához való közelítésével csökkenti az esetleges rosszullétet. Ennek az a bónusz hatása, hogy a hátsó, automatikusan kinyíló rámpa segítségével megkönnyíti a beszállást az útról.
A hátsó utastérben két tolóajtó található, a hátsó osztott hátsó ajtó pedig bizonyos szintű időjárásvédelmet biztosít a járműbe való be- és kiszálláskor. Egy kis vezérlőközpontot is találhatunk majd, amely lehetővé teszi a hátsó utas számára, hogy a fűtést, a szellőzést vezérelje az utastérben, míg az egyszerűsített, redukcionista belső teret úgy tervezték, hogy csendes és zörgésmentes legyen – ez a probléma a csapat szerint sok átalakított WAV-nál jellemző.
Átültethető a koncepció
Természetesen, bár ez a jármű kifejezetten kerekesszékesek számára készült, a csomagolási innovációkat könnyen át lehet ültetni más alkalmazásokba is, Ian Callum megjegyezte: „Az a szép ebben a csomagban, hogy ha egyszer egy ilyen járművet tervezünk, ahol az akkumulátorok lehetővé teszik a hátsó rész rugalmasabb felhasználását, akkor ez lehetőséget kínál más járművek számára is."
Bár az eVITA egyelőre csak egy koncepció, Callum elmondta, hogy a mérnöki munkálatok befejezésére is képes, ha egy partner gyártó beszáll a projektbe. A koncepció nem nélkülözi azt a formatervezői éleslátást, amit egy luxus SUV-tól vagy szuperautótól elvárnánk, letisztult és megoldott formatervvel rendelkezik – számolt be az Auto Express.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!